75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Jo det är rätt normalt. Amex exempelvis har dessutom en extra avgift på fyra procent.Fairlane skrev:
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/kreditkort.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Där ser man. Jag har inte Amex, så jag har inte kollat på det, men med ett av mina kort tittade jag precis och ingen ränta, ingen avgift.Alfredo skrev:
Ett annat kort vill de ha x%, men lägst Y kr, ingen ränta (om jag betalar fakturan).
Tar man ut 1000 kr med Amex så hamnar man på 4% (40 kr) i avgift och kanske ytterligare 15-20 kr i ränta?!
Har du lust att säga vilket? Låter som du har hittat en ren pengamaskin! Betala fakturan, ta ut en kvarts miljon eller vad du nu har i limit, sätt in pengarna på lämpligt konto i en knapp månad, betala fakturan med pengarna på kontot, upprepa nästa månad...Fairlane skrev:
Nu spricker säkert detta på gränser för kontantantuttag men jag tycker det är märkligt att kortbolaget låter dig nyttja kredit hos dem när de inte ens får in avgiften från köptransaktionen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Absolut. De som inte tar något avgift är Norwegian.
Några 250' kan man såklart inte ta ut och det kan väl finnas möjlighet att de inför en begränsning om man varje månad tar ut max i en automat, sätter in pengarna på något konto som ger ränta och sen betalar tillbaka allt när fakturan kommer. Jag har inte ens funderat över det, känns inte som att det finns några riktiga pengar att hämta.
Några 250' kan man såklart inte ta ut och det kan väl finnas möjlighet att de inför en begränsning om man varje månad tar ut max i en automat, sätter in pengarna på något konto som ger ränta och sen betalar tillbaka allt när fakturan kommer. Jag har inte ens funderat över det, känns inte som att det finns några riktiga pengar att hämta.
Det går nog sisådär. Inte för mig naturligtvis, som har gott om kontanter, även i små valörer. Men ni som bara har en tusing eller än mer oansvarigt godtroget, ingenting alls, kommer att få råna era ansvarsfulla grannar även om jag tror att det börjar som tiggeri.MathiasS skrev:
Man kan ju också bara låta bli att krångla till det. Är det kris på riktigt kan förstås alla butiker som har varor ta emot kontanter, även om inte kassasystemet fungerar och man kan sköta sin redovisning helt korrekt. Reservkraft i butiken är förstås en annan fråga, men ta emot kontanter kan alla som vill även när kassasystemet är paj
Mitt inlägg handlar om vad butiker behöver göra eller inte göra för att kunna ta emot kontanter.Intet skrev:
Byggmax har sedan länge helt slopat både kontanter och bemannad kassa😮💨Intet skrev:
Än så länge går det ganska bra. Min erfarenhet är att det är mindre företag såsom kaféer och restauranger samt vissa specialaffärer typ delikatesser som drivs av svenskar. Till det kommer Kjell och company samt vissa datoraffärer. Dessa undviker jag i möjligaste mån enligt mottot "vill inte du ha mina pengar vill jag inte ha dina varor". Tack och lov finns det nästan alltid alternativ, så jag kan inte ens säga när jag betalade utan kontanter senast.
Jag har även frågat hur många som betalar kontant när jag handlar och fått allt mellan var fjärde till var tionde som svar.
Jag är verkligen förvånad över att en del av de som lider av framskriden ryssfobi i slutstadiet, är de samma som inte handlar med kontanter för att hålla det systemet igång.
Ett rent suecidiskt beteende.
Det hade vår lilla Ica-butik även på 90-talet. Jag kommer ihåg när man var med mamma och handlade. När allt passerat kassan lyftes det fram en glasslåda full med små svarta böcker där det skrevs upp, sen betalade man när lönen kommit.A AndersS skrev: