75 485 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
HejA AndersS skrev:
Sedan läget blivit allvarligare så pågår ett arbete att bygga upp livsmedelsförsörjningen även vid allvarliga lägen
Du kan räkna med att det förbereds ”jourbutiker”, på säg, 100 platser runt om i landet med egen reservkraft, där man kan handla med kontanter även om kort mm inte fungerar
Man kan ju också bara låta bli att krångla till det. Är det kris på riktigt kan förstås alla butiker som har varor ta emot kontanter, även om inte kassasystemet fungerar och man kan sköta sin redovisning helt korrekt. Reservkraft i butiken är förstås en annan fråga, men ta emot kontanter kan alla som vill även när kassasystemet är pajM Martin Lundmark skrev:
HejMathiasS skrev:
Man kan ju också bara låta bli att krångla till det. Är det kris på riktigt kan förstås alla butiker som har varor ta emot kontanter, även om inte kassasystemet fungerar och man kan sköta sin redovisning helt korrekt. Reservkraft i butiken är förstås en annan fråga, men ta emot kontanter kan alla som vill även när kassasystemet är paj
Naturligtvis så kan fler butiker än de jag beskrev ta emot kontanter.
Men mycket i butikens verksamhet är beroende av elkraft och arbetet i butiken blir krångligare och tar längre tid
Menade du att posta detta i den här tråden? 😉Intet skrev:
Naturligtvis inte. Men den gruppen borde för sin egen och andras skull vara ett "avant garde" för att höja den civila beredskapen. Utifall att. Istället gör de tvärs om, vilket jag finner besynnerligt.
Här är jag tyvärr lika okunnig som du. Själv får jag mina kontanter genom en maskin monterad i en vägg. Bankomat, kallas den.
[bild]
Finns även en bragdgul och grå variant.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saker-som-vi-glomt-bort-att-de-har-funnits.423481/
Exakt vad jag också skrev i ett förtydligande om du hade läst hela tråden. Mitt inlägg var inte menat som fakta utan IRONI vilket jag OCKSÅ skrev.M Martin Lundmark skrev:
Hej RoTeRoTe skrev:
Du skrev; ”Skam på torra land, det går ju ändå inte att handla i några butiker! (Viss ironi)”
När jag läste det såg jag att du skrev: ” (Viss ironi)”men det var då svårt att veta att jag samtidigt skulle koppla detta inlägg till det du tidigare skrivit i tidigare inlägg (ett förtydligande). Jag förstod inte vad du menade.
Vi kanske skall skriva tydligt vad vi vill säga.
Javisst men jag tycker det räcker med att EN person ber mig förtydliga, inte hela forumet. Du hade enkelt kunna läsa klart tråden och fått din förklaring.M Martin Lundmark skrev:Hej RoTe
Du skrev; ”Skam på torra land, det går ju ändå inte att handla i några butiker! (Viss ironi)”
När jag läste det såg jag att du skrev: ” (Viss ironi)”men det var då svårt att veta att jag samtidigt skulle koppla detta inlägg till det du tidigare skrivit i tidigare inlägg (ett förtydligande). Jag förstod inte vad du menade.
Vi kanske skall skriva tydligt vad vi vill säga.
HejRoTe skrev:
Fast jag syftade på när t.ex. elen försvinner eller storbutiken tappar sin uppkoppling typ. Då kan man inte köpa något pga "systemet är nere". Det finns alltså ingen nödplan att använda papper och penna utan man låter istället butiken stänga #lexCoop. Man kasserar hellre alla färskvaror än att ha ett nödsystem.
Då upprepar jag för dig det jag skrev i inlägg #781
”Sedan läget blivit allvarligare så pågår ett arbete att bygga upp livsmedelsförsörjningen även vid allvarliga lägen
Du kan räkna med att det förbereds ”jourbutiker”, på säg, 100 platser runt om i landet med egen reservkraft, där man kan handla med kontanter även om kort mm inte fungerar”
Dessutom är det rimligt att butiker t.ex. på mindre orter försöker att sälja ut den mat de har istället för att behöva kassera den. Vi uppmanas att öka vår beredskap för krig och krig.
Man får väl göra som man gjorde för hundra år sedan och 1800-talet. Handlaren hade en bok som det skrevs upp i och sedan betalades, var väl det vanliga.
Ni som släkt/historieforskat vet ju hur man ganska enkelt kan se det... vad tänker jag på när jag skriver "enkelt kan se det".😉
Ni som släkt/historieforskat vet ju hur man ganska enkelt kan se det... vad tänker jag på när jag skriver "enkelt kan se det".😉
Jag var på Coop för några veckor sen då de ropade ut i PA-systemet att de hade problem med sin uppkoppling, man kunde inte använda handscanners eller betala med kort, men det gick utmärkt att betala med kontanter i vanliga kassorna eller att använda Scan and pay med mobilen.RoTe skrev:
Fast jag syftade på när t.ex. elen försvinner eller storbutiken tappar sin uppkoppling typ. Då kan man inte köpa något pga "systemet är nere". Det finns alltså ingen nödplan att använda papper och penna utan man låter istället butiken stänga #lexCoop. Man kasserar hellre alla färskvaror än att ha ett nödsystem.
Som tur är finns det en Bankomat utanför så de som inte hade kontanter kunde hämta om de hade ett kort, jag antar att det inte går att hämta ut kontanter där med telefonen...
Jag har aldrig provat men jag antar att du faktiskt kan ha fel. Tydligen kan man numera blippa kortet i (vissa?) bankomater. Går det borde det även gå att blippa telefonen. Är det någon som vet mer?N Nyikåk skrev:
https://www.bankomat.se/tjanster/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/digitala-betaltjanster.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du fattar vad jag syftar på eller?? Deras ransomware attack! JissesN Nyikåk skrev:Jag var på Coop för några veckor sen då de ropade ut i PA-systemet att de hade problem med sin uppkoppling, man kunde inte använda handscanners eller betala med kort, men det gick utmärkt att betala med kontanter i vanliga kassorna eller att använda Scan and pay med mobilen.
Som tur är finns det en Bankomat utanför så de som inte hade kontanter kunde hämta om de hade ett kort, jag antar att det inte går att hämta ut kontanter där med telefonen...
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
När man ger ett sådant råd måste man nämna att om de använder kreditkort tar de ett lån med hög ränta vid automatuttag, till skillnad från när de handlar och eventuellt tar ut upp till 500 kronor extra i butikskassan. Så innan du skickar någon till bankomaten, säkerställ att de har kontokort, inte kreditkort.N Nyikåk skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Ränta är det väl inte på ett kontantuttag med ett kreditkort, såvida man inte låter blir att betala när räkningen kommer?C civilingenjören skrev:När man ger ett sådant råd måste man nämna att om de använder kreditkort tar de ett lån med hög ränta vid automatuttag, till skillnad från när de handlar och eventuellt tar ut upp till 500 kronor extra i butikskassan. Så innan du skickar någon till bankomaten, säkerställ att de har kontokort, inte kreditkort.
En uttagsavgift brukar finnas, kanske 40 kr, vilket jag som kortinnehavare får värdera om jag tycker det är värt att använda. Jag har även kreditkort utan avgift för uttag i automat, så det måste inte vara kontokort.