75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag har skickat mina gamla ogiltiga sedlar till Riksbanken för inlösen. En gång pratade jag men en äldre mynthandlare som sade att han säljer gamla sedlar för kilopris till Kina. Där är det tydligen en sedvänja att tända på pengar vid bröllopsfester.
Vill kineserna ha sedelbarbecue har de obegränsat med de nu ogiltiga åttiotalssedlarna på en tiondels yuan. Förmodligen tryckta i hundratals miljarder exemplar.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Nu har ju även Riksbanken gått ut och uppmanat till att ha tusen kronor i kontanter i mindre valörer hemma, iofs blygsamt men alltid något.
Försöker själv använda kontanter och än så länge går det bra i många affärer. Som en fördel undviker man att gynna amerikanska kortföretag som tjänar på varje transaktion, som situationen är nu gör jag vad som är möjligt för att inte stödja Usa. Om vi inte gemensamt använder kontanter är de snart ett minne blott.RoTe skrev:
Än så länge går det ganska bra. Min erfarenhet är att det är mindre företag såsom kaféer och restauranger samt vissa specialaffärer typ delikatesser som drivs av svenskar. Till det kommer Kjell och company samt vissa datoraffärer. Dessa undviker jag i möjligaste mån enligt mottot "vill inte du ha mina pengar vill jag inte ha dina varor". Tack och lov finns det nästan alltid alternativ, så jag kan inte ens säga när jag betalade utan kontanter senast.RoTe skrev:
Jag har även frågat hur många som betalar kontant när jag handlar och fått allt mellan var fjärde till var tionde som svar.
Jag är verkligen förvånad över att en del av de som lider av framskriden ryssfobi i slutstadiet, är de samma som inte handlar med kontanter för att hålla det systemet igång.
Ett rent suecidiskt beteende.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Att man inte stödjer Ryssland och att man ser Ryssland som ett hot mot Sverige och andra länders frihet betyder inte att man är undergången runt hörnet.Intet skrev:
Att folk som stödjer Ryssland och kanske till och med får betalt för det, förmodligen i kontanter isåfall, gillar att betala med kontanter förvånar inte, om de får betalt med kontanter.
Naturligtvis inte. Men den gruppen borde för sin egen och andras skull vara ett "avant garde" för att höja den civila beredskapen. Utifall att. Istället gör de tvärs om, vilket jag finner besynnerligt.Fairlane skrev:
Här är jag tyvärr lika okunnig som du. Själv får jag mina kontanter genom en maskin monterad i en vägg. Bankomat, kallas den.Fairlane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns även en bragdgul och grå variant.
Fast jag syftade på när t.ex. elen försvinner eller storbutiken tappar sin uppkoppling typ. Då kan man inte köpa något pga "systemet är nere". Det finns alltså ingen nödplan att använda papper och penna utan man låter istället butiken stänga #lexCoop. Man kasserar hellre alla färskvaror än att ha ett nödsystem.Intet skrev:
Än så länge går det ganska bra. Min erfarenhet är att det är mindre företag såsom kaféer och restauranger samt vissa specialaffärer typ delikatesser som drivs av svenskar. Till det kommer Kjell och company samt vissa datoraffärer. Dessa undviker jag i möjligaste mån enligt mottot "vill inte du ha mina pengar vill jag inte ha dina varor". Tack och lov finns det nästan alltid alternativ, så jag kan inte ens säga när jag betalade utan kontanter senast.
Jag har även frågat hur många som betalar kontant när jag handlar och fått allt mellan var fjärde till var tionde som svar.
Jag är verkligen förvånad över att en del av de som lider av framskriden ryssfobi i slutstadiet, är de samma som inte handlar med kontanter för att hålla det systemet igång.
Ett rent suecidiskt beteende.