Jag har skickat mina gamla ogiltiga sedlar till Riksbanken för inlösen. En gång pratade jag men en äldre mynthandlare som sade att han säljer gamla sedlar för kilopris till Kina. Där är det tydligen en sedvänja att tända på pengar vid bröllopsfester.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har skickat mina gamla ogiltiga sedlar till Riksbanken för inlösen. En gång pratade jag men en äldre mynthandlare som sade att han säljer gamla sedlar för kilopris till Kina. Där är det tydligen en sedvänja att tända på pengar vid bröllopsfester.
Vill kineserna ha sedelbarbecue har de obegränsat med de nu ogiltiga åttiotalssedlarna på en tiondels yuan. Förmodligen tryckta i hundratals miljarder exemplar.

• Bild på tre kinesiska sedlar från åttiotalet, var och en med ett värde av en tiondels yuan, med porträtt av två personer på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Hur mycket av dagens mainstreampop tror du kommer att ges ut i nypressningar om sextio år och sälja bra.😃
Mainstreampop är slit-och-släng-musik. Det var inte Johnny Cashs musik.

• Gilla
tevekonto och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Där är det tydligen en sedvänja att tända på pengar vid bröllopsfester.
Jag tänder alltid på pengar.

P pmd skrev:
Jag tänder alltid på pengar.
Mina dejts brukar gå igång när jag betalar middagen med jämna 500-lappar.

• Haha
Uffe A
  • Laddar…
Nu har ju även Riksbanken gått ut och uppmanat till att ha tusen kronor i kontanter i mindre valörer hemma, iofs blygsamt men alltid något.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe
B Bitterhetsakademin skrev:
Nu har ju även Riksbanken gått ut och uppmanat till att ha tusen kronor i kontanter i mindre valörer hemma, iofs blygsamt men alltid något.
Skam på torra land, det går ju ändå inte att handla i några butiker! (Viss ironi)

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Skam på torra land, det går ju ändå inte att handla i några butiker! (Viss ironi)
Försöker själv använda kontanter och än så länge går det bra i många affärer. Som en fördel undviker man att gynna amerikanska kortföretag som tjänar på varje transaktion, som situationen är nu gör jag vad som är möjligt för att inte stödja Usa. Om vi inte gemensamt använder kontanter är de snart ett minne blott.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Än så länge går det ganska bra. Min erfarenhet är att det är mindre företag såsom kaféer och restauranger samt vissa specialaffärer typ delikatesser som drivs av svenskar. Till det kommer Kjell och company samt vissa datoraffärer. Dessa undviker jag i möjligaste mån enligt mottot "vill inte du ha mina pengar vill jag inte ha dina varor". Tack och lov finns det nästan alltid alternativ, så jag kan inte ens säga när jag betalade utan kontanter senast.

Jag har även frågat hur många som betalar kontant när jag handlar och fått allt mellan var fjärde till var tionde som svar.

Jag är verkligen förvånad över att en del av de som lider av framskriden ryssfobi i slutstadiet, är de samma som inte handlar med kontanter för att hålla det systemet igång.
Ett rent suecidiskt beteende.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Jag är verkligen förvånad över att en del av de som lider av framskriden ryssfobi i slutstadiet, är de samma som inte handlar med kontanter för att hålla det systemet igång.
Att man inte stödjer Ryssland och att man ser Ryssland som ett hot mot Sverige och andra länders frihet betyder inte att man är undergången runt hörnet.

Att folk som stödjer Ryssland och kanske till och med får betalt för det, förmodligen i kontanter isåfall, gillar att betala med kontanter förvånar inte, om de får betalt med kontanter.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Har tyvärr blivit så bekväm de senaste åren att jag bara har mobilen med mig idag och betalar med den.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att man inte stödjer Ryssland och att man ser Ryssland som ett hot mot Sverige och andra länders frihet betyder inte att man är undergången runt hörnet.
Naturligtvis inte. Men den gruppen borde för sin egen och andras skull vara ett "avant garde" för att höja den civila beredskapen. Utifall att. Istället gör de tvärs om, vilket jag finner besynnerligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Att folk som stödjer Ryssland och kanske till och med får betalt för det, förmodligen i kontanter isåfall, gillar att betala med kontanter förvånar inte, om de får betalt med kontanter.
Här är jag tyvärr lika okunnig som du. Själv får jag mina kontanter genom en maskin monterad i en vägg. Bankomat, kallas den.

Två blå bankomater monterade i en vägg, med skylten "Bankomat" ovanför, användbara för uttag av kontanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns även en bragdgul och grå variant.

RoTe
Intet Intet skrev:
Än så länge går det ganska bra. Min erfarenhet är att det är mindre företag såsom kaféer och restauranger samt vissa specialaffärer typ delikatesser som drivs av svenskar. Till det kommer Kjell och company samt vissa datoraffärer. Dessa undviker jag i möjligaste mån enligt mottot "vill inte du ha mina pengar vill jag inte ha dina varor". Tack och lov finns det nästan alltid alternativ, så jag kan inte ens säga när jag betalade utan kontanter senast.

Jag har även frågat hur många som betalar kontant när jag handlar och fått allt mellan var fjärde till var tionde som svar.

Fast jag syftade på när t.ex. elen försvinner eller storbutiken tappar sin uppkoppling typ. Då kan man inte köpa något pga "systemet är nere". Det finns alltså ingen nödplan att använda papper och penna utan man låter istället butiken stänga #lexCoop. Man kasserar hellre alla färskvaror än att ha ett nödsystem.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hej
Det handlar väl främst inte om det går att handla med kontanter i normalfallet utan snarare om det går att handla vid ett strömavbrott som varat i säg 4 timmar eller längre

Det kan vara strömavbrott, kassasystem, osv, och då stänger många butiken för de klarar inte att hantera försäljning även om du står där med kontanter.

• Gilla
Lande
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.