D Dilato skrev:
Min telefon stödjer bara en BankID-app med bara ett bankID.
Man har (naturligtvis) de olika bankidena på olika enheter. Även om det gick att ha flera på samma enhet skulle stora delar av nyttan med flera BankID försvinna om de fanns på samma enhet och därmed "förstördes" samtidigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Mitt Freja eID och mitt BankID kommer att förstöras samtidigt eftersom jag har dem i samma telefon.
(Jag har dock ett BankID på min surfplatta också).

C
Intet Intet skrev:
Både guld och silver har rusat i värde på senare tid.
Är en fråga om vilken referensram man använder. Jag skulle snarare se det som att guld och silver är konstanta och annat rör sig.
Intet Intet skrev:
Med tanke på den mängd krigshetsare med ryssfobi
Ryssfobi är liksom islamofobi inte riktiga ord. Fobi är irrationell rädsla vilket inte passar i dessa sammansättningar, där ont uppsåt har bevisats gång på gång.
Intet Intet skrev:
Den här är värd ca: 300.000kr. Så det gäller att kapa på rätt ställe
Det finns perforerade guldbitar att köpa för detta ändamål, så att de går lätt att bryta i lämpliga småbitar.

Här kommer även mitt kontantfoto. Har inte använt bankomat sedan 2007 men tar ofta ut 500 extra vid kortköp (200 i någon enstaka butik). Brukar spara de finaste exemplaren (fyllde just på plånboken med de fulaste på bilden). Hade ett liknande förråd för ett tag sedan också, men det mesta gick åt vid en "kris" (behövde få några trasiga redskap m.m. hopsvetsade). Nu är det dock som synes påfyllt i kassaskrinet. Vill alltid kunna betala med jämna pengar eller ge växel vid privathandel människor emellan. Betalmedel som en bank eller någon annan kan stänga av när som helst är dystopiskt och vämjeligt.
En hög av svenska sedlar i valörerna 20, 100 och 500 kronor tillsammans med en hög av svenska mynt placerade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
tar ofta ut 500 extra vid kortköp
Är det OK? Känns som ”manufactured spend”.

Jag brukar ha en lämplig reservsumma cash hemma - men regelbundna kriser just före pensionen har i ögonblicket fått ner summan på miniminivå. Att fylla på via bankautomat är "fusk" ... ingen sport alls ...

C
Alfredo Alfredo skrev:
Är det OK? Känns som ”manufactured spend”.
Det är OK och stämmer ej på beskrivning av "manufactured spend" som jag kan hitta. Utgår från att butiken meddelar kreditgivaren hur mycket som är köp respektive uttag.

C civilingenjören skrev:
Utgår från att butiken meddelar kreditgivaren hur mycket som är köp respektive uttag.
Gör de det lär det bli dyrt om vi nu pratar om ett normalt kreditkort. Är det ett "bankkort/debitkort" finns givetvis inga problem av denna typ.

RoTe
C civilingenjören skrev:
Utgår från att butiken meddelar kreditgivaren hur mycket som är köp respektive uttag.
Det har jag aldrig varit med om men å andra sidan var det nog något år sen jag tog ut extra utöver köp. Handlar 100% med kreditkort.

Det har väl alla med lite musiksmak.😆

• Böcker och skivomslag av Johnny Cash på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det har väl alla med lite musiksmak.😆
Tråden handlar inte om värdelösa Cash...

• Arg
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tråden handlar inte om värdelösa Cash...
Aktiv under fem årtionden och med oräkneliga listettor samt över femtio miljoner sålda album tyder på att hans musik var allt annat än värdelös.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Aktiv under fem årtionden och med oräkneliga listettor samt över femtio miljoner sålda album tyder på att hans musik var allt annat än värdelös.
Femkronorssedlar fanns i fem årtionden och trycktes i miljontals exemplar. Likväl är de värdelösa idag.

useless useless skrev:
Femkronorssedlar fanns i fem årtionden och trycktes i miljontals exemplar. Likväl är de värdelösa idag.
De värdelösa sedlarna säljs idag för tio-tjugo kronor till samlare.
Vad gäller musiksmak så är den personlig och ingen objektiv sanning men att det ständigt ges ut nyutgåvor av musik inspelad för sextio år sedan kan ge en indikation. Hur mycket av dagens mainstreampop tror du kommer att ges ut i nypressningar om sextio år och sälja bra.😃

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
De värdelösa sedlarna säljs idag för tio-tjugo kronor till samlare.
Ska då vara ocirkulerade.

A AndersS skrev:
Ska då vara ocirkulerade.
Ja såvida de inte är riktigt gamla då även sämre sedlar särskilt av vissa årgångar kan gå dyrt även i mindre gott skick. En extra bonus är om du har stjärnsedlar alltså sedlar som tryckts för att ersätta en sedel som blivit felaktig vid tillverkningen. Dessa går ofta för en rejäl premium. De känns igen på en asterisk efter serienumret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.