J Jansson69 skrev:
Trevligt vart bär det iväg?
Har samhället inte råd att låsa in dig bär det nog till fan som tar hand om de sina.
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Estland.
Trevlig folk besläktade med finnarna..
 
J Jansson69 skrev:
Trevlig folk besläktade med finnarna..
Dessutom har de ju ledig kapacitet att låsa in sådana som du
 
J
F fribygg skrev:
Har samhället inte råd att låsa in dig bär det nog till fan som tar hand om de sina.
Råd? Du vet i detta land tror vi på andra chans och ibland verkar den chansen hamna på repeat på vissa😉
 
J
F fribygg skrev:
Dessutom har de ju ledig kapacitet att låsa in sådana som du
Är övertygad om att dom är gästvänliga..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej man kan inte veta hur striden går till och exakt var eller att det som sker i Ukraina är normbildande (även om nu hela Natos krigsapparat ink försvarsindustri ställer om efter det), men det en rätt god gissning att frontlinjen inte ligger i Sverige, som är geografin jag antar vi diskuterar här.
En anfallsriktning som vi i Finland ser som riskabel är att de går runt det någorlunda välförsvarade Finland och anfaller med en landsättning på kuststräckan mellan Stockholm och Öland och rakt inåt land. När vårt numera gemensamma försvar är upptaget där börjar en pansarkorv rulla västerut från Alakurtti i riktning mot Tornedalen och småningom Sverige för att skära av försörjningslinjerna till Finland.
Jag är inte militär så jag tänker inte sitta och fantisera ihop var anfallen kommer. Jag säger bara att vi skall ta alla alternativ i beaktande.

Jag bor på vad som enligt de flesta scenariorna torde vara ett av de säkraste områdena i Finland men man kall inte bygga in sig i falsk säkerhet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
En anfallsriktning som vi i Finland ser som riskabel är att de går runt det någorlunda välförsvarade Finland och anfaller med en landsättning på kuststräckan mellan Stockholm och Öland och rakt inåt land. När vårt numera gemensamma försvar är upptaget där börjar en pansarkorv rulla västerut från Alakurtti i riktning mot Tornedalen och småningom Sverige för att skära av försörjningslinjerna till Finland.
Jag är inte militär så jag tänker inte sitta och fantisera ihop var anfallen kommer. Jag säger bara att vi skall ta alla alternativ i beaktande.

Jag bor på vad som enligt de flesta scenariorna torde vara ett av de säkraste områdena i Finland men man kall inte bygga in sig i falsk säkerhet.
Jag sover gott på västkusten sedan har vi vår eminente Anders M som bor i huvstaden som ensam avvärjer dom ryska stötarna😉
 
  • Älska
Intet
  • Laddar…
I
S SueCia skrev:
"amen duuuråå!" varför beter du dig som en 12åring? Be om ursäkt när du gjort personangrepp (dessutom baserat på att du inte ens förstått vad du läst) istället för att spinna vidare hela tiden?
Jag ska följa ett råd från Mark Twain och avslutar nu denna diskussionen med dej.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Har bara guld duger det?
Det duger säkert. MEN det är så ohanterligt på grund av sitt höga värede. 1.200.000kr/kilo.
Det blir till att ha med sig en våg så du inte betalar 50.000 för mycket för potatisen.
Den här är värd ca: 300.000kr. Så det gäller att kapa på rätt ställe, såvida du inte vill ha väldigt mycket potatis.

Guldtacka Heraeus Fein Gold 999,9 präglad med vikt 250g och serienummer, exempel på hur viktigt det är att köpa guld i rätt mängd enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Silvermynt är däremot betydligt praktiskare. Långt under en tusenlapp styck för dryga 30g.

Två silvermynt med inskriptionen "Liberty Silver 2011", ett med en gruvbild och ett med en världskarta.

Både guld och silver har rusat i värde på senare tid. Metaller är dessutom en globalt gångbar valuta som till råga på allt dessutom förbrukas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Trevlig folk besläktade med finnarna..
På den sidan Östersjön är det naturligtvis ett fasligt hopkok av olika grupper när ingen naturlig barriär skiljer de åt. Precis som hos oss och nere i Centraleuropa och på Sicilien.
 
H heimlaga skrev:
En anfallsriktning som vi i Finland ser som riskabel är att de går runt det någorlunda välförsvarade Finland och anfaller med en landsättning på kuststräckan mellan Stockholm och Öland och rakt inåt land. När vårt numera gemensamma försvar är upptaget där börjar en pansarkorv rulla västerut från Alakurtti i riktning mot Tornedalen och småningom Sverige för att skära av försörjningslinjerna till Finland.
Jag är inte militär så jag tänker inte sitta och fantisera ihop var anfallen kommer. Jag säger bara att vi skall ta alla alternativ i beaktande.

Jag bor på vad som enligt de flesta scenariorna torde vara ett av de säkraste områdena i Finland men man kall inte bygga in sig i falsk säkerhet.
Så, @heimlaga. För att återgå till ämnet.
Hur hanterar Finnarna i rådande världsläge sin ekonomi. Är de lika naiva som Svenskar, med sitt svishande och blippande. Eller har ni Cash på hög, för oförutsedda händelser. Det är det tråden handlar om. Militärstrategiska hypotetiska truppförflyttningar är långt utanför ämnet.

Så, hur gör gemene finne. Kort eller kontanter?
 
J
Intet Intet skrev:
Det duger säkert. MEN det är så ohanterligt på grund av sitt höga värede. 1.200.000kr/kilo.
Det blir till att ha med sig en våg så du inte betalar 50.000 för mycket för potatisen.
Den här är värd ca: 300.000kr. Så det gäller att kapa på rätt ställe, såvida du inte vill ha väldigt mycket potatis.

[bild]

Silvermynt är däremot betydligt praktiskare. Långt under en tusenlapp styck för dryga 30g.

[bild]

Både guld och silver har rusat i värde på senare tid. Metaller är dessutom en globalt gångbar valuta som till råga på allt dessutom förbrukas.
Har man gott om det och är hungrig så kan det väl inte vara fel att betala med guld, tänker att det gör väl gött för ICA handlaren med dom har det tufft nuförtiden😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag rekommenderar starkt att man har mer än ett BankID, gärna från olika banker.
Min telefon stödjer bara en BankID-app med bara ett bankID.
 
J Jansson69 skrev:
Det är säkert gångbart att byteshandla med ved tror den 18-20 åring som sitter i kassan på ICA blir lite förvånad när du rullar fram en skottkärra ved i utbyte mot lite oxfilé och potatis😂
Nä. då får man byta med handlaren själv. Blir fina vedsäckar som sedan kanske säljas med vinst för handlaren till de som har kontanter,👍
 
Intet Intet skrev:
Så, @heimlaga. För att återgå till ämnet.
Hur hanterar Finnarna i rådande världsläge sin ekonomi. Är de lika naiva som Svenskar, med sitt svishande och blippande. Eller har ni Cash på hög, för oförutsedda händelser. Det är det tråden handlar om. Militärstrategiska hypotetiska truppförflyttningar är långt utanför ämnet.

Så, hur gör gemene finne. Kort eller kontanter?
Båda delar. Använder både kort och kontanter. Många har en kontantbuffert hemma.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.