75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
En anfallsriktning som vi i Finland ser som riskabel är att de går runt det någorlunda välförsvarade Finland och anfaller med en landsättning på kuststräckan mellan Stockholm och Öland och rakt inåt land. När vårt numera gemensamma försvar är upptaget där börjar en pansarkorv rulla västerut från Alakurtti i riktning mot Tornedalen och småningom Sverige för att skära av försörjningslinjerna till Finland.MathiasS skrev:
Jag är inte militär så jag tänker inte sitta och fantisera ihop var anfallen kommer. Jag säger bara att vi skall ta alla alternativ i beaktande.
Jag bor på vad som enligt de flesta scenariorna torde vara ett av de säkraste områdena i Finland men man kall inte bygga in sig i falsk säkerhet.
Jag sover gott på västkusten sedan har vi vår eminente Anders M som bor i huvstaden som ensam avvärjer dom ryska stötarna😉H heimlaga skrev:En anfallsriktning som vi i Finland ser som riskabel är att de går runt det någorlunda välförsvarade Finland och anfaller med en landsättning på kuststräckan mellan Stockholm och Öland och rakt inåt land. När vårt numera gemensamma försvar är upptaget där börjar en pansarkorv rulla västerut från Alakurtti i riktning mot Tornedalen och småningom Sverige för att skära av försörjningslinjerna till Finland.
Jag är inte militär så jag tänker inte sitta och fantisera ihop var anfallen kommer. Jag säger bara att vi skall ta alla alternativ i beaktande.
Jag bor på vad som enligt de flesta scenariorna torde vara ett av de säkraste områdena i Finland men man kall inte bygga in sig i falsk säkerhet.
Det duger säkert. MEN det är så ohanterligt på grund av sitt höga värede. 1.200.000kr/kilo.J Jansson69 skrev:
Det blir till att ha med sig en våg så du inte betalar 50.000 för mycket för potatisen.
Den här är värd ca: 300.000kr. Så det gäller att kapa på rätt ställe, såvida du inte vill ha väldigt mycket potatis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silvermynt är däremot betydligt praktiskare. Långt under en tusenlapp styck för dryga 30g.
Både guld och silver har rusat i värde på senare tid. Metaller är dessutom en globalt gångbar valuta som till råga på allt dessutom förbrukas.
Så, @heimlaga. För att återgå till ämnet.H heimlaga skrev:En anfallsriktning som vi i Finland ser som riskabel är att de går runt det någorlunda välförsvarade Finland och anfaller med en landsättning på kuststräckan mellan Stockholm och Öland och rakt inåt land. När vårt numera gemensamma försvar är upptaget där börjar en pansarkorv rulla västerut från Alakurtti i riktning mot Tornedalen och småningom Sverige för att skära av försörjningslinjerna till Finland.
Jag är inte militär så jag tänker inte sitta och fantisera ihop var anfallen kommer. Jag säger bara att vi skall ta alla alternativ i beaktande.
Jag bor på vad som enligt de flesta scenariorna torde vara ett av de säkraste områdena i Finland men man kall inte bygga in sig i falsk säkerhet.
Hur hanterar Finnarna i rådande världsläge sin ekonomi. Är de lika naiva som Svenskar, med sitt svishande och blippande. Eller har ni Cash på hög, för oförutsedda händelser. Det är det tråden handlar om. Militärstrategiska hypotetiska truppförflyttningar är långt utanför ämnet.
Så, hur gör gemene finne. Kort eller kontanter?
Har man gott om det och är hungrig så kan det väl inte vara fel att betala med guld, tänker att det gör väl gött för ICA handlaren med dom har det tufft nuförtiden😉Intet skrev:
Det duger säkert. MEN det är så ohanterligt på grund av sitt höga värede. 1.200.000kr/kilo.
Det blir till att ha med sig en våg så du inte betalar 50.000 för mycket för potatisen.
Den här är värd ca: 300.000kr. Så det gäller att kapa på rätt ställe, såvida du inte vill ha väldigt mycket potatis.
[bild]
Silvermynt är däremot betydligt praktiskare. Långt under en tusenlapp styck för dryga 30g.
[bild]
Både guld och silver har rusat i värde på senare tid. Metaller är dessutom en globalt gångbar valuta som till råga på allt dessutom förbrukas.
Nä. då får man byta med handlaren själv. Blir fina vedsäckar som sedan kanske säljas med vinst för handlaren till de som har kontanter,👍J Jansson69 skrev:
Båda delar. Använder både kort och kontanter. Många har en kontantbuffert hemma.Intet skrev:
Så, @heimlaga. För att återgå till ämnet.
Hur hanterar Finnarna i rådande världsläge sin ekonomi. Är de lika naiva som Svenskar, med sitt svishande och blippande. Eller har ni Cash på hög, för oförutsedda händelser. Det är det tråden handlar om. Militärstrategiska hypotetiska truppförflyttningar är långt utanför ämnet.
Så, hur gör gemene finne. Kort eller kontanter?