75 485 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Om jag inte minns samt tolkar denna fel så är det 1000kr på kontrolluppgift:F fribygg skrev:Om jag minns rätt är ju helt ok att betala privatperson upp till 10 000 kr utan att behöva lämna kontrolluppgift om och när man köper en tjänst (enl skatteverket) så grannens unge kan defenitivt lejas för snöskottning och få cash i näven när det är färdig skottat
( du kan ju både ta emot eller betala tex 9900kr kontant för de tjänster du själv gör eller köper om du har en hög kontanter)
https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Och pacifist, enligt egen utsago. Udda kombo 😀.Karrock skrev:
Men stölder från grannar skulle nog bara vara ett par dagar borta, när det börjar bli kallt och magen kurrar. Börjar med vedstölder. Sedan bryter de sig in i matkällaren och länsar den.
Här är en instruktionsfilm från MSB hur man hindrar kontantlösa från att plundra.
Skalskydd är A och O sedan direkt konfrontation.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
T.ex. PostNord godtar pass som ID-handling.T Thomas_Blekinge skrev:Har inte testat på länge. Men passet har ju inget att blippa på så jag tror inte det funkar.
Kommer ihåg för typ 15 år sedan när jag försökte hämta paket med mitt tyska pass och det blev bara pannkaka.
Min son skulle legitimera sig för körkortsprovet och visade sitt tyska pass som inte accepterades. Det finns väl knappt något dokument som smäller högre än ett europeiskt pass? Inte för Transportstyrelsen. För denna fadäs fick dom en reprimand av Europeiska Kommissionen som uppmanade dom att ändra rutiner.
Som redan nämnts krävs nationellt ID-kort eller Pass för att skaffa nytt bank-ID. Förnyelse innan ett befintligt bank-ID gått ut brukar gå bra ändå.
https://www.postnord.se/privat/ta-emot/hamta/legitimering/godkanda-legitimationer
Är det inte den som tar emot betalningen som ska betala egenavgifterna upp till 9999kr13th Marine skrev:
Ersättning från 1 000 kronor till 9 999 kronor
Betalar du ut mer än 999 kronor men mindre än 10 000 kronor till en privatperson ska den du anlitar själv betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter). Du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Men ni kan också komma överens om att du ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.
Det bör alltså fungera utmärkt att betala eller få betalt för snöskottning cash för de som så önskar.J Jansson69 skrev:Är det inte den som tar emot betalningen som ska betala egenavgifterna upp till 9999kr
Ersättning från 1 000 kronor till 9 999 kronor
Betalar du ut mer än 999 kronor men mindre än 10 000 kronor till en privatperson ska den du anlitar själv betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter). Du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Men ni kan också komma överens om att du ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.
Tror inte han behöver något skalskydd om han har finskt blod😉Intet skrev:
Och pacifist, enligt egen utsago. Udda kombo 😀.
Men stölder från grannar skulle nog bara vara ett par dagar borta, när det börjar bli kallt och magen kurrar. Börjar med vedstölder. Sedan bryter de sig in i matkällaren och länsar den.
Här är en instruktionsfilm från MSB hur man hindrar kontantlösa från att plundra.
Skalskydd är A och O sedan direkt konfrontation.
[media]
Jag råkade ut för att appen BankID mystiskt avinstallerades från min telefon när jag sov.N Nalleman64 skrev:
Jag misstänker att orsaken var att jag lyssnade på YouTube under sömnen och lyckades klicka på avinstallera app när jag vände och vred på mig (det har hänt andra appar också),
Men jag lyckades installera om allt och installera nytt bankid via passets /eller var det nationella idkortet?) biodata (jag var i Tanzania när det hände).
Att förlora BankID är det värsta man kan tänka sig när man är utomlands och det kostar 20 kr+ per minut att ringa till Sverige..utan bankid kan man inte köpa flygbiljetter hem med kreditkort, man kommer inte åt bankkonton, man kan inte logga in på myndigheter det enda som funkar är att ta ut kontanter med pinkod i ATM.
Numera ligger YouTube på en ensam sida i min telefon och inga appar har avinstallerats sedan dess.