75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Inte då, man får ta ofta ut kontanter i kassan på livsmedelsafären, man får kontanter om man säljer nått eller utför ett jobb åt en privatperson.Fairlane skrev:
Skulle man däremot enbart betala med kontanter vore man nog tvungen att uppsöka en bankomat eller ett bankkontor med kontanthantering om sådana fortfarande finns..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Ok, glömde att man kunde få ut kontanter i kassan. Jag har som sagt inte tagit ut pengar på säkert 10 år. Vill minnas att man kunde få ut 200 kr eller något i den stilen då, fast då måste man ju såklart ändå betala med kort, vilket man väl ville undvika?F fribygg skrev:Inte då, man får ta ofta ut kontanter i kassan på livsmedelsafären, man får kontanter om man säljer nått eller utför ett jobb åt en privatperson.
Skulle man däremot enbart betala med kontanter vore man nog tvungen att uppsöka en bankomat eller ett bankkontor med kontanthantering om sådana fortfarande finns..
Jag säljer sällan något till andra och de flesta betalar med Swish om det händer. Göra arbeten åt privatpersoner gör jag inte heller och det tror jag stämmer in på en stor majoritet för befolkningen.
Så kvarstår egentligen bankomaten för vanligt folk som inte vill använda kort vid köp.
Idag vet jag inte men 500 var aldrig ett problem på Ica och jag minns inte om det var 1500 eller 2000kr på Systembolaget. Smidigt att få uttaget markerat som köp så man fick bonus på det. Butikerna var bara glada att få ut lite kontanter, speciellt Systembolaget som har många kontantkunder. En kassör/kassörska har koll på saldot av kontanter i sin kassa.Fairlane skrev:
Du kan ta ut 5 000 kronor per tillfälle i en av ICA Bankens uttagsautomater, och 3 000 kronor per tillfälle i ICA-butiken. Butikernas tillgång på kontanter kan variera, vilket kan innebära begränsningar på hur mycket de kan betala ut. Du kan maximalt ta ut 15 000 kronor under en kalendervecka.RoTe skrev:
Idag vet jag inte men 500 var aldrig ett problem på Ica och jag minns inte om det var 1500 eller 2000kr på Systembolaget. Smidigt att få uttaget markerat som köp så man fick bonus på det. Butikerna var bara glada att få ut lite kontanter, speciellt Systembolaget som har många kontantkunder. En kassör/kassörska har koll på saldot av kontanter i sin kassa.
Jag vill ha kontanter som reserv (och på tex loppis) det funkar fint att ta ut några hundra i kassan när man handlar och fylla på om/ när man använt av de man har.Fairlane skrev:
Ok, glömde att man kunde få ut kontanter i kassan. Jag har som sagt inte tagit ut pengar på säkert 10 år. Vill minnas att man kunde få ut 200 kr eller något i den stilen då, fast då måste man ju såklart ändå betala med kort, vilket man väl ville undvika?
Så kvarstår egentligen bankomaten för vanligt folk som inte vill använda kort vid köp.
(Kredit)kort är bra billigt och praktiskt när det fungerar som det ska..
Jo fast nu blandar du in uttagsautomater i ett svar riktat till mig så jag vill säga att det var inte vad jag pratade om. Ett uttag i samband med köp registreras inte överhuvudtaget som ett uttag.J Jansson69 skrev:
Om du läser nästa mening i det inlägget så har du svaret på hur mycket du kan få ut vid köp på ICA ifall dom har täckning för det..RoTe skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Har inte testat på länge. Men passet har ju inget att blippa på så jag tror inte det funkar.C cpalm skrev:
Kommer ihåg för typ 15 år sedan när jag försökte hämta paket med mitt tyska pass och det blev bara pannkaka.
Min son skulle legitimera sig för körkortsprovet och visade sitt tyska pass som inte accepterades. Det finns väl knappt något dokument som smäller högre än ett europeiskt pass? Inte för Transportstyrelsen. För denna fadäs fick dom en reprimand av Europeiska Kommissionen som uppmanade dom att ändra rutiner.
Om jag minns rätt är ju helt ok att betala privatperson upp till 10 000 kr utan att behöva lämna kontrolluppgift om och när man köper en tjänst (enl skatteverket) så grannens unge kan defenitivt lejas för snöskottning och få cash i näven när det är färdig skottatAlfredo skrev:
( du kan ju både ta emot eller betala tex 9900kr kontant för de tjänster du själv gör eller köper om du har en hög kontanter)