75 485 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Andra halvan av mitt svar stämmer väl in på vardagslivet i Sverige? Finns så klart personer i alla åldrar utan körkort men som reser och vill/måste ha pass och då använder det som legitimation. Lite otymplig men inget problem för handväskbärare direkt...Solhemsgatan skrev:
Har inte förstått det heller. Ett id kort är bättre att skaffa. Det hade jag i ung ålder.RoTe skrev:
Det kostar ju pengar och ska man t.ex. ta körkort snart så varför? Typ alla åker ju utomlands idag och har redan pass. Jag skulle inte gå runt med pass på mig dagligen eftersom det är för otympligt, men som jag skrev så har vi olika förutsättningar och inte alla människor är stöpta lika. Lite tröttsam diskussion detta tycker jag.Solhemsgatan skrev:
Nej man kan inte veta hur striden går till och exakt var eller att det som sker i Ukraina är normbildande (även om nu hela Natos krigsapparat ink försvarsindustri ställer om efter det), men det en rätt god gissning att frontlinjen inte ligger i Sverige, som är geografin jag antar vi diskuterar här.H heimlaga skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
- Klart man kan ha kontanter om man vill. Det är helt ok för mig även om jag själv inte använder det. Jag ser några fördelar med kontanter och några nackdelar.
Fördelar:
- Man lämnar ingen spår vad man köpt och var
- Smidigt i vissa situationer (ej parkeringsvärmare där jag rör mig iallafall)
- Kan fungera bra mellan privatpersoner där en saknar Swish
- Kan möjligen fungera vid strömavbrott eller liknande, men oftast inte
- Större risk för rån för både handlare och privatperson
- Osmidigt i många lägen
- Man måste gå till särskilda ställen och hämta ut nya
Jag har under många år arrangerat ett större festevenemang. I början var det bara kontanter, i slutet kontanter och Swish, där Swish stod för cirka 95%.
För mig som arrangör kan jag lova att införandet av Swish var underbart. Istället för över 100' i kontanter så var det betydligt mindre summor, tillräckligt små summor för att jag själv kunde ta kontanterna och sätta in motsvarande belopp på föreningens konto. Innan var jag tvungen att släpa pengarna till banken, efter att ha bokat tid. Släpat Ja, för mynten är tunga när de blir många. Vi satt väl på banken närmare en timme för att räkna och sätta in pengarna och då hade de givetvis sedelräknare. Det kan ju vara värt att tänka på för den som vill att alla ska ta kontanter, att det blir mycket mer jobb för mottagaren och mycket större risker.
Jag är inte emot kontanter som sådant, men undviker det helst själv.
Ibland kan det vara problem att handla med kort om det är störningar, men det är rätt sällan och oftast är det en bank som har problemet, så har man ett Visa-kort från bank A och ett Mastercard från bank B så fungerar det oftast. Är kassorna utslagna hjälper inte kontanter, eller som när bensinstationen hade strömavbrott, då ville vissa ändå tanka för de hade ju kontanter. Att kassasystemet låg nere såg de inte som något problem och förmodligen inte att pumparna låg nere heller...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg