J Jansson69 skrev:
Men du verkar tro att det sker bara sådär, fortsätter det som nu så kommer det inte att finnas i närheten av tillräckligt med kontanter ifall en kris uppstår, tror inte det finns i dagsläget så att det räcker speciellt många dagar/veckor..
Det tar tid att producera nya och få ut dessa i omsättning och innan detta har skett så är det många som står helt handfallna och utan det mest basala..
Nej, men jag konstaterar att det är Riksbankens problem, inte mitt. Ska jag ta ett eget ansvar för kontanthanteringen för eget bruk så behöver jag själv lagra mycket stora belopp och det är inte aktuellt för mig. Nu ser jag till att jag klarar mig en kortare tid med egna kontanter och jag använder inga till vardags. Jag kommer inte beröras av mindre störningar i kortsystem och känner mig trygg i att det mesta i samhället kommer fungera bra i beredskapstid.

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jöta Petter.
Det är ju det tråden handlar om. KONTANTBETALNING.
Ja, men nu debaterades det om det var viktigt att du kunde betala med just kontanter, och det är det ju inte. Det viktiga var att du kunde få hjälp på akuten när du behövde det. Det sätt du betalade på kommer fungera även i kristid.

Intet Intet skrev:
Vems är det då? Statens?
och när dina ungar fryser och du inga pengar har, värmer du de med orden -"det är inte pappas fel. Det är såklart den dumma statens"!
Ja det är Riksbankens ansvar att det finns tillräckligt mycket kontanter när det behövs. För att vara tydlig: Jag ansvar för att jag klarar mina betalningar med kontanter en kortare tid, Riksbanken ansvarar för att det finns tillräckligt mycket sedlar att använda. Det är därför vi har en Riksbank.

Jag behöver inga kontanter för att hålla värmen i huset.
Intet Intet skrev:
Lappri. Det har du ingen aning om. Dessutom lär priserna öka på allt. Mycket.
Det är klart jag vet om jag behöver akuthandla något vid en akutkris. Hur kan man inte veta det? DET är ditt ansvar, om något. Normal krisberedskap kallas det.
Intet Intet skrev:
Precis som du är jag inte där och kan därför inte fundera mycket på det.

Vår roll är att vi gjort oss till måltavla för NATOs eventuella fiender. Inte bra att vara med i en allians med krigsimpotenta stater utan kollektivt ansvar.
Man behöver inte åka dit för att lära sig. Inom totalförsvarsverksamheterna pågår ett omfattande informationsutbyte med Ukraina. Det finns mycket information att ta del av och lära sig av, så givetvis bör man fundera på det - hur kan du välja att skärma av en av de viktigaste informationskällorna om krisberedskap och sedan fanatiskt argumentera runt kontanter?

NATO-diskussionen ska vi kanske ta i en annan tråd men den dag du förstår innebörden av att kriget nu förs i Finland och Baltikum istället för där land blir vatten utanför stockholm, så kommer du tycka mycket bättre om ett medlemsskap. NATO är inte perfekt, men mycket mycket bättre än alternativet. Den svenska naiva tron på att någon sorts neutralitet räddar oss från Putin är bara pinsam.

Intet Intet skrev:
Det där får du nog förklara lite bättre.
Elförsörjning, mobilnät, internet, betalsystem, livsmedelförsörjnning osv fungerar i Ukraina, förutom längst fram vid gränsen (och där kan man ändå inte befinna sig pga drönare). Om det vore så enkelt att en 15åring med vinkelslip kunde vingklippa ett helt lands strömförsörjning så hade det förstås redan skett i Ukraina och man skulle inte ha någon el 4 år senare. Det betyder inte att saker inte förstörs. Det förstörs, man reparerar, det förstörs och man reparerar igen.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart jag vet om jag behöver akuthandla något vid en akutkris.
Vi är helt oense. Jag förstår inte hur någon på förhand skulle kunna veta det säkert.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi är helt oense. Jag förstår inte hur någon på förhand skulle kunna veta det säkert.
Ja nu pratades det om att det skulle köpas spritkök och varma skor till barn. Dvs sådant som man enkelt kan förutspå att man behöver, alternativt redan har. Sådant behöver jag inte köpa. Jag har kläder, utrustning, värme och annat för att klara mig själv rätt länge och det på mer än en fastighet. Mat är det som tar slut först.

Givetvis är ingenting 100%, men någon kontantbuffert ska inte behöva användas till sådant iallafall, vilket var påståendet här. Jag förstår inte riktigt invändningarna här. Först måste man ha kontanter hemma. När man har det kommer de ändå inte räcka för man måste köpa varma skor till barnen och i affären kommer det ändå inte gå att köpa saker för kontater för de vill inte sälja några skor. Och ingen kan tänka ut att det är bra att ha varma kläder och möjlighet att värma sig hemma när man bor i Sverige...... Inte lätt att göra rätt. Eller så är bara allt fel eftersom gnällande är det primära.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, men nu debaterades det om det var viktigt att du kunde betala med just kontanter, och det är det ju inte. Det viktiga var att du kunde få hjälp på akuten när du behövde det. Det sätt du betalade på kommer fungera även i kristid.

Ja det är Riksbankens ansvar att det finns tillräckligt mycket kontanter när det behövs. För att vara tydlig: Jag ansvar för att jag klarar mina betalningar med kontanter en kortare tid, Riksbanken ansvarar för att det finns tillräckligt mycket sedlar att använda. Det är därför vi har en Riksbank.

Jag behöver inga kontanter för att hålla värmen i huset.

Det är klart jag vet om jag behöver akuthandla något vid en akutkris. Hur kan man inte veta det? DET är ditt ansvar, om något. Normal krisberedskap kallas det.

Man behöver inte åka dit för att lära sig. Inom totalförsvarsverksamheterna pågår ett omfattande informationsutbyte med Ukraina. Det finns mycket information att ta del av och lära sig av, så givetvis bör man fundera på det - hur kan du välja att skärma av en av de viktigaste informationskällorna om krisberedskap och sedan fanatiskt argumentera runt kontanter?

NATO-diskussionen ska vi kanske ta i en annan tråd men den dag du förstår innebörden av att kriget nu förs i Finland och Baltikum istället för där land blir vatten utanför stockholm, så kommer du tycka mycket bättre om ett medlemsskap. NATO är inte perfekt, men mycket mycket bättre än alternativet. Den svenska naiva tron på att någon sorts neutralitet räddar oss från Putin är bara pinsam.

Elförsörjning, mobilnät, internet, betalsystem, livsmedelförsörjnning osv fungerar i Ukraina, förutom längst fram vid gränsen (och där kan man ändå inte befinna sig pga drönare). Om det vore så enkelt att en 15åring med vinkelslip kunde vingklippa ett helt lands strömförsörjning så hade det förstås redan skett i Ukraina och man skulle inte ha någon el 4 år senare. Det betyder inte att saker inte förstörs. Det förstörs, man reparerar, det förstörs och man reparerar igen.
Intet är trogen sin arbetsgivare. Putin

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Peter_Bromma och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt invändningarna här.
Min invändning handlar om att ”akuthandla något vid en akutkris” för mig handlar om något oväntat som dyker upp och därmed i sin natur är svår att förutspå och därför kan en liten buffert med kontanter var bra att ha.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, men jag konstaterar att det är Riksbankens problem, inte mitt. Ska jag ta ett eget ansvar för kontanthanteringen för eget bruk så behöver jag själv lagra mycket stora belopp och det är inte aktuellt för mig. Nu ser jag till att jag klarar mig en kortare tid med egna kontanter och jag använder inga till vardags. Jag kommer inte beröras av mindre störningar i kortsystem och känner mig trygg i att det mesta i samhället kommer fungera bra i beredskapstid.
Jag tror med på direktinformation från Ukrainare som har hamnat nära fronten än på spekulationer från Swishfixerade rikssvenskar på nätet.
Enligt dem behöver man alltid pengar till någonting och i krig fungerar bara kontanter. I praktiken har de ju elavbrott fler timmar i dygnet än de har elektricitet och dataförbindelserna är i ungefär samma klass.

Till kännedom har vi ett beredskapslager på ungefär 100 liter var av bensin och diesel i gamla jeepdunkar av plåt vars innehåll roteras. Efter att ha hört historier om de som inte kunde fly undan ryska anfallsspetsar för att de saknade bränsle till bilen.
Vi har också en liten Honda bensindriven generator för att köra frysarna och cirkulationspumpen, samt 4 st 11 kg flytgasflaskor och ett Primus tvålågigt gaskök. En hel del torrvaror och mat som kommer att utökas ytterligare när det börjar dra ihop sig.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Intet är trogen sin arbetsgivare. Putin
Lika skarpögd som vanligt, heimlaga 😁. (Det tackar jag dig för med ett sedvanligt hjärta.)

Det är därför jag förespråkar att alla bör ha kontanter hemma och inte förlita sig på ett mycket ömtåligt betalsystem, för att mildra de negativa konsekvenserna vid en samhällelig kris. Kort som lång. Stor som liten. Förutom en respektfull mängd kontanter i alla valörer är rotfrukter en utmärkt närinskälla. Vilket får mig osökt att tänka på rödbetor 😀.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror med på direktinformation från Ukrainare som har hamnat nära fronten än på spekulationer från Swishfixerade rikssvenskar på nätet.
Enligt dem behöver man alltid pengar till någonting och i krig fungerar bara kontanter. I praktiken har de ju elavbrott fler timmar i dygnet än de har elektricitet och dataförbindelserna är i ungefär samma klass.

Till kännedom har vi ett beredskapslager på ungefär 100 liter var av bensin och diesel i gamla jeepdunkar av plåt vars innehåll roteras. Efter att ha hört historier om de som inte kunde fly undan ryska anfallsspetsar för att de saknade bränsle till bilen.
Vi har också en liten Honda bensindriven generator för att köra frysarna och cirkulationspumpen, samt 4 st 11 kg flytgasflaskor och ett Primus tvålågigt gaskök. En hel del torrvaror och mat som kommer att utökas ytterligare när det börjar dra ihop sig.
Ett riktigt föredöme, heimlaga.
Jag har inte bara kontanter, utan även bensin, kraftverk, vattendunkar och ved för flera år samt byggmaterial för eventuella reparationer.

Det stora hotet är nog oansvariga grannar som först ber sedan tigger och tillslut kommer i pöbelhopar och rånar oss på vårt beredskapslager. Är det något du förberett dig på, @heimlaga?

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Intet Intet skrev:
Ett riktigt föredöme, heimlaga.
Jag har inte bara kontanter, utan även bensin, kraftverk, vattendunkar och ved för flera år samt byggmaterial för eventuella reparationer.

Det stora hotet är nog oansvariga grannar som först ber sedan tigger och tillslut kommer i pöbelhopar och rånar oss på vårt beredskapslager. Är det något du förberett dig på, heimlaga?
Han utövade ju självförsvar redan som barn! 🪓

• Haha
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Min invändning handlar om att ”akuthandla något vid en akutkris” för mig handlar om något oväntat som dyker upp och därmed i sin natur är svår att förutspå och därför kan en liten buffert med kontanter var bra att ha.
Jag förstår, men det var inte det som det pratades om här, utan vanligt krisprepp.

H heimlaga skrev:

Ja det gäller att vara noga med detaljerna här….den som vill preppa för att klara sig vid fronten behöver göra något helt annat än vad som är lämpligt för oss i Sverige. Givet hur det fungerar i närheten av fronten nu är nog det bästa inte att preppa för det, utan att sticka därifrån så fort man kan.

Vad som händer i närheten av fronten i Ukraina har väldigt lite att göra med hur det ser ut i resten av landet. Det antar jag att dina kontakter också förmedlat till dig.

RoTe
Jag har alltid ett knippe kontanter samt ett extra ID-kort hemma. Har aldrig förlorat plånboken och tänker fortsätta så, därför ska det finnas relevant backup hemma.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Har man ett pass duker det som id.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det gäller att vara noga med detaljerna här….den som vill preppa för att klara sig vid fronten behöver göra något helt annat än vad som är lämpligt för oss i Sverige.

Vad som händer i närheten av fronten i Ukraina har väldigt lite att göra med hur det ser ut i resten av landet. Det antar jag att dina kontakter också förmedlat till dig.
Absolut. Lägret längre bak stämmer väl med dina påståenden.

Problemet är att ingen vet var pansarkorvarna anfaller och de hinner vanligen tränga in en bra bit innan de går att stoppa och fånga i motti.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.