Mikael_L
R RoAd skrev:
Det kanske är något vi ska fundera på hur vi ska lösa i förebyggande syfte eftersom världen ser ut som den gör nu, men just precis idag är det helt onödigt att gå omkring med kontanter som någon slags räddning.
MathiasS MathiasS skrev:
Att ha en digital valuta är inte nödvändigtvis så sårbart som vissa vill göra gällande.
Sverige behöver bygga redundans i sina betalsystem (och system för e-id). När det är gjort finns det ingen anledning att göra annat än att ha en hög med stålar gömt i huset som plan C.
I Ukraina har det nu visats att digitala pengar inte är några problem än så länge, det verkar fungerat i princip bättre.
https://www.fi.se/contentassets/8cf...foi-memo-8442-ukrainas-finansiella-system.pdf
https://www.tn.se/ekonomi/41656/fi-sa-viktiga-ar-kontanter-under-krig/
https://www.sverigesradio.se/artikel/banker-lar-sig-hur-ukraina-klarar-krigets-pafrestningar

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror ... jag är nästan säker, på att jag har 1-2, kanske 3 sedlar i sedelfickan i min telefons plånboksfodral.
Men det var i så fall väldigt länge sedan jag lade in dem eller kollade dem, troligen då telefonen var ny.
Så jag har glömt bort hur de sedlarna ser ut, vilka valörer de är på, hur många.
Ja, jag har t.o.m glömt bort ifall jag är säker på att jag satt in några papperspengar där för denna telefon, eller om förra var den sista.

Jag tror jag ska kolla någon dag, nästan som en skattjakt ... ! :D
Nu har jag kollat, där låg det 4 sedlar, en på 100, en 50 och 2st 20kr.
De var mindre i fysisk storlek än jag minns... ;)

Jag har i typ alla år haft några sedlar i telefonens sedelfack, och tydligen så även i denna senaste. Just för att kunna fixa det när man stöter på ställen där de inte tar kort eller swish, vilket inte var så ovanligt förr, men numera tror jag att det är betydligt vanligare att fysiska pengar är det enda som inte tas emot.

Jag minns att jag var på ett jobb där det i närheten fanns en Röda korset kupanbutik, som hade billigt kaffe och fikabröd (gott och trevligt fikabröd också, hembakat). Så där blev det att ta ett förmiddagsfika varje dag under de dagar detta jobb pågick.
De tog inte swish och kort endast om beloppet var minst 50kr, annars var det kontant som gällde. Var vi flera så kunde en betala med kort för alla, sen swishade vi mellan varandra.
Men om jag var ensam, ja då var det bra att ha lite kontanter på sig.

Hur de kör idag vet jag inte, jag gissar att även de swishar idag, den tekniken har ju blivit alltmer tillgänglig för säljarna också.

Mikael_L Mikael_L skrev:
I Ukraina har det nu visats att digitala pengar inte är några problem än så länge, det verkar fungerat i princip bättre.
Jag vet.

Det finns mycket att lära där och av nuvarande försvarsplanering och uppdrag från NATO (som vem som helst kan ta del av).

• Gilla
  • Wow
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
I Incinerator skrev:
Ditt inlägg handlade om äldre damer som du hade problem med att de var långsamma, du blir troligen äldre och långsam du också.
Du missförstod mitt inlägg också? Läsförståelsen är verkligen på topp. Antingen kan du inte läsa eller så letar du efter bråk, vilket är det?

• Arg
Incinerator
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Perfekt, problemet löst. Du fick hjälp och kunde betala.
Det var långtifrån perfekt. Faktura är även den i praktiken, kontanlös. Vet du inte det, heller?
MathiasS MathiasS skrev:
Samma sak med Icabutikerna - hur långt stillestånd tror ni det behövs innan de få butiker som avtalat bort kontanter återigen börjar acceptera kontanter? Gissningsvis några timnmar eller kanske enstaka dagar om man ser att stoppet blir långvarigt. Dvs, inte ett problem.
Oj. Du förstår inte det här heller. Det finns inte tillräckligt med kontanter i förhållande till mängden varor. På grund av att de flesta inte förstår sig på den enklaste lekskolematematik.
MathiasS MathiasS skrev:
Och därför kan man ha lite kontanter hemma.
lite kontanter hjälper lite. Mycket kontanter hjälper Mycket.

När du köpt köpt spritköket, riktigt varma kängor till ungarna. Ja, då är dina "lite kontanter hemma" slut för länge sedan. Speciellt om du inte har en burk med växel.
MathiasS MathiasS skrev:
De med ryssfobi har antagligen läst på lite och förstår hur kriget sannolikt ser ut om det skulle hända.
Det ser jag tyvärr inga som helst tecken på. Tvärs om. Med tanke på deras totalt känslostyrda "resonemang".
MathiasS MathiasS skrev:
Vi lär inte ha några avsevärda problem med varken ström eller internet.
Det är sannolikt det absolut enklaste och billigaste att slå ut för lede fi eller vilka som helst som kommit på att spränga serverhallar är betydligt mer lönsamt än att kränga braja.

För egen del ser jag ett regelrätt krig här som osannolikt men en attack mot vårt sårbara samhälle som synnerligen sannolikt.
Det räcker att ge några femtonåring en batterivinkelslip och lite kontanter😀 så har de på en halvtimme fällt en stomledning och gjort ett stort område strömlöst. Undrar hur många fällda högspänningsstolpar det krävs innan nätägare börjar pynta?

Det blir alltså inte en fråga om, om, utan när och då är det praktiskt att kunna gräva fram de som behövs när kassörskan säger. -"Tyvärr, vi tar bara kontanter".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är reglerat i lag hur vi ska kunna betala i butiker.
Vilken lag?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Länsförsäkringar är hemska. Med sina frågor och att jag även ska signera ett avtal för höjningen.
Vad är problemet med det?

Intet Intet skrev:
Det var långtifrån perfekt. Faktura är även den i praktiken, kontanlös. Vet du inte det, heller?
Var det viktiga att du kunde betala för och få tjänsten eller att betala med kontanter? Jag antar att det viktigaste var att få den hjälp du behövde.

Intet Intet skrev:
Oj. Du förstår inte det här heller. Det finns inte tillräckligt med kontanter i förhållande till mängden varor. På grund av att de flesta inte förstår sig på den enklaste lekskolematematik.
Att se till att det finns tillräckligt många sedlar är inte mitt ansvar.
Intet Intet skrev:
lite kontanter hjälper lite. Mycket kontanter hjälper Mycket.

När du köpt köpt spritköket, riktigt varma kängor till ungarna. Ja, då är dina "lite kontanter hemma" slut för länge sedan. Speciellt om du inte har en burk med växel.
Vi kanske har olika uppfattning om vad "lite" är. Behöver inte aktuhandla något om ett krisläge uppstår.

Intet Intet skrev:
Det ser jag tyvärr inga som helst tecken på. Tvärs om. Med tanke på deras totalt känslostyrda "resonemang".
De tecken du kan leta efter är tex hur det fungerar i Ukraina idag. Fungerar Internet, fungerar betalsystem, fungerar elförsörjning, matförsörjning osv. När du förstår det kan du tänka vidare på Sveriges roll i en eventuell konflikt. Vilken landsgräns är det NATO fokuserar på?

Intet Intet skrev:
Det är sannolikt det absolut enklaste och billigaste att slå ut för lede fi eller vilka som helst som kommit på att spränga serverhallar är betydligt mer lönsamt än att kränga braja.

För egen del ser jag ett regelrätt krig här som osannolikt men en attack mot vårt sårbara samhälle som synnerligen sannolikt.
Det räcker att ge några femtonåring en batterivinkelslip och lite kontanter😀 så har de på en halvtimme fällt en stomledning och gjort ett stort område strömlöst. Undrar hur många fällda högspänningsstolpar det krävs innan nätägare börjar pynta?

Det blir alltså inte en fråga om, om, utan när och då är det praktiskt att kunna gräva fram de som behövs när kassörskan säger. -"Tyvärr, vi tar bara kontanter".
Att svensk infrastruktur kommer angripas när man närmar sig krig är självklart. Det sker redan nu. Som tur är finns det beredskap för detta och redundans i de flesta systemen. Återigen, använd Ukraina som exempel och fundera på om det är rimligt att anta att en 15åring med vinkelslip har någon relevans alls i sammanhanget.

Foliehatten3
Intet Intet skrev:
Det är ju det som är problemet. Pengar som inte finns.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så kan man tänka men den dagen något händer så kanske dina kontanter är värdelösa till att handla mat om inte kontanathanteringen finns kvar i matbutiken tex.
MathiasS MathiasS skrev:
Vi kanske har olika uppfattning om vad "lite" är. Behöver inte aktuhandla något om ett krisläge uppstår.
För eller senare behöver du det ingen har oändligt med allt..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Det är reglerat i lag hur vi ska kunna betala i butiker. Lagen ändras inte bara för att jag betalar kontaktlöst med telefonen.
Har du hittat något som stödjer ditt påstående?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja så kan man tänka men den dagen något händer så kanske dina kontanter är värdelösa till att handla mat om inte kontanathanteringen finns kvar i matbutiken tex.
Den dagen kommer förstås butiker som helt slutat att hantera kontanter börja hantera kontanter igen och skriva kvitton på papperslappar för att kunna fortsätta sin verksamhet och sälja mat till sina kunder. De som inte gör så säljer inget vi behöver i kristid.

J Jansson69 skrev:
För eller senare behöver du det ingen har oändligt med allt..
Vad var din poäng här? Du hängde upp dig på att "lite" inte var tillräckligt trots att du inte vet vad "lite" är för mig. Hur mycket pengar vill du att jag ska gömma undan?

J
MathiasS MathiasS skrev:
Den dagen kommer förstås butiker som helt slutat att hantera kontanter börja hantera kontanter igen och skriva kvitton på papperslappar för att kunna fortsätta sin verksamhet och sälja mat till sina kunder. De som inte gör så säljer inget vi behöver i kristid.
Men du verkar tro att det sker bara sådär, fortsätter det som nu så kommer det inte att finnas i närheten av tillräckligt med kontanter ifall en kris uppstår, tror inte det finns i dagsläget så att det räcker speciellt många dagar/veckor..
Det tar tid att producera nya och få ut dessa i omsättning och innan detta har skett så är det många som står helt handfallna och utan det mest basala..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Att ha någon/några tusen hemma är ju inte fel det håller jag med om. Problemet är väl när vi byter sedlar och gamla man gömt undan blir ogiltiga. Själv har jag barnens spargrisar som reserv om det på något vis skulle krisa. Problemet är väl att det är på tok för lite för att hjälpa vid ett längre avbrott. Att COOP som här om dagen enbart tar kontant betalning är ju mer en irriterande händelse än ett problem. Skulle det vara långvarigt så räcker inte några tusen långt i alla fall, och mat för någon vecka har vi ju hemma, skulle man veta om att det var kris så skulle det nog kunna räcka 3 veckor med.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var det viktiga att du kunde betala för och få tjänsten eller att betala med kontanter? Jag antar att det viktigaste var att få den hjälp du behövde.
Jöta Petter.
Det är ju det tråden handlar om. KONTANTBETALNING.

MathiasS MathiasS skrev:
Vems är det då? Statens?
och när dina ungar fryser och du inga pengar har, värmer du de med orden -"det är inte pappas fel. Det är såklart den dumma statens"!
MathiasS MathiasS skrev:
Lappri. Det har du ingen aning om. Dessutom lär priserna öka på allt. Mycket.
MathiasS MathiasS skrev:
De tecken du kan leta efter är tex hur det fungerar i Ukraina idag. Fungerar Internet, fungerar betalsystem, fungerar elförsörjning, matförsörjning osv. När du förstår det kan du tänka vidare på Sveriges roll i en eventuell konflikt. Vilken landsgräns är det NATO fokuserar på?
Precis som du är jag inte där och kan därför inte fundera mycket på det.

Vår roll är att vi gjort oss till måltavla för NATOs eventuella fiender. Inte bra att vara med i en allians med krigsimpotenta stater utan kollektivt ansvar.
MathiasS MathiasS skrev:
Att svensk infrastruktur kommer angripas när man närmar sig krig är självklart. Det sker redan nu. Som tur är finns det beredskap för detta och redundans i de flesta systemen.
visst😬.
Jag gillar vanligtvis obotliga optimister. Men inte när det gäller viktiga ämnen.
MathiasS MathiasS skrev:
Återigen, använd Ukraina som exempel och fundera på om det är rimligt att anta att en 15åring med vinkelslip har någon relevans alls i sammanhanget.
Det där får du nog förklara lite bättre.

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.