75 485 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Bart skrev:
Tänk vilken misstänksamhet sedlar möttes med, eller mynt som inte innehöll silver eller guld till samma värde de representerade? Världen förändras. Alla måste inte förändras i samma takt, men förändras gör den.
Att ha kontanter är ingen dum idé, vid tex cyberattacker är det bra att ha. Men att bära med sig dagligdags är enorm gubbvarning. 😉
I Sverige kör vi digitalt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tala för dig själv. Det hör rotade jag fram ur fickan. Intet är det mycket, Intet. Så dags att hämta ut mer -ifall bankomaten fungerar.
I din fantasi, kanske den lagen finns. Var för ett tag sedan på en akutmottagning. Där hade de inte tagit kontanter på tio år.MathiasS skrev:
Faktura, var alternativet.
Det beror på krisens art.MathiasS skrev:
För övrigt.
Med tanke på den mängd krigshetsare med ryssfobi är, är det förvånande att dessa inte ser någon som helst fara med att vara helt beroende av ström för att köpa ett kilo potatis. Speciellt för de med barn.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det känner tydligen inte min till. OM det du säger, stämmer.T Thomas_Blekinge skrev:
På Sahlgrenska är det upp till avdelningarna att avgöra det. De som ändå kräver att få betala kontant skickas runt halva området till en som tar emot kontanter. Därefter får man knata tillbaka. Det tar i teorin emot pengar men för många, inte i praktiken.
Svenskar är helt bisarrt naiva. För det handlar inte bara om mat utan skor, varma kläder, fönsterglas, ved, mediciner. Ja, allt som behövs för att överleva en sträng vinter med i bästa fall delvisa strömavbrott.
Så självklart har jag kontanter på hög. Även i mindre valörer.
Redigerat:
Ja vårdcentraler i sitt nötskal, blev nekad vård för örongångsinflamation och vände mig till akuten där jag också blev nekad vård hör och häpna! Men när jag gick till vårdcentralen och slog näven i disken blev jag mottagen😢och det hela löstes på mindre än 5minuter efter att en läkare tittade på det och skrev ut medicin..T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan har dom haft mage att skicka en faktura om 400kr ifrån akuten fastän jag inte blev mottagen, det går snabbt utför i detta land!
Redigerat:
Har du som tjänsteman inte en privat vårdförsäkring så du slipper trängas med allmogen på vårdcentralen??J Jansson69 skrev:Ja vårdcentraler i sitt nötskal, blev nekad vård för örongångsinflamation och vände mig till akuten där jag också blev nekad vård hör och häpna! Men när jag gick till vårdcentralen och slog näven i disken blev jag mottagen😢
Sedan har dom haft mage att skicka en faktura om 400kr ifrån akuten fastän jag inte blev mottagen, det går snabbt utför i detta land!
Vad menar du? Jag betalde läkarbesöket på plats som till slut tog emot mig..F fribygg skrev:
Nej akutens faktura kommer aldrig bli betald den är bestriden varpå avdelningschefen hörde av sig med snyft historier, men den står sig bestriden sedan flera veckor tillbaka i tiden utan svar, så antar att dom låter den vara🤷
För simpla saker så går man dit pöbeln går, men vid allvarligare saker får man nyttja sin privata sjukvårdsförsäkring.F fribygg skrev:
Var själv på vårdcentralen för ett tag sen för mindre åkomma men ångrade det snabbt, men att nyttja försäkringen för ett misstänkt brott på tummen kändes onödigt.
Så nu får jag nyttja den för att få tummen fixad istället.
Perfekt, problemet löst. Du fick hjälp och kunde betala.Intet skrev:
Samma sak med Icabutikerna - hur långt stillestånd tror ni det behövs innan de få butiker som avtalat bort kontanter återigen börjar acceptera kontanter? Gissningsvis några timnmar eller kanske enstaka dagar om man ser att stoppet blir långvarigt. Dvs, inte ett problem.
Och därför kan man ha lite kontanter hemma. De med ryssfobi har antagligen läst på lite och förstår hur kriget sannolikt ser ut om det skulle hända. Vi lär inte ha några avsevärda problem med varken ström eller internet.Intet skrev:
Problem med betalningar på Coop
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto: Ali Lorestani
Coop har just nu problem med sina betalningar. Kortsystemen ligger nere, vilket beror på störningar hos operatören Telia.
– Det påverkar våra betalsystem. Men det kan fungera att betala om man har ett fysiskt kort och stoppar in det i maskinen, Linn Hultén, på Coops presstjänst.
Även Telias egen hemsida ligger nere. Sajten Downdetector har sedan 17.40-tiden mottagit tusentals problemrapporter som rör Telia.
Det finns ingen prognos för när problemet kan vara löst.
21 juni 12:10
Coop har problem med kortbetalning: "Många butiker är berörda"
Just nu möter Coop-butiker stora problem med kortbetalning. Exakt hur många som är drabbade är oklart.År 2021 utsattes Coop för en it-attack som slog ut butikernas kassasystem. Men det tycks inte ligga bakom onsdagens problem.
Jag har faktiskt tankat med kort i många år tills jag kom på mitt oansvariga beteende. Sagt och gjort. Tankade med kassabetalning kontant och fick dessutom en bonus på 25öre/L så det blev samma pris som med kort.
Sent skall syndaren vakna.😁
Sent skall syndaren vakna.😁
Ja jag använder också kontanter till mycket..Intet skrev:
Enligt mackägaren här lokalt så har kontanter ökat i deras mack dom senaste åren, så det finns små ljusglimtar även om dom är få😉