75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Att ha en digital valuta är inte nödvändigtvis så sårbart som vissa vill göra gällande.
Sverige behöver bygga redundans i sina betalsystem (och system för e-id). När det är gjort finns det ingen anledning att göra annat än att ha en hög med stålar gömt i huset som plan C.
Sverige behöver bygga redundans i sina betalsystem (och system för e-id). När det är gjort finns det ingen anledning att göra annat än att ha en hög med stålar gömt i huset som plan C.
Tills det är gjort är det bra att ha några sedlar i fickan som en plan B om/ när ordinarie betalsystem fallerar..MathiasS skrev:
Problemet är med ditt och mångas tanke sätt med att bara ha kontanter gömda är att om ingen använder kontanter så fasas dom ut automatiskt, och då hjälper det inte om en del har kontanter om butikerna inga kontanter har..MathiasS skrev:
Ha ha, fick mig att gräva i telefonens ficka. Denna har nog legat 2-3 år🤣Mikael_L skrev:
Jag tror ... jag är nästan säker, på att jag har 1-2, kanske 3 sedlar i sedelfickan i min telefons plånboksfodral.
Men det var i så fall väldigt länge sedan jag lade in dem eller kollade dem, troligen då telefonen var ny.
Så jag har glömt bort hur de sedlarna ser ut, vilka valörer de är på, hur många.
Ja, jag har t.o.m glömt bort ifall jag är säker på att jag satt in några papperspengar där för denna telefon, eller om förra var den sista.
Jag tror jag ska kolla någon dag, nästan som en skattjakt ... !![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det sker inget sådant automatiskt även om många kontantkramare säger det. Det är reglerat i lag hur vi ska kunna betala i butiker. Lagen ändras inte bara för att jag betalar kontaktlöst med telefonen.J Jansson69 skrev:
Att jag inte kan få växelpengar i butiken i en krissituation låter inte som ett riktigt problem.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Har några tusenlappar i kontanter hemma, mest för att vissa Blocket/Marketplace-köpare envisas med att betala kontant.
Så fel du har det finns ingen lag som tvingar en handlare att hantera och ta emot kontanter, En butik kan alltså i princip vägra att acceptera kontanter överhuvudtaget!MathiasS skrev:
Om det inte redan finns kan vi vara rimligt säkra på att det kommer bli krav även i livsmedelsbutik, på apotek och när man tankar.J Jansson69 skrev:
Dagens system är ju sårbart och plan C som @MathiasS skrev om verkar långt från implementation..
Men när det gäller förhållanden mellan enskilda eller mellan näringsidkare och konsumenter, alltså civilrättsliga förhållanden, så råder det avtalsfrihet. I offentligrättsliga förhållanden, som alltså rör förhållanden mellan staten och den enskilde, är rätten att avtala bort kontanter som betalningsmedel begränsad.F fribygg skrev:
Men så ingen missförstor mig så önskar jag att detta ska regleras så att alla butiker ska tvingas att ta emot kontanter men ser inte att detta ska ske i närtid när banker och svenskar i allmänhet gillar kontantfritt och har drivit detta så hårdt mot ett kontantlöst samhälle där vi är världsledande..
Och vi är otroligt sårbara i dagsläget och värre lär det bli innan och om det sker en förändring till mer kontanter i fler affärer..