75 485 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Det verkar faktiskt som om det är du som vägrar acceptera att verkligheten ser ut på ett helt annat sätt än vad du antingen förstår eller vill. Jag accepterar att kontanter kan vara en nödvändighet i vissa situationer, men att propagera för att vi skulle backa bandet 2 årtionden bara för saken skull är ju befängt.T Thomas_Blekinge skrev:
Varför är det befängt? Du är medveten på att Sverige har gått väldigt långt när det gäller detta och hur sårbara vi blir vid kriser..Bart skrev:
Det verkar faktiskt som om det är du som vägrar acceptera att verkligheten ser ut på ett helt annat sätt än vad du antingen förstår eller vill. Jag accepterar att kontanter kan vara en nödvändighet i vissa situationer, men att propagera för att vi skulle backa bandet 2 årtionden bara för saken skull är ju befängt.
Eller är du av den sorten som anser att Svenne banan vet bäst och resterande del av världen är efter?
Det är inte att bära med sig pengarna som är obekvämt, men betalningen. Jag har ett avgrundsdjupt förakt och dåligt dolt hat mot alla under 70 år som står och famlar med kontanter i kassan och tar upp min värdefulla tid. När de bara kunde blippa telefonen och vara igenom kassan på 3,84 sekunder.Alfredo skrev:
Jag tror ... jag är nästan säker, på att jag har 1-2, kanske 3 sedlar i sedelfickan i min telefons plånboksfodral.Alfredo skrev:
Men det var i så fall väldigt länge sedan jag lade in dem eller kollade dem, troligen då telefonen var ny.
Så jag har glömt bort hur de sedlarna ser ut, vilka valörer de är på, hur många.
Ja, jag har t.o.m glömt bort ifall jag är säker på att jag satt in några papperspengar där för denna telefon, eller om förra var den sista.
Jag tror jag ska kolla någon dag, nästan som en skattjakt ... !
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Och här är det precist omvänt. Jag hatar avgrundjupt alla som försöker betala digitalt och ta väldigt långt tid för det. Men som sagt, det är två olika världar och åsikter.Bart skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Värför ska man komplicera det med plånboksficka? Sedan gammal har jag ett par sedlar och mynt löst i byxfickan utan plånbok. Det är smidigast och oförlorbart.Mikael_L skrev:
Jag tror ... jag är nästan säker, på att jag har 1-2, kanske 3 sedlar i sedelfickan i min telefons plånboksfodral.
Men det var i så fall väldigt länge sedan jag lade in dem eller kollade dem, troligen då telefonen var ny.
Så jag har glömt bort hur de sedlarna ser ut, vilka valörer de är på, hur många.
Ja, jag har t.o.m glömt bort ifall jag är säker på att jag satt in några papperspengar där för denna telefon, eller om förra var den sista.
Jag tror jag ska kolla någon dag, nästan som en skattjakt ... !![]()
Att blippa ett kort eller telefon går ju otvivelaktigt mycket fortare än att betala med kontanter. Kassörskan ska försöka få sedeln fin nog för att maskinen ska vilja svälja den, 2-3 försök i genomsnitt sedan ska det rasslas lite i myntautomaten och man ska gräva i skålen. Men värst är väl de som kommer med en vara utan pris där personen i kassan ska ringa någon i butiken som ska gå (på beskrivning) av varan och leta reda på den för att hitta ett pris. Då svartnar ju något djupt nere i själen.T Thomas_Blekinge skrev:
Från de som vill ha kontroll över vad vi använder våra pengar till. Storebror vet vad du köpte förra sommaren.T Thomas_Blekinge skrev:
Vilket öppnar upp för att kontrollera när, var och hur vi konsumerar.
Den som inte finner det obehagligt borde omyndigförklaras.
Jag kom faktiskt på att jag har en hundralapp i mitt mobilfodral bara för att du skrev detta. Jag ser den varje dag för den sticker ut en bit från fickan den ligger i, men jag har vant mig så vid den så pass att den lika gärna kunde vara en utsmyckning. Jag har ingen aning om var den kommer ifrån, men jag vet att den funnits där i minst två år utan att jag ens varit nära att använda den.Mikael_L skrev:
Jag tror ... jag är nästan säker, på att jag har 1-2, kanske 3 sedlar i sedelfickan i min telefons plånboksfodral.
Jag tror jag ska kolla någon dag, nästan som en skattjakt ... !![]()
De i tråden som gubbar sig över att man måste ha kontanter om "krisen kommer" kan ju ligga vakna ett par nätter över insikten att det ändå inte kommer att gå att handla några basvaror för dem eftersom alla butiker i Sverige idag har system som kräver el och uppkoppling för att de ska fungera. Och om det inte är möjligt att omsätta dem till mat eller bränsle i butiker så kommer de inte vara intressanta för privathandel heller.
Det kanske är något vi ska fundera på hur vi ska lösa i förebyggande syfte eftersom världen ser ut som den gör nu, men just precis idag är det helt onödigt att gå omkring med kontanter som någon slags räddning.
Men jag tror ju mest att det är det vanliga "jag är emot allt nytt" som är den verkliga orsaken. Det är ju inte sällan så på detta forum.
Inser att jag drog iväg en del i ett citat av dig, men detta var inte riktat till dig, snarare tvärtom tror jag.
Som van loppisbesökare har jag fickorna fulla av femmor och tior samt småsedlar i plånboken men det hjälper föga då allt fler handlare endast tar Swish vilket jag själv saknar. Har stött på många som säger: nej vi hanterar inte kontanter. I vissa fall verkar de inte ens känna till vilka svenska sedlar som är giltiga i dag.T Thomas_Blekinge skrev: