Foliehatten3
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kan höja till 100 tusen direkt i min bankapp, utan problem eller några ställda frågor öht... 🤔
Går inte på Länsförsäkringar. Måste ringa och göra det. Samt signera ett digitalt avtal efter du blivit utfrågad.
Jag tjafsade ett par veckor med dom och blev vidaredskickad till klagomålsavdelningen

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Foliehatten3
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kan höja till 100 tusen direkt i min bankapp, utan problem eller några ställda frågor öht... 🤔
Vilken bank är så bra?

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Vilken bank är så bra?
Handelsbanken

• Gilla
jannebmw och 3 till
  • Laddar…
Vilken bank är så bra?
Swedbank exempelvis.

Välj belopp" med alternativ från 20 000 till 100 000 kronor, markerade med radioknappar.

• Gilla
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
J
Vilken bank är så bra?
Jag har Nordea som man kan via appen höja till 100tkr.
Länsförsäkringar kan man få 150tkr men måste då ringa eller kontakta sitt lokala kontor.

• Bankappskärm som visar alternativ för att höja en tillfällig beloppsgräns i Swish upp till 100 000 SEK, inklusive säkerhetsvarningar mot bedrägerier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av instruktioner för att ändra beloppsgräns i Swish-appen, med detaljer om tillfällig gräns och behov av ID och kundtjänstkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Men för de flesta svenskar har kontanter blivit synonym med svarta pengar. Undrar vad dom har fått det ifrån.
OM jag betalar med kontanter så brukar jag om de ser skeptiska ut fråga "om det går bra med svarta pengar?". Ingen har då sagt nej, de tror mycket riktigt att det är ett skämt och slappnar av.

Men visst har det kommit till en hel del nya frågor och säkerhetsrutiner, bankerna måste ju se ut som att de motverkar de kriminella transaktionerna, även om de skapar upplägg för dem som verkligen vill mörka sina transaktioner (skatt eller annat ljuskyggt som ska undvika upptäkt). Större överföringar från t ex utlandet blir också granskat och tar lite tid.

Alfredo Alfredo skrev:
Det där är inkonsekvent skrivet. Jag bär med mig kontanter dagligen. Sist jag använde dessa i Sverige i någon omfattning var när jag skulle betala på City Gross för ett par år sedan och kortbetalning låg nere. Jag har beskrivit det tidigare här. Det kan mycket väl ha varit en "cyberattack" som orsakade driftstörningen.

Gubbvarning hade väl varit om kontanterna var otillgängliga i hemmet när de behövdes?
Snick snack gubbe.

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Snick snack gubbe.
Skrivet av en som hängt här i fem år mer...😉

Jamen du vet, ålder är bara en siffra ...

För att vara lite mer allvarlig. Jag har aldrig kontanter på mig. Faktiskt inte hemma heller, vilket min mycket mer vuxna son talar om för mig är en dålig egenskap i fråga om beredskap. Jag har faktiskt sällan kort på mig heller. Jag använder mest telefonen där jag har några kort lagrade i Apple Pay. Samt Swish.

Jag vet faktiskt inte ens vilka valörer vi har idag eller hur de ser ut. Jag är helt ointresserad av det. Min bekvämlighet toppar alla andra skäl till att ha kontanter. Men med senaste tidens oroligheter så har jag tänkt börja bygga upp ett litet lager av kontanter att ha hemma ifall det kniper.

• Gilla
MsTake och 3 till
  • Laddar…
J
Bart Bart skrev:
vilket min mycket mer vuxna son talar om för mig är en dålig egenskap i fråga om beredskap.
Hur gick detta till🙄😉

Han har passerat 17 år, men jag stannade i mental utveckling där.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S
I Incinerator skrev:
Har man inte butikerna myntautomater i din närhet?
Det brukar butiker i civiliserade trakter ha....
Om du kunde läsa mer än 5 ord i en följd så hade du sett att det handlade om en julmarknad, där är definitivt inte myntautomat en självklarhet.

Bart Bart skrev:
Jag vet faktiskt inte ens vilka valörer vi har idag eller hur de ser ut.
Inte jag heller.

Bart Bart skrev:
Min bekvämlighet toppar alla andra skäl till att ha kontanter.
Hur kan bekvämligheten påverkas negativt av några femhundringar i plånboken/telefonen/fickan/handskfacket? Testa, jag lovar att den extra vikten är i det närmaste helt försumbar. Och märker farbror av det, se det som nyttig styrketräning. 😂

Bart Bart skrev:
Jamen du vet, ålder är bara en siffra ...

För att vara lite mer allvarlig. Jag har aldrig kontanter på mig. Faktiskt inte hemma heller, vilket min mycket mer vuxna son talar om för mig är en dålig egenskap i fråga om beredskap. Jag har faktiskt sällan kort på mig heller. Jag använder mest telefonen där jag har några kort lagrade i Apple Pay. Samt Swish.

Jag vet faktiskt inte ens vilka valörer vi har idag eller hur de ser ut. Jag är helt ointresserad av det. Min bekvämlighet toppar alla andra skäl till att ha kontanter. Men med senaste tidens oroligheter så har jag tänkt börja bygga upp ett litet lager av kontanter att ha hemma ifall det kniper.
Du är totalt verklighetsfrånvänt. Klart kan du skaffa en liten hög me kontanter hemma för krisen men det är mycket bättre att lära sig använda dom. Ta en femhundring och betala i kassa 1 på ICA eller på Systemet. Bara för att kännas hur det är.

Alfredo Alfredo skrev:
Inte jag heller.

Hur kan bekvämligheten påverkas negativt av några femhundringar i plånboken/telefonen/fickan/handskfacket? Testa, jag lovar att den extra vikten är i det närmaste helt försumbar. Och märker farbror av det, se det som nyttig styrketräning. 😂
Nja, det är ju så att Svensken har en tjock plånbok i bakfickan som lätt kan plockas bort eller försvinner. Mitt recept är att ha kreditkort och körkort i framfickan vänster och lösa sedlar och mynt i högerfickan. Stöldsäkert och lättburet.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.