I
J Jansson69 skrev:
Ja du varje vecka står jag i kön i matbutiken farbror Bosse eller farmor Agda som ska betala med sitt kort och har inte koden eller det finns inte tillräckligt med pengar på det kontot brukar ta si så där 2minuter extra bara för strulet med detta..
Sedan att handla i en butik där ungdomar Swishar är rena mardrömmen när det står tio ungdomar innan en och de flesta ska Swisha det tar enorm tid😉
Lidls jävla app är ett riktigt äventyr för äldre och vissa nysvenskar, har man tur är mer än en kassa öppen så att man kan göra ett snabbt byte.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Hörrö är faktiskt något så fint som tjänsteman🙋
Jag sa aldrig att du var hantverkare. Jag beskrev vilka som fortfarande använder kontanter. 😉
 
J
I Incinerator skrev:
Lidls jävla app är ett riktigt äventyr för äldre och vissa nysvenskar, har man tur är mer än en kassa öppen så att man kan göra ett snabbt byte.
Ja Lidl överlag får jag krupp på en kassa öppen och låååång kö altid när jag är där😢
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag sa aldrig att du var hantverkare. Jag beskrev vilka som fortfarande använder kontanter. 😉
Känner fler icke hantverkare än hantverkare som använder kontanter😉
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Kash is king som det heter, jag betalar allt jag handlar med kontanter och även i den kontantfria Fultema butiken så går det utmärkt att betala med kontanter.

De få gånger som jag roar mej med att åka stadsbuss så blir jag alltid förvånad över hur korkade mobilgenerationen är, de flesta har inte appen klar när de stiger på men nog fan så ska idioterna kliva in och stå framför scannern och fippla med mobilen medan resten av passagerarna får stå och vänta, det tar en sekund att scanna sitt kort och det tar ibland närmare en minut för mobilgenerationen att bli klara och bussföraren suckar djup och tänker på pissepausen han missar vid ändhållplatsen...
Jag uppskattar kontantbetalning på Gran Canaria. Man stiger på bussen och lägger ett par Euromynt så är det klart. Snabbast i världen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Men för de flesta svenskar har kontanter blivit synonym med svarta pengar. Undrar vad dom har fått det ifrån.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Men för de flesta svenskar har kontanter blivit synonym med svarta pengar. Undrar vad dom har fått det ifrån.
Ja dessa obildade som lyssnar för mycket på våra myndigheter..
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men för de flesta svenskar har kontanter blivit synonym med svarta pengar. Undrar vad dom har fått det ifrån.
Det ovanliga och udda är misstänkt. Finns väl många exempel på det.
 
I
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag uppskattar kontantbetalning på Gran Canaria. Man stiger på bussen och lägger ett par Euromynt så är det klart. Snabbast i världen.
Där jag ibland åker buss så kostar det 32:- för första timmen och inga pengaautomater på bussarna tyvärr, i Bangkok så går man in och sätter sej på bussen så kommer biljettförsäljerskan och säljer biljetten till dej.
 
  • Älska
Jansson69
  • Laddar…
Tänk vilken misstänksamhet sedlar möttes med, eller mynt som inte innehöll silver eller guld till samma värde de representerade? Världen förändras. Alla måste inte förändras i samma takt, men förändras gör den.

Att ha kontanter är ingen dum idé, vid tex cyberattacker är det bra att ha. Men att bära med sig dagligdags är enorm gubbvarning. 😉

I Sverige kör vi digitalt!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Att ha kontanter är ingen dum idé, vid tex cyberattacker är det bra att ha. Men att bära med sig dagligdags är enorm gubbvarning
Det där är inkonsekvent skrivet. Jag bär med mig kontanter dagligen. Sist jag använde dessa i Sverige i någon omfattning var när jag skulle betala på City Gross för ett par år sedan och kortbetalning låg nere. Jag har beskrivit det tidigare här. Det kan mycket väl ha varit en "cyberattack" som orsakade driftstörningen.

Gubbvarning hade väl varit om kontanterna var otillgängliga i hemmet när de behövdes?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Jag börjar bli mer och mer trött på bankernas överförmynderi
Jo det är jävla rabalder direkt man är minsta utanför normen.

Igår ringde jag för att höja swishgränsen, till otroliga 35000 för jag skulle köpa en grej... Var ju rent korsförhör för att få använda mina egna pengar, dom frågade även om jag hade namnet på mottagaren.

Frågade samma veva om jag kunde sätta in pengar, men icke man är förpassad till insättningsautomaten med en maxgräns på 15 000kr per 30 dagar.
Vilket jävla skämt, kunde kanske åka till grannstaden och göra en insättning på ett större belopp om jag hade med mig utskrift på annons och en kvittens som är underskriven av min och köpare.

Skrämmande utveckling dom senaste 20 åren
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
Foliehatten3
L Lutte skrev:
Jo det är jävla rabalder direkt man är minsta utanför normen.

Igår ringde jag för att höja swishgränsen, till otroliga 35000 för jag skulle köpa en grej... Var ju rent korsförhör för att få använda mina egna pengar, dom frågade även om jag hade namnet på mottagaren.

Frågade samma veva om jag kunde sätta in pengar, men icke man är förpassad till insättningsautomaten med en maxgräns på 15 000kr per 30 dagar.
Vilket jävla skämt, kunde kanske åka till grannstaden och göra en insättning på ett större belopp om jag hade med mig utskrift på annons och en kvittens som är underskriven av min och köpare.

Skrämmande utveckling dom senaste 20 åren
Jag blev med utfrågad och kränkt för ett tag sedan. Skulle swisha 25000. Det är mina egna sparade pengar som jag gör vad jag vill med
 
  • Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Men att bära med sig dagligdags är enorm gubbvarning. 😉
Jag har med mej både SEK och EUR även om de flesta betalningar sker med kort.
 
  • Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Jag blev med utfrågad och kränkt för ett tag sedan. Skulle swisha 25000. Det är mina egna sparade pengar som jag gör vad jag vill med
Jag kan höja till 100 tusen direkt i min bankapp, utan problem eller några ställda frågor öht... 🤔
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.