J
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
”Aha, kostar den en tjuga. Jag har bara en femhundring. Kan du växla på den? Inte! Oj då. Men om jag tar två? Nähä, inte då heller! Okej så du kan göra ett undantag för mig? Tack snälla. Ojdå, du hade inte tillräckligt med växel ändå. Ja men då blir det inget då”
Det var nog det dummaste exemplet på länge..
Det stämmer ju men om vi hade nyttjat kontanter som resten av världen så hade växling inte vart några problem, så varsågod och led med gott exempel😉
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
”Aha, kostar den en tjuga. Jag har bara en femhundring. Kan du växla på den? Inte! Oj då. Men om jag tar två? Nähä, inte då heller! Okej så du kan göra ett undantag för mig? Tack snälla. Ojdå, du hade inte tillräckligt med växel ändå. Ja men då blir det inget då”
En riktig man har olika valörer i byxfickan för dagligt bruk. Bara amatörer går med en femhundring på julmarknad.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
J
S Strontus skrev:
Enkelt med kontanter är det ju bara om du har exakt belopp, inte om du måste hantera en massa växel.
Håller inte med har mottagaren bara växel så går det mycket snabbare än Swish eller kort i vissa fall..
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kontantbetalning är enklast.
På vilket sätt är det enklare än att blippa ett kort?

Att Swish är värdelöst är vi ense om så det behöver du inte ta upp.
 
J Jansson69 skrev:
Håller inte med har mottagaren bara växel så går det mycket snabbare än Swish eller kort i vissa fall..
Håller helt med dig. Men: det finns många (yngre) människor idag som inte klarar att lämna tillbaka växel. Tänk en sak kostar 123 kr, du lämnar över 150 i kontanter, dom vet inte hur mycket du ska ha tillbaka, ta fram miniräknaren, det blir garanterat fel. Tyvärr. Vi får träna upp dom.
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller helt med dig. Men: det finns många (yngre) människor idag som inte klarar att lämna tillbaka växel. Tänk en sak kostar 123 kr, du lämnar över 150 i kontanter, dom vet inte hur mycket du ska ha tillbaka, ta fram miniräknaren, det blir garanterat fel. Tyvärr. Vi får träna upp dom.
Brukar skoja med barnen, när dom frågar efter pengar ”i deras värld är det Swish” så brukar jag hämta plånboken och börja bläddra hur många hundralappar är det denna gången..
Då hör man sucken men pappa det är ingen som använder pengar🙄 va bra brukar jag svara och gå😉
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Jag tror vi kan pausa diskussionen tills nästa gång då Swish inte fungerar.
 
  • Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
Och var ska bränslet komma från när farmartanken är tom.
Hur många av er var med -74 under bränsleransoneringen, den lilla störningen som inte ens var en krusning på vattnet under några månader. Begränsade lite i eldningsolja och även drivmedel.
Så pengarna i madrassen försvinner direkt då bränslepriset hamnar på nivåer att pengarnas värde försvinner.
Det som beskrivs är ogreppbart, men kanske inte som hur långt universum är ;)
Hann det verkligen bli någon ransonering då?
Vad jag har hört så fick folk ut sina ransoneringskort men de kom aldrig i bruk.
 
I Incinerator skrev:
Hann det verkligen bli någon ransonering då?
Vad jag har hört så fick folk ut sina ransoneringskort men de kom aldrig i bruk.
Var väl bara några veckor och innan hade man hamstrat så det märktes inte.
 
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Kontantbetalning är enklast. Var på en julmarknad nyligen och stod i kö för att betala ett mindre inköp. Alla före mig halade fram sin telefon när dom kom fram, letade fram swish-appen, fotade koden och matade in beloppet, bekräftade med bank-ID, visade skärmen för säljaren. Hade varit så så mycket snabbare om alla hade räckt fram sin 20-lapp.
Eller så innihelvete mkt långsammare när nån äldre dam tar fram sin plånbok och ger över 1 krona i taget. :D
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
S SueCia skrev:
Eller så innihelvete mkt långsammare när nån äldre dam tar fram sin plånbok och ger över 1 krona i taget. :D
Ja du varje vecka står jag i kön i matbutiken farbror Bosse eller farmor Agda som ska betala med sitt kort och har inte koden eller det finns inte tillräckligt med pengar på det kontot brukar ta si så där 2minuter extra bara för strulet med detta..
Sedan att handla i en butik där ungdomar Swishar är rena mardrömmen när det står tio ungdomar innan en och de flesta ska Swisha det tar enorm tid😉
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
I
Kash is king som det heter, jag betalar allt jag handlar med kontanter och även i den kontantfria Fultema butiken så går det utmärkt att betala med kontanter.

De få gånger som jag roar mej med att åka stadsbuss så blir jag alltid förvånad över hur korkade mobilgenerationen är, de flesta har inte appen klar när de stiger på men nog fan så ska idioterna kliva in och stå framför scannern och fippla med mobilen medan resten av passagerarna får stå och vänta, det tar en sekund att scanna sitt kort och det tar ibland närmare en minut för mobilgenerationen att bli klara och bussföraren suckar djup och tänker på pissepausen han missar vid ändhållplatsen...
 
J Jansson69 skrev:
Då hör man sucken men pappa det är ingen som använder pengar
Hantverkare gör det fortfarande, kan du svara.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
I
S SueCia skrev:
Eller så innihelvete mkt långsammare när nån äldre dam tar fram sin plånbok och ger över 1 krona i taget. :D
Har man inte butikerna myntautomater i din närhet?
Det brukar butiker i civiliserade trakter ha....
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Hantverkare gör det fortfarande, kan du svara.
Hörrö är faktiskt något så fint som tjänsteman🙋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.