75 498 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Det var nog det dummaste exemplet på länge..Ossian K Olsson skrev:
Det stämmer ju men om vi hade nyttjat kontanter som resten av världen så hade växling inte vart några problem, så varsågod och led med gott exempel😉
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
En riktig man har olika valörer i byxfickan för dagligt bruk. Bara amatörer går med en femhundring på julmarknad.Ossian K Olsson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Håller helt med dig. Men: det finns många (yngre) människor idag som inte klarar att lämna tillbaka växel. Tänk en sak kostar 123 kr, du lämnar över 150 i kontanter, dom vet inte hur mycket du ska ha tillbaka, ta fram miniräknaren, det blir garanterat fel. Tyvärr. Vi får träna upp dom.J Jansson69 skrev:
Brukar skoja med barnen, när dom frågar efter pengar ”i deras värld är det Swish” så brukar jag hämta plånboken och börja bläddra hur många hundralappar är det denna gången..T Thomas_Blekinge skrev:
Då hör man sucken men pappa det är ingen som använder pengar🙄 va bra brukar jag svara och gå😉
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag tror vi kan pausa diskussionen tills nästa gång då Swish inte fungerar.
Hann det verkligen bli någon ransonering då?A AndersS skrev:Och var ska bränslet komma från när farmartanken är tom.
Hur många av er var med -74 under bränsleransoneringen, den lilla störningen som inte ens var en krusning på vattnet under några månader. Begränsade lite i eldningsolja och även drivmedel.
Så pengarna i madrassen försvinner direkt då bränslepriset hamnar på nivåer att pengarnas värde försvinner.
Det som beskrivs är ogreppbart, men kanske inte som hur långt universum är![]()
Vad jag har hört så fick folk ut sina ransoneringskort men de kom aldrig i bruk.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Eller så innihelvete mkt långsammare när nån äldre dam tar fram sin plånbok och ger över 1 krona i taget.T Thomas_Blekinge skrev:Kontantbetalning är enklast. Var på en julmarknad nyligen och stod i kö för att betala ett mindre inköp. Alla före mig halade fram sin telefon när dom kom fram, letade fram swish-appen, fotade koden och matade in beloppet, bekräftade med bank-ID, visade skärmen för säljaren. Hade varit så så mycket snabbare om alla hade räckt fram sin 20-lapp.
Ja du varje vecka står jag i kön i matbutiken farbror Bosse eller farmor Agda som ska betala med sitt kort och har inte koden eller det finns inte tillräckligt med pengar på det kontot brukar ta si så där 2minuter extra bara för strulet med detta..S SueCia skrev:
Sedan att handla i en butik där ungdomar Swishar är rena mardrömmen när det står tio ungdomar innan en och de flesta ska Swisha det tar enorm tid😉
Kash is king som det heter, jag betalar allt jag handlar med kontanter och även i den kontantfria Fultema butiken så går det utmärkt att betala med kontanter.
De få gånger som jag roar mej med att åka stadsbuss så blir jag alltid förvånad över hur korkade mobilgenerationen är, de flesta har inte appen klar när de stiger på men nog fan så ska idioterna kliva in och stå framför scannern och fippla med mobilen medan resten av passagerarna får stå och vänta, det tar en sekund att scanna sitt kort och det tar ibland närmare en minut för mobilgenerationen att bli klara och bussföraren suckar djup och tänker på pissepausen han missar vid ändhållplatsen...
De få gånger som jag roar mej med att åka stadsbuss så blir jag alltid förvånad över hur korkade mobilgenerationen är, de flesta har inte appen klar när de stiger på men nog fan så ska idioterna kliva in och stå framför scannern och fippla med mobilen medan resten av passagerarna får stå och vänta, det tar en sekund att scanna sitt kort och det tar ibland närmare en minut för mobilgenerationen att bli klara och bussföraren suckar djup och tänker på pissepausen han missar vid ändhållplatsen...