D Dilato skrev:
Ahh, ok, språkpolisen 🙄

Låter det bättre med förevisa, uppvisa?
Är det köparens eller säljarens sak? Måste man i såfall som köpare spara och förevisa kvittot?
 
Alfredo Alfredo skrev:
På restauranger i Italien har det varit så länge. Sen vet jag inte om det faktiskt utförs kontroller.
Har det verkligen varit kundens sak?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Länka gärna till denna källa så att vi kan få en uppfattning om sanningshalten.
Om du googlar på "role of cash in crisis" hittar du hur många som helst statements av olika härkomst om hur kontanter blir mer betydelsefulla i krissituationer. T ex den här:
[länk]
Jag tror inte den länken påstår det du tror, eller så har vi olika definition av kris.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det köparens eller säljarens sak? Måste man i såfall som köpare spara och förevisa kvittot?
F fribygg skrev:
Har det verkligen varit kundens sak?
Jag fick det som sagt förklarat för mig att man som restauranggäst kunde kontrolleras när man lämnade restaurangen och bötfällas om man inte kunde uppvisa en ”nota fiscale” eller hur de nu benämnde kvittot.

Jag har ingen aning om hur vanligt förekommande det var eller om det fortfarande förekommer. Det här var på 90-talet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
Ja hur många är det som använder pengar dagligdags?
Jag använder pengar ofta för att dom inte ska minska, pratade med den lokala ägaren av macken och han upplevde att konstanter har ökat dom senaste åren..
Nej jag står inte normalt och stoppar en och tvåkronor i P-automaten och använder både kortbetalning och Swish..
 
J Jansson69 skrev:
Ja hur många är det som använder pengar dagligdags?
Inte i Sverige. Någon gång per år ungefär.
 
  • Gilla
  • Ledsen
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja hur många är det som använder pengar dagligdags?
Har inte ägt kontanter på minst fem år.
 
  • Gilla
  • Ledsen
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
upplevde att konstanter har ökat
Konstigt. Hörs ju på ordet att det inte ska ändra sig över tid.
😉
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Kontantbetalning är enklast. Var på en julmarknad nyligen och stod i kö för att betala ett mindre inköp. Alla före mig halade fram sin telefon när dom kom fram, letade fram swish-appen, fotade koden och matade in beloppet, bekräftade med bank-ID, visade skärmen för säljaren. Hade varit så så mycket snabbare om alla hade räckt fram sin 20-lapp.
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Kontantbetalning är enklast. Var på en julmarknad nyligen och stod i kö för att betala ett mindre inköp. Alla före mig halade fram sin telefon när dom kom fram, letade fram swish-appen, fotade koden och matade in beloppet, bekräftade med bank-ID, visade skärmen för säljaren. Hade varit så så mycket snabbare om alla hade räckt fram sin 20-lapp.
Det känns som vi som använder konstanter får lära dom ”gamla” egentligen dom digitalt insnöade mupparna som inte förstår vikten och enkelheten med kontanter..
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det känns som vi som använder konstanter får lära dom ”gamla” egentligen dom digitalt insnöade mupparna som inte förstår vikten och enkelheten med kontanter..
Om det kostar exakt 20 kronor då, så man inte måste vänta på växel och sedan behöva hantera en massa mynt...
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
J
S Strontus skrev:
Om det kostar exakt 20 kronor då, så man inte måste vänta på växel och sedan behöva hantera en massa mynt...
Då ger man en tjuga eller två tiokronor förstår inte problemet..
Ju mer pengar som används desto mer växel och pengar kommer mottagarna att ha, enkel logik..
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
T Thomas_Blekinge skrev:
Kontantbetalning är enklast. Var på en julmarknad nyligen och stod i kö för att betala ett mindre inköp. Alla före mig halade fram sin telefon när dom kom fram, letade fram swish-appen, fotade koden och matade in beloppet, bekräftade med bank-ID, visade skärmen för säljaren. Hade varit så så mycket snabbare om alla hade räckt fram sin 20-lapp.
”Aha, kostar den en tjuga. Jag har bara en femhundring. Kan du växla på den? Inte! Oj då. Men om jag tar två? Nähä, inte då heller! Okej så du kan göra ett undantag för mig? Tack snälla. Ojdå, du hade inte tillräckligt med växel ändå. Ja men då blir det inget då”
 
Foliehatten3
Jag börjar bli mer och mer trött på bankernas överförmynderi
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Då ger man en tjuga eller två tiokronor förstår inte problemet..
Ju mer pengar som används desto mer växel och pengar kommer mottagarna att ha, enkel logik..
Enkelt med kontanter är det ju bara om du har exakt belopp, inte om du måste hantera en massa växel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.