L Lenza skrev:
Jag skrev ju att man kan gjuta under om det är för ojämnt. För broräcken gör man ju så numera, 4st rostfri gängstång i hål på bron, med en liten undergjutning av expanderbetong när räcket är monterat under själva foten till stolpen. Då blir det rakt för varje stolpe går att få exakt rätt position på.
Hm, ja det ska vi titta på.. Men blir det inte en ganska "klen" gjutning om man bara kan göra den ovan jord?

Det blir ingen bra lösning. Det kommer krypa in vatten som fryser och sedan är din gjutning lös. Och, stolpskon från Jula kommer rosta innan du hunnit bygga klart staketet.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det funkar garanterat, men vore det inte enklare, snabbare och stabilare att hyra en riktig maskin och borra 1 hål för varje stolpe?
Alternativt använt bergdubb om man vill borra med egen maskin.
[länk]
Vår granne som har en cobra kan hjälpa oss att borra. Bergdubb hittar jag inga som funkar till runda stolpar (Förutom på stängselfabriken, men dom är svindyra)..
Frågan är bara hur man bäst fäster stolpen i hålet för att den ska tå stabilt under lång tid?
Ankarmassa var ju ett förslag men även det är rätt dyrt om man ska fylla 30-40 hål som är 2 dm djupa...

MathiasS MathiasS skrev:
Det blir ingen bra lösning. Det kommer krypa in vatten som fryser och sedan är din gjutning lös. Och, stolpskon från Jula kommer rosta innan du hunnit bygga klart staketet.
Hm. Det låter inte jättebra.. Hur kan man göra istället? Alla förslag är välkomna!

L
MathiasS MathiasS skrev:
Om det skulle vara så dåligt varför tillåter man metoden på broar som ska hålla rätt länge? Om man börjar med Julas sortiment säger det en del om vilken livslängd man förväntar sig.

L Lenza skrev:
Om det skulle vara så dåligt varför tillåter man metoden på broar som ska hålla rätt länge? Om man börjar med Julas sortiment säger det en del om vilken livslängd man förväntar sig.
Jag tänker att det kan vara skillnad mellan en ganska ren och slät bro och naturmark, med blandning av jord, mossa, berg och andra organiska material?
Jula använder vi för att vi helt enkelt inte har råd med tex stängselfabriken, det har inget med förväntningar att göra.

.......om du gör din pågjutning på samma sätt som när dom bygger broar så kommer det förstås fungera. Då använder man ett stort antal dubbar i berget och man ser garanterat till att berget har rätt form och är dränerat under. Det är inte bara en kluns betong på berg som du sedan bygger en bro på.

L Lisa Aurell skrev:
Hm. Det låter inte jättebra.. Hur kan man göra istället? Alla förslag är välkomna!
du har fått lösningen tidigare, man använder bergdubb enligt länkarna. Galvade dubb som håller lika länge som staketet. Finns tyvärr ingen bra väg runt det.

• Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
L Lisa Aurell skrev:
Vår granne som har en cobra kan hjälpa oss att borra. Bergdubb hittar jag inga som funkar till runda stolpar (Förutom på stängselfabriken, men dom är svindyra)..
Frågan är bara hur man bäst fäster stolpen i hålet för att den ska tå stabilt under lång tid?
Ankarmassa var ju ett förslag men även det är rätt dyrt om man ska fylla 30-40 hål som är 2 dm djupa...
Det blir inte mycket ankarmassa.
Borrar du 40mm, 200mm djupt så kommer det gå i teorin 4-5cl i varje hål.
Säg att du får till 5 hål på varje 280ml-tub.

Mathias förslag är troligen det bästa, då slipper du lika stora hål också. Men det är frågan om det finns till ditt ev. staket.

• Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
L
L Lisa Aurell skrev:
Jag tänker att det kan vara skillnad mellan en ganska ren och slät bro och naturmark, med blandning av jord, mossa, berg och andra organiska material?
Undergjutnings metod som jag skriver om gäller bara då det är frilagt berg i dager precis där stolpe ska stå. Då passar det, är berget för djupt ner (med 30cm jord emellan marknivå) borde man göra en större gjutning i en grop, då behövs inga stolpfötter alls.

• Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
L Lisa Aurell skrev:
Om det är 16mm armeringsjärn och du borrar 20mm och har 40 infästningar går det åt 5 tuber ankarmassa. Då får du en stark och tät ninfästning.

L Lisa Aurell skrev:
Jag har runda stängselstolpar som suttit i vårt berg i minst 30 år, när vi flyttade hit för 13 år sedan, så var det några stolpar som glappade i hålen.
Jag blandade till husfix och fyllde upp runt stolparna, blev väldigt stabilt och känner mig rätt säker på att det kommer hålla.
https://www.hornbach.se/shop/CASCO-reparationsspackel-HusFix-2-5-kg/5107965/artikel-detaljer.html

• Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
L
Husfix är egentligen till för inomhusbruk så det är inget man vill rekommendera om frosttålighet skall uppnås där fuktbelastningen förväntas vara hög. Dessutom är det dyrt jämfört med andra torrbruk.

Nicro Nicro skrev:
Om det är 16mm armeringsjärn och du borrar 20mm och har 40 infästningar går det åt 5 tuber ankarmassa. Då får du en stark och tät ninfästning.
Tänker du då att man först borrar, sen fäster armeringsjärn med ankarmassa och sen trär på stolpen ock fäster även den med massan? Eller hur får man stolpen att stå stadigt på armeringsjärnet?

L Lisa Aurell skrev:
Tänker du då att man först borrar, sen fäster armeringsjärn med ankarmassa och sen trär på stolpen ock fäster även den med massan? Eller hur får man stolpen att stå stadigt på armeringsjärnet?
Det var mest en kommentar till att det gick åt mycket ankarmassa. Men tanken som du har är nog inte dum om det går att hälla något lättflytande bruk i stolpen när den står över armeringsjärnet. Att använda ankarmassa i stolpen blir både dyrt och omständigt.

• Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.