14 263 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Grundlig utredning om laddning av bilar
RoffeJ, så som du säger tror jag det är. Alltså att en 3-fas väggladdbox med strömsensor på varje fas, styr ner laddströmmen på alla faserna efter hur hög högsta effekten är på någon av faserna vid mätarsäkringarna.
Om man ständigt enbart vill 1-fas-ladda, går det kanske att lura en 3-fas väggladdbox genom att endast koppla in en enda strömsensor på den fas t.ex. L1 man vill använda för elbilsladdning. De övriga två strömsensorena får vara inkopplade i väggladdbox-ändan men inte vara lagda kring fas L2 eller L3. Då tror väggladdboxen att fas 2 och 3 är helt obelastade. Men man ska då inte ansluta L2 och L3 till kopplingsplinten i väggladdboxen, men så att det går enkelt att framtida skruva fast L2 och L3 på plinten
Om man ständigt enbart vill 1-fas-ladda, går det kanske att lura en 3-fas väggladdbox genom att endast koppla in en enda strömsensor på den fas t.ex. L1 man vill använda för elbilsladdning. De övriga två strömsensorena får vara inkopplade i väggladdbox-ändan men inte vara lagda kring fas L2 eller L3. Då tror väggladdboxen att fas 2 och 3 är helt obelastade. Men man ska då inte ansluta L2 och L3 till kopplingsplinten i väggladdboxen, men så att det går enkelt att framtida skruva fast L2 och L3 på plinten
Redigerat:
Jag har fått förklarat att just Zaptec boxen ska ha funktionen att den mäter på all tre faser men lägger sedan 1-fas laddningen på den fas med lägsta belastningen just vid tillfället du ansluter i laddboxen.D Dissonans skrev:
Annars är det nog vanligt att det funkar som du läst.
Jag har provat på en 3-fas laddbox från Ensto, vid stor effektbegränsning och med en 3-fas laddande elbil gör den så att bilen växlas över till att istället ladda 1-fas (Vilket de flesta elbilar stödjer) och flyttas till den fas som är lägst belastad.
Fast detta styrs ofta från någon molntjänst, som adderar alla laddboxars effekt och reglerar mot ett inställt maxvärde i molntjänsten.
https://www.ensto.com/sv/produkter/...lar/arbetsplatsladdning/wallbox/evb203e-blbc/
Teslas wallbox skulle kanske funka om man kopplar in villans hela elmatning som slave från masterboxen. Den utgången är egentligen tänkt för upp till 3 slaveboxar, och med en fin effektstyrning.
Jag är eventuellt lite sen, men ville nämna att det finns mig veterligt i alla fall en låda på marknaden som kan göra vad du pratat om ovan: att "kombinera" flera (två i detta fall) faser till en. Denna är alltså specifikt för att ladda en bil som tar 1 fas med högre ström än vad du normalt skulle kunna ladda, genom att "kombinera" två. Jag har den tidigare versionen av denna box, som är lite fulare än den nuvarande versionen. Vi laddar i ungefär 5,6 kW och belastningen – 14 A per fas – är jämnt fördelad. Finns även en variant på 8 kW (drar 19A på två faser).RoffeJ skrev:
Ska tydligen inte finnas någon 3 fas hemmaladdare som klarar av att hoppa mellan faserna när man laddar 1 fasbil.
Jag har kommit fram till att om man verkligen inte behöver 3 fasladdning (3 fas bil) så är det smartare att köpa 1 fas laddare med lastbalansering. Om man lastbalanserar 3 fas laddare men laddar bara 1 fas så kommer laddaren att dra ner strömmen utifrån den mest belastade fasen och inte den fasen som laddar.
Ex. ladda L1, L2 startar vattenkokaren medan L1 är obelastads så kommer laddaren att dra ner strömmen på L1 då den måste anpassa sig efter den fas som har högst belastning.
Alltså min slutsats är , för att ladda 1 fas bil köp en 1 fas laddare med lastbalansering, lägg den sedan på den fas som har störst sannolikhet att ha lägst belastning vid den tidpunkt som du oftast laddar.
...eller har jag fattat det helt fel...
Boxen påstås ha någon smart elektronik för att se till att propparna inte går, men lita inte på det: smartheten bygger på att detektera spänningsfall, och vi har väl för bra kablage i vårt 60-talshus för den fortsätter att suga allt vad den kan även när värmepumpen går igång. Har inte varit något problem för oss, men vi kör rätt lite och laddar därför inte så långa stunder, så tiderna som laddaren och värmepumpen överlappar har varit rätt korta. Skulle vi behöva ladda längre hade jag ställt ner laddströmmen ett snäpp.
Tack för infot, har dock läst att lastbalanseringen har en hel del att önska, synd att boxen inte finns i fast montage med riktig lastbalansering/eller rättare sagt lastbegränsning med typ spolar/transformatorer eller M-bus till mätare.halper skrev:
Jag är eventuellt lite sen, men ville nämna att det finns mig veterligt i alla fall en låda på marknaden som kan göra vad du pratat om ovan: att "kombinera" flera (två i detta fall) faser till en. Denna är alltså specifikt för att ladda en bil som tar 1 fas med högre ström än vad du normalt skulle kunna ladda, genom att "kombinera" två. Jag har den tidigare versionen av denna box, som är lite fulare än den nuvarande versionen. Vi laddar i ungefär 5,6 kW och belastningen – 14 A per fas – är jämnt fördelad. Finns även en variant på 8 kW (drar 19A på två faser).
Boxen påstås ha någon smart elektronik för att se till att propparna inte går, men lita inte på det: smartheten bygger på att detektera spänningsfall, och vi har väl för bra kablage i vårt 60-talshus för den fortsätter att suga allt vad den kan även när värmepumpen går igång. Har inte varit något problem för oss, men vi kör rätt lite och laddar därför inte så långa stunder, så tiderna som laddaren och värmepumpen överlappar har varit rätt korta. Skulle vi behöva ladda längre hade jag ställt ner laddströmmen ett snäpp.
Ja. Synd att lastbalansering är på stenåldersnivå öht.RoffeJ skrev:
Jag har letat lite information om boxarna som beskrivits ovan.
Accelev vekar superintressant!
Zaptec och EVB verkar mycket riktigt kunna byta till 1-fas, men såvitt jag förstår är det i kombination med med andra laddare och inte med övervakning av huset (???).
Accelev vekar superintressant!
Zaptec och EVB verkar mycket riktigt kunna byta till 1-fas, men såvitt jag förstår är det i kombination med med andra laddare och inte med övervakning av huset (???).
Tror ChargeAmps Halo också har möjlighet till ”Dynamisk fasallokering” som de kallar det. När laddboxen är ansluten till 3-fas och bilens inbyggda laddare är 1-fas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Rent generellt tror jag på att installera en trefasbox. Egentligen tror jag på sådana med dubbla ladduttag, men de verkar oproportionerligt dyra.
Jag vet att många tycker att man ska skaffa en box till de behov man har idag och låta framtiden hantera sina problem, men jag håller inte riktigt med.
Om vi gör ett försiktigt antagande att en box håller i tio år (jag skulle gissa på minst det dubbla, men som sagt, försiktigt), så kommer många att ha bytt bil två–tre gånger på den tiden. Sannolikheten att någon som köpt sin första laddbara bil skulle gå en annan väg än mot mer elektriskt finner jag låg.
Därför tror jag på en laddare som klarar lite mer än bara de behov man har idag.
Samtidigt lär även de flesta elbilsägare klara sig med en enfasladdare, det är först när det kommer flera fordon in i ekvationen som jag tror att en sådan egentligen är för klen.
Jag vet att många tycker att man ska skaffa en box till de behov man har idag och låta framtiden hantera sina problem, men jag håller inte riktigt med.
Om vi gör ett försiktigt antagande att en box håller i tio år (jag skulle gissa på minst det dubbla, men som sagt, försiktigt), så kommer många att ha bytt bil två–tre gånger på den tiden. Sannolikheten att någon som köpt sin första laddbara bil skulle gå en annan väg än mot mer elektriskt finner jag låg.
Därför tror jag på en laddare som klarar lite mer än bara de behov man har idag.
Samtidigt lär även de flesta elbilsägare klara sig med en enfasladdare, det är först när det kommer flera fordon in i ekvationen som jag tror att en sådan egentligen är för klen.
Verkar inte så, den kan nog allokera el till olika boxar vid exempelvis installationer i BRF osv men inte allokera olika faser till en och samma box. Kräver även extramodul AmpGuard som kostar runt 7000 kr, typ två års körning för normal bilist.S skogstomten skrev:
Ju mer man gräver i fenomenet elbil så börjar man undra om miljövinst och ekonomisk vinst överhuvudtaget existerar utifrån ett livscykelperspektiv. men den diskussionen borde kanske föras i egen tråd då den nog lockar fram mänsklighetens alla nyanser av känslor och lär bli en rekordtråd
Det är nog inte unikt för Garos säljare att ljuga och snacka ner konkurenters produkter för att öka chansen att få sälja sitt egna överprisade skit.Müssli skrev:
Men att lägga fram så fullständigt felaktig information skapar ju inte direkt förtroende för Garo, som ändå har gjort klara ansträngningar för att bli stora på laddboxmarknaden i Sverige.
Och att Tesla inte skulle ha Typ2 är också en ren lögn. Det har man haft sedan dag 1 när Model S introducerades i Europa för drygt 7 år sedan.
Jag tycker tvärt om, ju mer man gräver desto bättre ser det ut. Du kanske grävt i fossilkramarnas marker, de är duktiga på att göra falska beräkningar.RoffeJ skrev:
Det jag kan ge dig är att det i dag kostar mycket att köpa en elbil och att det kommer att ta ett tag innan de flesta har råd med initialkostnaden.
Zappi V2 trefas 22kwh bör lösa alla dina problem, se manual och s 21 o framåt angående net phase
Klicka här för att svara