Byggahus.se

Grundlig utredning om laddning av bilar

1. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Hur tror du man löser sånt i andra sammanhang än till elbilar? Vad är det som är så speciellt med strömmen till elbilar? Består den av särskilda elbilselektroner?
    Jag begriper inte...det är ungefär som om tankrören till gamla vanliga bensinbilar såg ut som nedan...

Redigerat
  2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Sen är jag lite fundersam av andra anledningar.
    När vi haft de stora strömavbrotten, både på senare år och för längre sedan, 27/12 -83 tex, har människor kunnat åka och handla, ta sig till jobbet eller bara kunnat värma sig i bilen om det varit -25 tex. Med elbilar finns inte denna möjlighet.
    Lägg till att vi har kärnkraftverk som är inne på sista tredjedelen livslängd, inga nya projekterade och de ska tydligen ersättas med vindkraft...det är inte alltid sånt väder som idag.

3. A
    Medlem · Nivå 10
    Ja, precis, all snickesnack med äppar, energimätare, WiFi, internetuppkoppling, och laststyrning, behövs inte på en väggladdbox för elbilsladdning i ett enfamiljshus. Vi skaffade därför en enkel väggladdbox pris ca 6000 kr med 7,5 m lång kabel med Typ2 handske i ändan. En Heidelberg Wallbox Home Eco 3-fas 400 Volt 16A, dvs max laddeffekt 11 kW. Det går att ställa strömmen internt i väggladdboxen från 6 A i steg till 16A. Vi har den fast på 8A. En lokal elektriker monterar upp den på 1 eller 2 h. Utmärkt att ladda en Renault Zoe med 41 kWh-batteri. Den utför sin tjänst med bravur. Vi stuntade i bidraget, blev billigare så. Bidraget för väggladdbox är ett skämt och troligen endast för att gynna elinstallatörsbranschen. Om bidraget skulle avskaffas, blev väggladdboxarna betydligt billigare.

Här förresten bilder på väggladdboxen vi har. Inlägg Nr.47
    https://www.byggahus.se/forum/threads/laddbox-till-elbil-framtida-loesning.328740/page-2

Redigerat
  4. W
    Medlem · Nivå 9
    Vill du förstå då? Jag gav ju ett enkelt exempel på något som skulle göra det praktiskt omöjligt att ha publika laddstationer om det var ett vanligt 3-fasuttag i bilen. Andra exempel är att lastbalansering inte skulle finnas och därmed i prakitken omöjliggöra installation av flera laddpunkter på samma fas. (Tänk BRF-garage med mera). Typ-2 handsken är också designad för att klara av att tas ur och i många fler gånger än ett CEE-don.

Jag tror inte om det finns några likande andra sammanhang som går att jämföra med. Det är väl mycket ovanligt med portabla maskiner med höga 3-faslaster som ska kunna opereras av allt från tekniksnillen till mormor. Det är väl det som gör det så speciellt med elbilar. Det är en väldigt speciell last som det inte finns några motsvarigheter till i dag i frågan om effekt och användarmönster. Hur ska du förklara för en tekniskt okunnig hur de ska ta reda på hur många ampere just denna anläggning klarar och hur många bilar som får laddas samtidigt just här mm?

Om det bara är möjligheten att ladda från ett CEE-don du vill ha så finns det ju inget som hindrar dig i dag, bara att du måste ha en klump emellan.

5. W
    Medlem · Nivå 9
    Vad tycker du är lösningen på det du nämner då?

6. W
    Medlem · Nivå 9
    Jag har inte sagt att det det behövs i ett enfamiljshus men avsaknaden av möjligheten skulle omöjliggöra övergången till elektrifierad fordonsflotta eftersom det skulle blir för dåliga laddlösningar och många saker skulle vara omöjliga att uppnå. Man får inte bara tänka sin egen bassäng och att just jag som har koll klarar mig med en det ena och en det andra. Det måste vara plug-and play om det ska funka för den stora massa.

7. A
    Medlem · Nivå 10
    Vi har redan elektrifierad fordonsflotta bestående av 1 st Renault Zoe som laddas vid enfamiljshuset. Det funkar på allra bästa sätt. Bara att dra ut laddkabeln och plugga in Typ2-handsken i bilens nos och laddningen startar av sig själv, inga knappar behöver tryckas på. Hur kan det bli enklare? Varför skulle vi vilja uppnå något annat? Vi har 16A mätarsäkring.

Skulle vi utöka fordonsflottan med ytterligare en 1 st elbil, skulle det också gå genom installation av ytterligare en likadan väggladdbox(som inte heller har något snicksnack). Vi ökar då endast mätarsäkringarna till 25 A, och vi kan ladda de båda elbilarna samtidigt med dessa "dumma väggladdboxar. Tack för kaffet!

Witten, vad har ni själva för elbil och väggladdbox som du har din erfarenhet från?

Redigerat
  8. W
    Medlem · Nivå 9
    Det är väl jättebra och ingen som motsagt sig det?

9. A
    Medlem · Nivå 20
    Detta med att nyckla kontaktdonen för olika effekter är en bra idé till CEE-don. De flesta maskiner kan inte välja vilken effekt de skall dra. Så förutom att typ 2-kontakten är mycket lättare att sätta i och ta ur än ett CEE-don så kan samma kontaktdon användas för laddställen som kan leverera allt från 2,3 kW till 22 kW. Tar man seda DC-biten och tittar på CCS-systemet så kan samma intag på bilen även användas till 100 kW. Det dräller inte av CEE-uttag på våra parkeringsplatser. Det är en infrastruktur som behöver byggas ut. Och då kan det vara läge att tänka till om det går att göra något bättre för ändamålet än det befintliga. Och det är precis vad man gjort.

• Laddar…
  10. D
    Medlem Nivå 1
    Det har kommit ett antal konstruktiva förslag i forumet, men jag lutar åt följande lösning.

Hemma: Jag säkrar 16A och drar ut 5x2,5 till ett 3-fasuttag. Därefter gör jag ett laddningsschema i bilen och begränsar den till 6-8A på medföljande laddbox (motsvarar min motor- och kupé-värmare idag, c:a 1500W). Då belastar jag samma fas ungefär lika mycket som idag med målet att laddningen ska räck till förklimatisering och resa till jobbet.

Jobbet: På jobbet laddar jag från laddstolpe upp till 6,6 kW eftersom hemmabegränsningen är i medföljande portabla laddbox.

Det bör bli en billig installation och säker installation som klarar både last och varmgång samt att laddaren sköter ev. DC-läckström.

Nackdelen är att jag inte kan ladda på alla tre faser samt att jag inte har någon lastbalansering. Jag tror att det kommer att komma bättre produkter samt att kraftbolagen tar bort säkringsavgiften.

Då ser jag över detta när jag byter bil näst gång, för då blir det nog ren elbil. :)

11. E
    Medlem Nivå 8
    Bara att införskaffa ett 3-fasdiesel och tanka elbilar, solcellerna får dra ner förbrukningen här.

12. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    En del av lösningen är att projektera en ny modern reaktor på var plats det står verk idag.
    Sedan gäller det att ta sig en funderare på hur vi ska få drivmedel till våra fordon, oavsett vad de drivs med. En trevlig sak med elbilar är att de inte ger makt åt vissa otrevliga delar av världen.

• Laddar…
  13. W
    Medlem · Nivå 9
    Ja det kan vara en del i pusslet. Lösningen ligger nog i smart utnyttjande av alla tillgängliga producenter och förbrukare.

14. S
    Medlem Nivå 9
    Nya Toyota RAV4 laddhybrid har ju rätt stort batteri på 18 kWh kapacitet.

Vad jag hört är det dock max 12 kWh som får användas, innan bensinmotorn startas.

Så att ladda 12 kWh energi skulle fungera bra med endast 6A under natten, då tar det cirka 9 timmar att ladda fullt.

Det finns också laddboxar som kan mäta hur mycket husets inkommande servis belastas, och lägga 1-fas laddningen på den fas som är minst belastad just för stunden. De ska även kunna flytta laddningen mellan faser, men den funktionen kan vara tveksam.

Exempel:

https://zaptec.com/sv/framtidens-laddningslosningar-for-elbilar/

15. RoffeJ
    Medlem Nivå 1
    Ska tydligen inte finnas någon 3 fas hemmaladdare som klarar av att hoppa mellan faserna när man laddar 1 fasbil.
    Jag har kommit fram till att om man verkligen inte behöver 3 fasladdning (3 fas bil) så är det smartare att köpa 1 fas laddare med lastbalansering. Om man lastbalanserar 3 fas laddare men laddar bara 1 fas så kommer laddaren att dra ner strömmen utifrån den mest belastade fasen och inte den fasen som laddar.
    Ex. ladda L1, L2 startar vattenkokaren medan L1 är obelastads så kommer laddaren att dra ner strömmen på L1 då den måste anpassa sig efter den fas som har högst belastning.
    Alltså min slutsats är , för att ladda 1 fas bil köp en 1 fas laddare med lastbalansering, lägg den sedan på den fas som har störst sannolikhet att ha lägst belastning vid den tidpunkt som du oftast laddar.
    ...eller har jag fattat det helt fel...