Byggahus.se

Grundlig utredning om laddning av bilar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Jag är en nybliven ägare till en laddhybrid och försöker nu förstå mig på detta med olika ladd-lösningar. Hemma så har jag bara 16A huvudsäkring och önskar klara mig med det även fortsättningsvis (annars stiger ju priset för bilen direkt med 1 kr/mil, högre säkringsavgift).
    Jag måste börja med att ursäkta mitt långa inlägg, det är lite för min egen skull och få ner tankarna på pränt:

SNABBLADDARE
    ”Riktiga” snabbladdare är DC-laddare som kan trycka i duktigt med effekt och på bilen är det egna ingångar för att ta emot DC. Priset för sådana laddstationer är riktigt högt och återfinns därför främst på kommersiella laddplatser.
    Min laddhybrid (och som jag förstått) och många andra kan inte nyttja DC-laddning.

LADDBOX (3-FAS)
    Laddstationer på företag och ute på vägarna har alltid (förutom ev. DC) även 3-fasladdning som klarar höga effekter. Denna typ av laddning kräver att man använder bilens installerade likriktare som konverterar från AC till DC och en bil som skall nyttja alla 3 faser behöver i princip 3 st 1-fas likriktare på bilen. Även här verkar många laddhybrider (men även rena elbilar) endast kunna nyttja 1 fas.
    Hemma kan man installera 3-fas laddboxar med laddning upp till 22kW och som har lastbalansering (fortfarande begränsas maxladdningen bilens likriktare).

- Hur smart är en sådan här box?
    Jag vet att man kan ansluta effektivast för att inte överbelasta säkringarna, men om jag har 1-fas belastning (läs laddning av RAV4) kan boxen då byta fas till en som har lägre last? På det viset skulle jag ju kunna maximera utnyttjandet av min huvudsäkring (ännu smartare förstås om den kan ”göra” egen 1-fas från två eller tre faser).

En annan fråga är hur en sån box hanterar om 1 fas försvinner?

LADDBOX (1-FAS)
    Detta är ju den lösning som min bil behöver, men den är ju inte så framtidssmart och det känns som att boxen borde gå att ersätta med ett ”hemmabygge”.

Hemmabygget skulle vara två 1-fas effektvakt som är inställda på att döda ”klippa” fasen till laddningen av bilen alt. kupévärmaren (minst viktig i huset då bilen går köra på bensin). Uttaget ute skulle vara ett 16A CEE med ett tidsstyrt Schuko för kupévärmare samt en kabel för medföljande laddaren som kan anslutas med 3-fas handske. Med denna lösning så skulle jag övervaka så att jag inte överbelastar faserna samt att jag kan dela på fas för laddning och kupévärmare. MEN jag skulle också ibland slå av strömmen till medföljande laddbox.
    Anledningen till CEE-taget är för att få ett uttag som är byggt för kontinuerlig belastning.

Pust!:sweat::sweat::sweat:
    Jag hoppas att ni förstod vad jag tänkte och kan rätta mig om jag tänker fel.

Nåväl, nu släpper jag bollen vidare med stor nyfikenhet att få ta del Sveriges samlade kunskap och erfarenhet i ämnet.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Måste man krångla till det? Köp det du behöver idag. En laddbox är ju inget man har livet ut direkt och vad man behöver om några år är kanske nåt helt annat, lite som att köpa ett kylskåp och fundera på att det ska klara framtidens mat.

3. W
    Medlem · Nivå 9
    En vanlig laddbox kan inte byta fas utan du får välja den fas du tror är minst belastad. Framtidssäkra genom att installera en 3-fasbox istället.

4. W
    Medlem · Nivå 9
    Det är ju ingen vidare smart eller ens bra effektvakt du tänker dig som klipper strömmen. Den ska ju lugnt och fint reglera ner strömmen till bilen.

5. AXS
    Medlem · Nivå 10
  6. D
    Medlem Nivå 1
    Oj, snabba svar (Tack).

Jo det är nog riktigt att man ska köpa det man behöver idag!

Jag förstod nästan att man inte kan bryta en av faserna till en 3-fas box. Men om vad händer om man bryter strömmen till medföljande boxen, återupptar den laddningen när strömmen återkommer.

Handen på hjärtat så är jag väl egentligen ute efter en så billig installation som möjligt och kan jag bryta fasen redan i mätarskåpet så blir det ju ”enkelt”, robust och billigt (CEE-uttag, kabel, 1-fas effektvakt). Jag kan ju begränsa laddningen på bilen, men det är inte säkert det räcker.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 20
    Laddboxarna är ganska enkla. I fallet trefas kan de inte belasta faserna olika. I fallet enfas kan de vanligen inte välja vilken fas de belastar. De kan bara meddela till bilens laddare hur mycket ström som tillåts att tas ut. Med en effektvakt kan de begränsa laddströmmen så att inte huvudsäkringarna överbelastas. Antagligen en smidig funktion om man har begränsade säkringar.

Jag har laddaren på samma fas som ugnen hemma hos mig. Jag har ännu inte kommit mig för att ändra på det och det rekommenderas inte. Jag måste komma ihåg att sänka laddströmmen till 5A på bilen innan jag startar ugnen om inte huvudsäkringen på 20A skall lösa.

Angående mer effektkrävande laddare. Med 16A huvudsäkringar har man tillgång till en effekt på 11 kW totalt. Så en 22 kW laddbox är något som få kan utnyttja tillfullo i sina hem.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Avemo,

Har du något tips på en kombination av laddbox och effektvakt som ”smyger” ner strömmen, det låter ju sjukt smidigt. Om laddboxen har DC-skydd, behövs då jordfelsbrytare typ A bytas?

9. M
    Medlem · Nivå 12
    Laddaren du länkar till fungerar bara till Tesla, dock fungerar en 3-fas typ 2-laddare till Tesla och andra elbilar med typ 2-kontakt (i princip alla nya elbilar utom Tesla).

10. AXS
    Medlem · Nivå 10
    Laddad en polestar, en Volvo och en mini (förutom Tesla då såklart) med min... Du har fel.

Det finns en switch i som går att ställa i "Tesla only" om man är på det humöret.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 20
    Tyvärr. Jag satsade på den billigaste lösningen att köpa en begagnad laddkabel på blocket och skruva upp på väggen. Men beskrivningen är hur jag uppfattat att de fungerar.

Finns det inbyggt i laddaren skydd mot DC-läckströmmar så behöver du inte ha det externt också.

12. M
    Medlem · Nivå 12
    Där ser man. Jag återger bara vad en representant från Garo sa på en produktvisning.
    Tack för rättelsen.

• Laddar…
  13. RoffeJ
    Medlem Nivå 1
    Om man enbart har behov av att ladda en 1 fas bil. Är det då nån poäng att installera 3 fas laddare. Dvs kommer då laddaren i praktiken enbart belasta en fas eller kommer den att göra om de tre inkommande faserna till en fas för att på så sätt få en jämnare belastning. Eller är det så enkelt att 1 fas bil = 1 fas laddare och 3 fas bil 3 fas laddare

14. A
    Medlem · Nivå 20
    Det finns ingen kraftelektronik i laddboxen. Kan bilen bara laddas med en fas är det bara en fas som belastas. Även om laddboxen kan hantera tre faser. Poängen med trefas laddbox om man har en bil som bara kan hantera enfas är bara att förbereda för framtiden.

15. W
    Medlem · Nivå 9
    Det du kallar laddare är inte en laddare utan en laddbox. Den kopplar bara ihop faserna med bilen och kommunicerar med bilen om bla tillgänglig effekt.

Skillnaden mellan en vs trefasbox är bara hur många faser som är anslutna i den, därför tycker jag det är svårt att motivera att man inte ansluter alla 3. Men behöver man spara någon hundring så ok.

• Laddar…