14 263 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Grundlig utredning om laddning av bilar
Varför har inte bilfan bara ett CEE-intag??
Sitter boxen i bilen behövs inget internet för att prata. Vad är det för fel på ett 32A CEE-intag och en omkopplare bredvid märkt "10-13-16-20-25-32"?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
I princip det enda boxen innehåller är:
Eventuell jordfelsbrytare.
Kontaktor för att slå till spänningen.
Lite intelligens för att kunna signalera till bilen hur mycket ström den får dra.
Värde: några hundralappar (ja okej då, kanske en tusenlapp)
Eventuell jordfelsbrytare.
Kontaktor för att slå till spänningen.
Lite intelligens för att kunna signalera till bilen hur mycket ström den får dra.
Värde: några hundralappar (ja okej då, kanske en tusenlapp)
Sen är det ju som vanligt viktigt med anpassad installation och material för de strömmar som kan uppstå här. Exakt lika viktigt som tex installation av induktionshäll, elvärmens på terrassen och annat vi har i våra villor
För att få en jämn belastning om man bara har 16A huvudsäkring finns det då några transformatorer på marknaden som kan göra 230 V 1 fas av 3 faser eller betingar en sån ett pris som inte motiverat kostnaden att höja huvudsäkring. Bor i ett Vattenfallhus och det är löjligt dyrt att uppgradera.
villor brukar ha rätt att säkra upp sig till 25A utan extra kostnad, sen blir ju abonnemangsavgiften högre, det är den du menar kanske?RoffeJ skrev:
Nej. Någon sådan transformator finns inte. Vidgar man begreppen lite och inte bara begränsar sig till transformator så är det möjligt, men inte billigt. Det finns däremot laddboxar med en transformator som du kopplar in mellan två faser och får ut 230V. Det ger i alla fall en jämnare belastning. Men det blir en ganska tung transformator. Den från teknisk synvinkel självklara lösningen är att alla laddbilar borde klara av trefas. Men där är vi inte idag.RoffeJ skrev:
Exakt så är det! All kraftelektronik sitter i bilen, dvs. ombordladdaren. Det enda laddboxen kan göra på de mer avancerade modellerna är att be bilen ställa ned effekten, dvs. hur mycket den ska suga i sig. Samt diverse fancy app-lösningar, men det finns ju i bilarna redan (mer eller mindre bra förvisso).A Avemo skrev:Laddboxarna är ganska enkla. I fallet trefas kan de inte belasta faserna olika. I fallet enfas kan de vanligen inte välja vilken fas de belastar. De kan bara meddela till bilens laddare hur mycket ström som tillåts att tas ut. Med en effektvakt kan de begränsa laddströmmen så att inte huvudsäkringarna överbelastas. Antagligen en smidig funktion om man har begränsade säkringar.
Jag har laddaren på samma fas som ugnen hemma hos mig. Jag har ännu inte kommit mig för att ändra på det och det rekommenderas inte. Jag måste komma ihåg att sänka laddströmmen till 5A på bilen innan jag startar ugnen om inte huvudsäkringen på 20A skall lösa.
Angående mer effektkrävande laddare. Med 16A huvudsäkringar har man tillgång till en effekt på 11 kW totalt. Så en 22 kW laddbox är något som få kan utnyttja tillfullo i sina hem.
Mitt råd är att köpa en så enkel 3-fasbox som möjligt med stöd för 11 kW. Då är man framtidssäkrad för många år framåt, dvs. kan ladda en elbil med ~100 kWh över natten. Prisskillnaden mot en enkel enfas för en laddhybrid torde vara minimal. Hela grejen med ladda hemma-stödet är ett fiasko och borde avskaffas snarast tycker jag. Har sagt det förr och säger det igen, branschen täljer guld med smörkniv på det här bidraget som alltså ger oss konsumentera "halva kostnaden tillbaka". Ett mycket talande exempel. En rimlig laddbox, observera dock utan stöd för effektvakt/lastbalansering. I Sverige 8 000 kr (före "bidrag" såklart).
https://evconnect.se/products/wallcharger-typ-2-11-kw-16a-3-fas?
Exakt samma box från Kina (förvisso ex moms och tullavgifter) från 3 600 kr. Det säger något om marginalerna i branschen:
https://www.aliexpress.com/item/400...g0o.store_home.promoteWysiwyg_4000000429792.2
Har man en trefasanslutning i närheten av tänkt boxplacering är det alltså troligen billigare att köpa Teslas eller Volkswagens egen box med svensk moms, utan statligt bidrag ,och sedan ta en lokal elektriker för inkopplingen (gissningsivs ett par timmars jobb i enkla fall). (VW:s har dessutom stöd för lastbalansering, Teslas har jag ingen koll på)
Det finns ju inte mycket som är bra eller smart med en sån lösning.Fotografen skrev:
Typ 2 handsken och dess protokoll är en synnerligen genomtänkt och robust design. Några av de viktigaste egenskaperna är att den kan dras ur i båda ändar utan ljusbågar samt berätta för bilen om både kabelns och installationens maxeffekt.
Japp den jag menade. 2100 mer per år för 20A. Plus vad elektrikern ska ta för att byta passbitarna och göra anmälan. Lite mycket för laddmöjlighet i sommarstugan. Tar gärna en högre engångskostnad men känns mindre bra att betala extra löpande för det lilla nyttjandet.J Jönas skrev:
På det tillkommer löjligt dyra boxar. Statens sponsring verkar mest gynna laddboxsäljarna snarare än konsumenterna men den diskussionen är nog föremål för egen tråd.
Är inne på VW boxarna. 3 fasaren kostar lika mycket som en fas. Det som blir något dyrare är strömtransformatorerna/givarna till boxens lastbalansering då det krävs tre istället för en samt fetare kablage och större dvärgbrytare.
Då jag har två centraler är frågan om det får plats i elmätarskåpet att sätta in givarna samt blir att dra egen kanalisation för givarkablarna vad kan det gå på?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Fast nu finns det ju i princip en standard (men två kontakter), det är väl bara teslas som är utanför.
Jag såg att Audi och Skodas medföljande laddare gick att byta sladd på och kunde få både schuko och trefas CEE handske. Smart!
Jag såg att Audi och Skodas medföljande laddare gick att byta sladd på och kunde få både schuko och trefas CEE handske. Smart!
Det är i USA Tesla har en egen kontakt, i EU har de typ 2. Den medföljande UMC:n har adapter för schuko och blå CEE-don. Adapter för rött CEE-don kan man köpa till eller bygga själv.13th Marine skrev: