3 043 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Grund till altan, kombinera plattor och plintar?
45x170 med upplag i mitten och kanterna så fri längd blir 1,90 är toppen! Notera att kortlingarna inte tar upp så mycket för vertikal last, utan är mer för vridstyvheten i konstruktionen. Så du behöver som du tänkt en marksten och stödben i mitten på varje av dina 3,80 golvbjälkar
Topp! Tack för snabba svar som alltid. Räcker det med en rad kortlingar eller bör man sätta tätare, ex. två rader eller assymetriskt 1:2 varannan? Kommer göra stegar för mittfris på två ställen där det blir på 60 cc men hade hoppats klara mig på en rad i övrigt.
En rad på mitten av 3,80 duger gott. Du kan nog t.o.m. sätta kortlingar i varannat fack istället för varje om du skulle vilja. Tipset är att redan nu innan möts ut vart dina trallbrädor kommer ligga så ser kortlingarna hamnar under och inte mitt i en glipa. För då blir det stående skit och vatten där
Oh, det hade jag inte tänkt på. Tack!K kniv skrev:En rad på mitten av 3,80 duger gott. Du kan nog t.o.m. sätta kortlingar i varannat fack istället för varje om du skulle vilja. Tipset är att redan nu innan möts ut vart dina trallbrädor kommer ligga så ser kortlingarna hamnar under och inte mitt i en glipa. För då blir det stående skit och vatten där
Bör man förresten börja utifrån eller inifrån när man skruvar trallen? Behöver nån trallbräda klyvas är det väl snyggast mot huset men inte om det blir allt för lite kvar. Kommer nog inte riktigt åt att kapa reglarna i efterhand, eller kommer åt men det blir bökigt.
Skulle ha tänkt på detta tidigare. Har 120 trall som ska vara 126 kant till kant enligt svenskt trä. Det blir precis 390 cm (som jag har med 381 + 4,5 * 2) med 31 brädor. Hade tänkt ha kjol på den del som syns så hade egentligen behövt 3 cm till vilket man får med 127 kant till kant. Blir det för mycket tro? För då kanske jag ska försöka komma åt och kapa 3 cm på reglarna nu.
Börja lägga trallen utifrån. Så klyvning gör man in mot huset, men lämna en liten luftspalt där också på ~10mm.
Jag personligen tycker 126 kant till kant är för långt. Speciellt om det är ny trall. Vilket det oftast är nu för tiden då det numera går ganska fort från tillverkning till försäljning. Så jag hade lagt typ 123 på nytryckt trall, och det borde väl passa dina 390 + 3 cm överhäng. Om du tänkt att de 3cm är en 28x120 som kjol? Du kanske vill ha lite överhäng utanför den också, 5-10mm kanske.
Jag personligen tycker 126 kant till kant är för långt. Speciellt om det är ny trall. Vilket det oftast är nu för tiden då det numera går ganska fort från tillverkning till försäljning. Så jag hade lagt typ 123 på nytryckt trall, och det borde väl passa dina 390 + 3 cm överhäng. Om du tänkt att de 3cm är en 28x120 som kjol? Du kanske vill ha lite överhäng utanför den också, 5-10mm kanske.
Tack! Fråga kring frisstegarna. Började regla 60 cc och räknade inte på placeringen i förväg. Det gör att när jag nu kommer till stegen blir den väldigt nära föregående regel (se bilder). Jag har tänkt mig tre symmetriska sektioner avdelade med friser.
Tänker att det finns alternativ:
1: Låta det bli som på bild.
2: Flytta så att avstånd mellan stege och regel är lika på bägge sidor.
3: Ha viss assymetri i sektionerna, skulle röra sig om 12 cm bredare mittsektion i sådana fall (varje sektion cirka 440 cm).
Lutar själv åt 3 då det inte borde synas nämnvärt?
Tankar och tips?
Tänker att det finns alternativ:
1: Låta det bli som på bild.
2: Flytta så att avstånd mellan stege och regel är lika på bägge sidor.
3: Ha viss assymetri i sektionerna, skulle röra sig om 12 cm bredare mittsektion i sådana fall (varje sektion cirka 440 cm).
Lutar själv åt 3 då det inte borde synas nämnvärt?
Tankar och tips?
Helt klart en smaksak. Jag personligen hade tagit det som tar minst jobb, för vet av erfarenhet att när man sitter där på knä och gnuggar så ser man alla små detaljer, fel och skavanker. När allt är klart och det gått en tid så ser man dom inte längre. Och ungarna har ändå spillt målarfärg och frugan rödvin så finns andra skavanker man stör sig på…
Men ska jag välja så 3
Men ska jag välja så 3
Var också mest inne på 3 så kör på det. Då är frågan hur man bäst lägger reglarna i mitten som inte kommer bli jämnt med 60 cc.
1: 60 cc men mindre första eller sista mellanrummet
2: 60 cc men lika mycket mindre första och sista mellanrummet
3: Jämnt cc men inte standardmått (skulle i mitt fall bli 56,5 cc
Skruven ska vara dold så det visuella borde inte spela någon större roll. Känns spontant bättre att hålla sig till standardmått men strukturellt borde väl jämnt fördelat egentligen vara bättre?
Bild illustrerar alternativ 1.
1: 60 cc men mindre första eller sista mellanrummet
2: 60 cc men lika mycket mindre första och sista mellanrummet
3: Jämnt cc men inte standardmått (skulle i mitt fall bli 56,5 cc
Skruven ska vara dold så det visuella borde inte spela någon större roll. Känns spontant bättre att hålla sig till standardmått men strukturellt borde väl jämnt fördelat egentligen vara bättre?
Bild illustrerar alternativ 1.
Redigerat:
3. Cc 60 är standard och bra att hålla sig till för väggar och golvbjälklag inomhus när det ska i isolering så man slipper såga i den i onödan. Utomhus på trall spelar det ingen roll och nästan bara bättre med kortare cc på skruvreglarna.
Då kör jag enligt plan.
Funderar på om jag borde tänka om vad gäller fäste mot stolparna. Har nu satt vad som blir en bärlina med WAF. Känns my net stabilt men läste belastningstabeller och tolererad skjuvbelastning ligger då ganska lågt. Borde jag komplettera med något ytterligare, ex. vilkeljärn eller genomgående bult?
Funderar på om jag borde tänka om vad gäller fäste mot stolparna. Har nu satt vad som blir en bärlina med WAF. Känns my net stabilt men läste belastningstabeller och tolererad skjuvbelastning ligger då ganska lågt. Borde jag komplettera med något ytterligare, ex. vilkeljärn eller genomgående bult?
Jo, lite dåligt beskrivet.
Sitter enligt bild med WAF 6x80. Men tänkt att det kanske borde vara längre/grövre. Har även ET-T 6,5x130 som jag skulle kunna komplettera med.
Tog av det jag fick med mig från bygghandlaren, men rekommenderas andra dimensioner eller komplettering med genomgående bult, vinkeljärn et.c. köper jag det såklart.
Sitter enligt bild med WAF 6x80. Men tänkt att det kanske borde vara längre/grövre. Har även ET-T 6,5x130 som jag skulle kunna komplettera med.
Tog av det jag fick med mig från bygghandlaren, men rekommenderas andra dimensioner eller komplettering med genomgående bult, vinkeljärn et.c. köper jag det såklart.
Spontant lite klent och lite kort skruv. Ser ut som 70x70 stolpar, eller är det 95?
Nu sitter bara 35mm av skruven i stolpen, 100mm långa skruv istället för 80 hade nog varit att föredra. 80 är smidigt när regelvirke ska skarvas löpande, men även där tar jag åtminstone 8mm skruv. 8mm istället för 6mm borde ge ungefär 1/3 bättre ”bärighet”.
Det man ska komma ihåg är att infästningen generellt har två ”funktioner” här. Dels har du skruven och dess förmåga att klara radiell tvärkraft som du är inne på, och dels har man klämkraften som skapar friktionskraft mellan ämnena. Så man kan inte stirra sig helt blind på en skruvs deklarerade tvärkraft. Som sannolikt också har en säkerhetsfaktor medräknat.
Genomgående gängstång har bättre klämkraft än träskruv och därmed något bättre ”bärighet” givet samma diameter som jämförd skruv.
Vinkeljärn kan sättas under bärlinan i samma stolpe med ankarskruv, då får du ett upplag under bärlinan också vilket alltid är att föredra. Alternativ till vinkeljärn kan vara en spillbit som knap, fungerar på samma sätt men fästs då förslagsvis med et-t i vinkel.
Vanligtvis brukar man annars ”jacka ur” stolpen och ställa bärlinan på.
Enklast just nu för att förstärka infästningen är då kanske att sätta två et-t i vinkel i bärlinan och in i stolpen, så slipper du handla mer järn.. Sätter du skruven i vinkel får du också axiel kraftriktning och inte bara radiel (tvär/skjuvkraft). För att få bra vinkel om man är ovan kan man alltid förborra med mindre borr typ 4mm
Nu sitter bara 35mm av skruven i stolpen, 100mm långa skruv istället för 80 hade nog varit att föredra. 80 är smidigt när regelvirke ska skarvas löpande, men även där tar jag åtminstone 8mm skruv. 8mm istället för 6mm borde ge ungefär 1/3 bättre ”bärighet”.
Det man ska komma ihåg är att infästningen generellt har två ”funktioner” här. Dels har du skruven och dess förmåga att klara radiell tvärkraft som du är inne på, och dels har man klämkraften som skapar friktionskraft mellan ämnena. Så man kan inte stirra sig helt blind på en skruvs deklarerade tvärkraft. Som sannolikt också har en säkerhetsfaktor medräknat.
Genomgående gängstång har bättre klämkraft än träskruv och därmed något bättre ”bärighet” givet samma diameter som jämförd skruv.
Vinkeljärn kan sättas under bärlinan i samma stolpe med ankarskruv, då får du ett upplag under bärlinan också vilket alltid är att föredra. Alternativ till vinkeljärn kan vara en spillbit som knap, fungerar på samma sätt men fästs då förslagsvis med et-t i vinkel.
Vanligtvis brukar man annars ”jacka ur” stolpen och ställa bärlinan på.
Enklast just nu för att förstärka infästningen är då kanske att sätta två et-t i vinkel i bärlinan och in i stolpen, så slipper du handla mer järn.. Sätter du skruven i vinkel får du också axiel kraftriktning och inte bara radiel (tvär/skjuvkraft). För att få bra vinkel om man är ovan kan man alltid förborra med mindre borr typ 4mm
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack för utförligt svar. Tänkte jacka ur stolparna först men så såg jag flera bygginstruktioner där man inte gjorde det och tänkte att det kanske var onödigt arbete. Men är skruven lite klen som jag anade så kompletterar jag med något av alternativen, sannolikt ET-T (som jag gissar ska vinklas uppåt i detta fall eftersom omvänt gäller vid montering av reglar i bärlina, alltså vinklade nedåt, om jag förstått rätt).



