2 378 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Grena av PE+N vid trefas
Enligt denna tråd så är det ok med två enfasgrupper i samma rör, https://www.byggahus.se/forum/threads/el-till-diskmaskin.303789/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Jag vet inte om jag vill hålla med om det. Allt som saknar förbud i reglerna tycker jag inte är Ok. Dubbla grupper i samma ledning tycker man bör undvika så långt det är möjligt.
Även trefasgrupper till allmänna ändamål tycker jag att man bör undvika, men det är långt mer rumsrent än det förstnämnda.
TS fall låter som en situation där det är lämpligt med en trefasgrupp och det verkar som att den blir väl utförd. Jag ser inte varför ni börjar prata om två olika grupper.
Även trefasgrupper till allmänna ändamål tycker jag att man bör undvika, men det är långt mer rumsrent än det förstnämnda.
TS fall låter som en situation där det är lämpligt med en trefasgrupp och det verkar som att den blir väl utförd. Jag ser inte varför ni börjar prata om två olika grupper.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Och eftersom det inte nämnts, tre separata enfasdvärgar är inte bra i en sådan här koppling (alltså en trefasgrupp med enfasiga förbrukare). Det skall vara en flerpolig säkring s.a. hela gruppen blir strömlös och inte bara en ledare i gruppen.
Speciellt viktigt med en massa dosor på vägen och om enskilda ledare grenas av till annat.
Speciellt viktigt med en massa dosor på vägen och om enskilda ledare grenas av till annat.
Här får vi nog ta omtag på det där med trepoliga eller enpoliga brytare...
Jag tolkar Bo Siltbergs eminenta artikel på Fluxio som att det faktiskt är OK med tre enpoliga brytare vid trefasgrupper om:
- De märks.
- Uppdelningen sker i föreliggande kopplingsdosa (och inte i respektive apparatdosa)
Jag tolkar Bo Siltbergs eminenta artikel på Fluxio som att det faktiskt är OK med tre enpoliga brytare vid trefasgrupper om:
- De märks.
- Uppdelningen sker i föreliggande kopplingsdosa (och inte i respektive apparatdosa)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Ja, det må vara regelmässigt OK. Därför skrev jag inte "tillåtet," utan "bra" (med flerpolig säkring).M MagHam skrev:
Det är min grundade mening att det är bättre med en trepolig dvärgbrytare eftersom en massa felfall då försvinner. (Det var bla därför jag gjorde så själv när jag byggde om mitt kök).
Den enda nackdelen är att en större del av anläggningen blir strömlös när säkringen går, men det skall ju inte vara något större problem i en rätt dimensionerad anläggning.
Att det är regelmässigt OK, inses ju bla av att det fortfarande är OK att koppla på det här viset om man har en diazedcentral (jag vill minnas att det då finns krav på JFB). Jag har själv två sådana grupper. Men idealt är det ju inte.
Ja dvs. Det är inga problem så länge som jag bor i huset. Men det kan bli problem senare. Ja, visst. En "okunnig" har inte i kopplingsdosor att göra. Men vederbörande får inte byta en brytare till en dimmer heller. Så jag vidhåller ändå att regeln "en manöver i centralen, så blir hela gruppen strömlös", dvs i sin helhet, oavsett vilka lock man lyfter på, eller dosor man pillar i, är en bra dito.
Även om den som sagt inte går att uppfylla i en diazedcentral. Där får man istället förlita sig på dokumentation, som elmont mycket riktigt påpekar är ett sämre skydd.
Klicka här för att svara