Hej, ny på forumet. Har en fråga, har haft en elektriker här hemma för att dra fram el till min nya diskmaskin. Uttryckte att jag inte ville ha utanpåliggande kabel om det var möjligt.
Det var inga problem enl elektrikern. När jag kom hem efter jobbet och frågar hur det gått får jag veta att elektrikern har satt upp ett nytt uttag i anslutning till diskmaskinen och även satt i en ny säkring till detta uttag

Blir nu nyfiken, då elektrikern måste ha dragit fram ny el i gamla rör, är detta tillåtet /praxis? Eluttaget sitter i anslutning till en kopplingsdosa.
Elen i fastigheten är enfas med en gruppcentral med dvärgbrytare

L
En diskmaskin behöver egen propp , inget fel med montaget

Okej, blev mest lite nojjig, då jag har läst att man inte får dra ny el i befintliga rör, som det redan ligger kablar i. Antar att jag har missuppfattat det hela..

L
Det är inte förbjudet att dra flera ledningar i samma rör ,men ska märkas upp tydligt vid centralen att det är så , om det inte är gjort får han komma och göra det

N Novisenvidspisen skrev:
Okej, blev mest lite nojjig, då jag har läst att man inte får dra ny el i befintliga rör, som det redan ligger kablar i. Antar att jag har missuppfattat det hela..
Ja, man får inte dra två olika grupper i samma rör. Är du säker på att det är det som är gjort?

L
V vectrex skrev:
Ja, man får inte dra två olika grupper i samma rör. Är du säker på att det är det som är gjort?
får man dra flera grupper i samma ??

L Liteavvarje skrev:
får man dra flera grupper i samma ??
Medger att det var lite konstigt formulerat. Men om du läser igen så ser du att jag skriver att man inte får det.

Nej, vet dock inte hur han skulle ha löst det annars. Ingen utanpåliggande kabel, förutom en snutt från kopplingsdosa till uttag. Antar att jag får ringa och fråga hur det är gjort. Känns lite konstigt bara, är en hyfsat stor och välrenommerad firma.

Missar jag nåt här, finns det något sätt som jag inte har tänkt på?

Förresten vad är egentligen en grupp? Kan man ha flera säkringar på samma grupp?

L
V vectrex skrev:
Medger att det var lite konstigt formulerat. Men om du läser igen så ser du att jag skriver att man inte får det.
Hur gör man då med 3 fas

N Novisenvidspisen skrev:
Förresten vad är egentligen en grupp? Kan man ha flera säkringar på samma grupp?
Kan inte den korrekta definitionen. Men en enfasgrupp skyddas av en säkring. Sen finns det två och trefasgrupper och de kan skyddas av fler säkringar (en per fas).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Hur gör man då med 3 fas
Samma sak gäller där. Endast en trefasgrupp i samma rör.

L
V vectrex skrev:
Samma sak gäller där. Endast en trefasgrupp i samma rör.
Om man då har 2 grupper i ett rör med var sin säkring

L Liteavvarje skrev:
Om man då har 2 grupper i ett rör med var sin säkring
Nej, det är inte tillåtet. Jag överlåter åt de riktiga elexperterna här att tala om varför.

Tack för alla svar, är det nån som har en tanke kring vad jag ska säga om jag kontaktar elfirman? Känns ju konstigt att öppna med att man misstänker att dom inte kan sitt jobb.

Finns det någon annan variant som dom kan ha gjort? Om det kan vara till någon hjälp så satt det tidigare en lampa, som var fast installerad där nuvarande kopplingsdosa sitter?

Kan jag kolla det själv på något sätt?
Känner att det är knepigt och att jag förmodligen har fel i mina antaganden om att det skulle vara något tokigt. Är förmodligen rätt skadad av att hänga på detta forum samt att ha kollat på fuskbyggarna.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.