2 378 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Grena av PE+N vid trefas
Sida 1 av 2
Ponera att man ska dra de tre faserna (från tre separata dvärgbrytare) till ett utrymme för att där dela upp till tre olika rum. Då det är tre olika faser kan de ju dela på jord och nolla. På vägen dit passeras flera dosor och en fas ska användas till trappbelysning "på vägen".
Fråga: Får man då bryta upp gemensam jord och nolla för att använda för en viss fas. Eller måste jord och nolla vara obruten fram till den slutliga kopplingsdosan (alternativt bryta upp även de andra faserna samtidigt)?
Fråga: Får man då bryta upp gemensam jord och nolla för att använda för en viss fas. Eller måste jord och nolla vara obruten fram till den slutliga kopplingsdosan (alternativt bryta upp även de andra faserna samtidigt)?
Jag tror att detta är ett missförstånd. När TS pratar om att "bryta upp" menar hen att skarva PE+N med en högkvalitativ toppklämma i dosan där en fasledare grenas av till trappan, för att kunna grena av även dessa.
Om det är så är det ok.
Om jag har fel och TS faktiskt tänkt dra en PEN i en gruppledning så säger jag som elmont ovan, med tillägget att det inte spelar roll i en gruppledning vilken dimension PEN har, den ska inte förekomma där överhuvudtaget.
Om det är så är det ok.
Om jag har fel och TS faktiskt tänkt dra en PEN i en gruppledning så säger jag som elmont ovan, med tillägget att det inte spelar roll i en gruppledning vilken dimension PEN har, den ska inte förekomma där överhuvudtaget.
TS, rita kopplingen som du har tänkt. Det blir tydligare så.
Om belysningen är en del av trefasgruppen så kan den också dela PE+N med den. I så fall grenar du av dessa i den dosan som är aktuell. Ledarna behöver inte gå obrutna.
Sen är det lite osnyggt att grena av en fas från en trefasgrupp på ett ställe och dra vidare hela gruppen till något annat ställe men inte direkt regelvidrigt så vitt jag vet. Trefasgrupper bör mata trefasobjekt eller ha liknande last på faserna (typ tre infravärmare på terassen).
Om belysningen är en del av trefasgruppen så kan den också dela PE+N med den. I så fall grenar du av dessa i den dosan som är aktuell. Ledarna behöver inte gå obrutna.
Sen är det lite osnyggt att grena av en fas från en trefasgrupp på ett ställe och dra vidare hela gruppen till något annat ställe men inte direkt regelvidrigt så vitt jag vet. Trefasgrupper bör mata trefasobjekt eller ha liknande last på faserna (typ tre infravärmare på terassen).
Jag var nog lite otydlig (som vanligt). Från centralen går L1 + L2 + L3 + N + PE dvs fem FK. I en dosa som "passeras" ska L1 användas för trappbelysning. Alltså skarvas L1 + N + PE för den "lokala" användningen i dosan och de dras även vidare till "slutdosan" där de skarvad/grenas av till olika rum. Men i den första dosan är alltså L2 + L3 "oskarvade", de passerar bara igenom.tommib skrev:
Om det skulle varit t.ex. 2 st L1-faser som dragits så måste de ha egna PE+N annars överbelastas de så klart men det borde man ju komma runt genom att använda olika faser.
I den bästa av världar hade de tre rummen haft egna rör direkt från centralen. Nu finns det bara ett rör från centralen och det passerar flera dosor på vägen. Gissar att väldigt mycket har legat på samma säkring en gång i tiden men nu vill jag "sektionera" upp det så att olika rum får olika säkringar. Inte så mycket av belastningsskäl utan mer för att inte alla rum ska drabbas ifall det blir överlast (vid jordfel åker allt iaf).
Så det är av utrymmes-/rörbrist som jag funderar på om det är bra att dra tre olika faser och därmed "spara in" fyra FK-ledningar. Det finns inga tre- eller två-fasförbrukare så det ska inte kunna ge bakspänning men man kanske ändå måste ha en kopplad dvärg?
Så det är av utrymmes-/rörbrist som jag funderar på om det är bra att dra tre olika faser och därmed "spara in" fyra FK-ledningar. Det finns inga tre- eller två-fasförbrukare så det ska inte kunna ge bakspänning men man kanske ändå måste ha en kopplad dvärg?
Är det inte relativ nyrenoverad el där du bor, 10-15 år sedan? Då borde det inte vara några större behov tycker jag. Du kan väl inte spara in 4 trådar om du drar en trefasgrupp som matning? Det innebär ju 5 trådar. För att spara in 4 trådar skulle man ju vara tvungen att dra tre enfasgrupper och det får man inte dra i samma rör.
Ps
Man får bara dra en grupp i varje rör, en enfas eller tvåfas eller trefas.
Ps
Man får bara dra en grupp i varje rör, en enfas eller tvåfas eller trefas.
Högst tveksamt med flera enfasgrupper i samma rör. Det kan vara en nödlösning men nått som i alla fall jag skulle undvika om det på nått vis var möjligt. Det där med att märka upp ger jag inte så mycket för, märkningar har en nästan övernaturlig förmåga att försvinna så fort man vänder ryggen till.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Men behöverdu verkligen ha 3 olika faser till de tre rummen. Om du bara har normala saker i rummen så räcker en fas mer än väl.