60 651 läst ·
69 svar
61k läst
69 svar
Gräva ur källare, hur långt ner kan man gräva?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Vi gjorde min systerskällare, bilade och spräckte berg med bla tryckluftdrivenborr och darda (hydraulisk spräckare) men bästa var ändå den bensindrivna skottkärran för att lasta o köra ut allt med.
Ingen sport att ta in proffs
Grävde ur ca 10 kvm i fd badrum och bar ut i hink. Knackade sönder gjutningen med en bilmaskin som till vissa delar va för stor då det bara blev hål och inte spräckte bort bitar. Stora delar va lättare att ta med spett då det blev stora bitar och inte bara damm. Mitt råd är att pröva dig fram vilken maskin som är lagom då plattor från denna tid kan variera hur hårda och tjocka de är.
Jag kommer att hyra en Hilti TE1500 över helgen som hämtas idag. Sen behöver jag nog inhandla lite plast och storsäckar. Jag har möjlighet att köra med skottkärra, så det blir nog det. Återkommer förhoppningsvis med lite bilduppdateringar under helgen ;-)
Suez säger 916 ink moms. Vet inte om det är jättebilligt heller? 
Billigaste jag har hittat är SRV, iaf om man ska ha två säckar eller mer.
https://www.srvatervinning.se/Privat/Din-sophamtning/Ovriga-tjanster/storsack/
Det trevliga med t.ex. BigBag är ju att man inte behöver beställa säckar utan kan åka och köpa vid närmaste byggvaruhus.
Billigaste jag har hittat är SRV, iaf om man ska ha två säckar eller mer.
https://www.srvatervinning.se/Privat/Din-sophamtning/Ovriga-tjanster/storsack/
Det trevliga med t.ex. BigBag är ju att man inte behöver beställa säckar utan kan åka och köpa vid närmaste byggvaruhus.
Det stämmer.. jag fick inte ta SRV då jag inte kvalade in i följande: "Vi hämtar inom Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem" så jag hade förträngt dom. 
Inte jättebilligt, men bra billigare än BigBag och Sortera vart det iaf, tror jag gav 800kr/säck ink. allt i våras.
Inte jättebilligt, men bra billigare än BigBag och Sortera vart det iaf, tror jag gav 800kr/säck ink. allt i våras.
Jag körde bort mina utgrävda massor på släpkärra. Det var ganska lagom att gräva ut ett kärrlass (700-800kg) per kväll och sedan köra iväg det. Men det förutsätter ju att man har någon inom räckhåll som vill ha det som fyllning. Hade jag räknat om allt jag kört iväg till bigbags á 916kr så hade bortforslingen av material varit den enskilt dyraste posten i källarrenoveringen. Skönt dessutom att slippa ha en massa skräp stående i trädgården.
Hur har ni gjort med gjutning? Har ni gjort den själva eller lejt bort?
Både de rummet jag gjort iordning har jag gjutit själv. Första rummet ligger mot gatan så det gick bra att få in betongbilens ränna genom ett fönster och sedan skotta ut betongen. Hade min far och fru till hjälp att skotta och vibba. Eftersom det var fall i det rummet så gjöt jag med banor för att sätta fallet direkt.
Andra rummet ligger mot gården, så där fick det bli pump. Här tog jag hjälp av en vän, plus naturligtvis pumpmaskinisten, men han gör ju inget mer än att köra pumpen. Detta golvet skulle bli plant, och det var svårt att komma åt att ta ut banorna efteråt, så här gjöt jag med laser istället.
Gammalt inlägg där jag beskrev det hela lite bättre:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aelvkompakterande-betong.301425/#post-2783013
Andra rummet ligger mot gården, så där fick det bli pump. Här tog jag hjälp av en vän, plus naturligtvis pumpmaskinisten, men han gör ju inget mer än att köra pumpen. Detta golvet skulle bli plant, och det var svårt att komma åt att ta ut banorna efteråt, så här gjöt jag med laser istället.
Gammalt inlägg där jag beskrev det hela lite bättre:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aelvkompakterande-betong.301425/#post-2783013
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Billigaste men tråkigaste är att lägga det ute och när du har en lastbil full ringa o beställa en med kran/skopa för att få bort den.
6 fulla lastbilar med material grävde/spräckte vi ur 65-70m2 källare tyvärr med massor med berg som gjorde jobbet mycket längre... men nu är det isolerat, golvvärme, gjutet sedan 1 år.
6 fulla lastbilar med material grävde/spräckte vi ur 65-70m2 källare tyvärr med massor med berg som gjorde jobbet mycket längre... men nu är det isolerat, golvvärme, gjutet sedan 1 år.
Har börjat lite smått. Det här biten var som att skära smör.
Är det en ytterväggssula eller innerväggssula?
I min källare så var UK innerväggssulorna i liv med ÖK ytterväggssulor. Jag grävde således ner till UK sulorna för yttervägg och gjorde undergjutningar på mellanväggarna som pelare, varje meter.
I min källare så var UK innerväggssulorna i liv med ÖK ytterväggssulor. Jag grävde således ner till UK sulorna för yttervägg och gjorde undergjutningar på mellanväggarna som pelare, varje meter.