59 738 läst ·
175 svar
60k läst
175 svar
Grannfejd. Slänten på min sida - schakta bort?
När vi byggde hus så gjorde jag bl.a. en markritning med tillhörande marksektioner. Bygglovshandläggaren var väldigt noggrann med att eventuella nivåskillnader som vi tillskapade genom att förändra vår markhöjd måste tas upp inom tomtgränserna. Jag tycker det låter som att TS granne struntat i att föja sitt bygglov då jag är övertygad om att dessa regler gäller oavsett kommun då motsatsen vore dumt. Är det så så borde grannen kunna bli ålagd att återställa ursprunglig höjd i tomtgräns.
Nu börjar det bli lite märkligt och kan du reda ut vad som verkligen hänt.
Ägde du fastigheten före eller efter den omtalade slänten tillkom?
Ägde du inte fastigheten när den tillkom så är det inte ditt "bord"
Ägde du inte fastigheten så är det förra fastighetsägarens problem men det är troligtvis överspelat nu.
Det som kvarstår är då om det är ett svartbygge och om det då är något som kräver åtgärd från kommunen så låt de ta tag i problemet.
För som jag förstår av det första inlägget så har du inte någon äganderätt till fastigheten när slänten har gjorts.
Ägde du fastigheten före eller efter den omtalade slänten tillkom?
Ägde du inte fastigheten när den tillkom så är det inte ditt "bord"
Ägde du inte fastigheten så är det förra fastighetsägarens problem men det är troligtvis överspelat nu.
Det som kvarstår är då om det är ett svartbygge och om det då är något som kräver åtgärd från kommunen så låt de ta tag i problemet.
För som jag förstår av det första inlägget så har du inte någon äganderätt till fastigheten när slänten har gjorts.
Eftersom grannen har betett sig olovligt mot förra ägaren, dvs kommunen så är ju tvisten mellan dem. Jag tror inte att kommunen struntat i det som flera föreslagit utan de har helt enkelt inte koll på såna småsaker.enginolo skrev:Ok, jag har nu pratat med kommunen. De säger att de har inte gett något medgivande till att grannen lagt en slänt på kommunal mark. De har aldrig tagit ställning i frågan och skulle inte godkänna en sådan förfrågan. Slänten saknas dessutom i detaljplanen. De föreslår att grannen tar upp halva slänten och jag halva slänten och att vi gemensamt bekostar muren. Häcken får grannen flytta på egen bekostnad. Förslaget låter rimligt. Problemet är bara att grannen inte vill ha någon slänt på sin sida och dessutom vill att jag anlägger en ny likvärdig häck. Fullständigt orimligt.
Jag blir förvånad att några här ger grannen rätt, har ni ingen känsla för rättvisa?
Men nu har ju du uppmärksammat dem på problemet så nu skulle de kunna agera. Fast det tror jag inte att de gör utan att man pressar dem. Deras agerande hittills verkar ju vara att föreslå hur ni ska lösa det. Men om nu inte din granne vill kompromissa så måste du kräva av kommunen att de agerar. De har ju fördelen att vara inte bara tidigare ägare utan även myndighet, så att så svårt borde det inte vara.
Ditt bästa bevisdokument är nog markritningen. Ha den med i alla diskussioner.
Jag är inte så övertygad om vikten av huruvida TS ägde tomten när slänten kom till eller ej. Om Grannen frångått bygglovet så är det väl irrelevant? Om grannen brutit mot sitt lov så är han skyldig att vidta åtgärd.
Du och grannen kommer ju hata varann sålänge ni båda bor kvar? Kommer ju ta generationer innan det glömts bort och innan dess kommer det se ut som Mattisborgen från Ronja Rövardotter!
Ja, ett svartbygge äe ett svartbygge. Det behöver man inte vara markägare för att anmäla och kommunen har ju svårt att slingra sig från att behandla ärendet (som ansvarig myndighet, inte som markägare). Ägarfrågan är irrelevant påstår jag.Jc1972 skrev:
Alltså vilka handlingar skall jag begära in från kommunen? Jag har en nybyggnadskarta, men den visar ju bara höjderna vid den tidpunkt som kartan producerades. Om jag förstått det hela rätt, så måste jag kolla om det finns ett marklov? Hur kollar jag att de byggt i enlighet med sitt bygglov gällande höjderna?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Begär ut handlingarna för grannens bygge. Inget konstigt med det. Då bör du kunna se vilken höjd det var innan grannen fick bygglov.