P
eran skrev:
Om inte annat kan det tyckas ganska respektlöst av först på plats att, slänta ut på annans mark och anlägga häck precis i tomtgräns. Borde knappast vara en överraskning att granne skulle tillkomma.
Sen kan man ha synpunkter på hur vida det är rimligt att ställa krav efter genomförd affär med givna förutsättningar.
Du ska komma ihåg att kommunen har ägt marken hela tiden. Jag hade ett arrendeavtal under tiden byggnationen fortskred. Först när grunden var lagd så köpte jag tomten. När jag väl insåg att granngränsen skulle bli ett problem, så var det ju för sent. Jag kan ju inte hoppa av ett projekt efter att plöjt ner 100000kr i arkitektarvoden och bygglovsansökan.

peternicklas
enginolo skrev:
Ok, jag har nu pratat med kommunen. De säger att de har inte gett något medgivande till att grannen lagt en slänt på kommunal mark. De har aldrig tagit ställning i frågan och skulle inte godkänna en sådan förfrågan. Slänten saknas dessutom i detaljplanen. De föreslår att grannen tar upp halva slänten och jag halva slänten och att vi gemensamt bekostar muren. Häcken får grannen flytta på egen bekostnad. Förslaget låter rimligt. Problemet är bara att grannen inte vill ha någon slänt på sin sida och dessutom vill att jag anlägger en ny likvärdig häck. Fullständigt orimligt.

Jag blir förvånad att några här ger grannen rätt, har ni ingen känsla för rättvisa?
Bara till att hänvisa till kommunens svar. Slät kräver ju marklov och det har han inte, "svartbygge". Som jag skrev i #53 så ska en häck placeras på egen mark så man kan sköta den från egen mark. Grannen har fösökt med en rövare som inte går hem.

Ja förstår bara inte att man orkar bråka över 6,25m2?

P
sukke2k skrev:
Ja förstår bara inte att man orkar bråka över 6,25m2?
Det hade du förstått om du sett baksidan på mitt hus. Det är trångt mot grannen. En halv meter gör jäkligt mycket.

peternicklas
enginolo skrev:
Det hade du förstått om du sett baksidan på mitt hus. Det är trångt mot grannen. En halv meter gör jäkligt mycket.
Kan ju vara den bredden som avgör om man kan har en robotgräsklippare eller ej:D.

• Gilla
Rebeckaf och 2 till
  • Laddar…
Om det TS skriver i svaret från kommunen stämmer så tycker jag nog att han inte kan tas för haverist. Låter tom villig att dela kostnaden. Att grannen inte vill ha nån slänt gör att det låter som att han bara kört på helt för sitt eget bästa.
Juridiskt verkar det ju lite skakigt. Vill du bråka, plocka ut bygglovet för grannens tomt och gå lös på det, preskriptionstiden är väl 10 år på svartbyggen.

OT:
Min grannen byggde samtidigt som oss och en dag när jag kommer till huset så håller hans grävare på och sänker tomten samt släntar mot oss. Eller ja, knappt en meter in på vår tomt börjar slänten. Påpekar detta och orimligheten i vad de gör. Får då till svar att det blir bäst så eftersom vi ändå måste sänka vår tomt.
Vår tomt är än idag ursprungs höjd.
Dvs, att säga åt TS att han inte platsar bland grannar är ganska grovt. Tomtgränsen är helig, gör vad du vill på DIN SIDA, men ge F-N i min sida.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
P
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här slänten ut. Jag får klaustrofobi bara jag ser på det.

Redigerat:
Hur skall det bevisas att grannen har gjort något som kan bedömas som svartbygge, och hur längesedan var det som denna slänt tillkom. Jag vill på det bestämdaste på peka att jag och förmodligen flertalet personer här känner med dig men det är väl inte empati du söker på detta forum utan åsikter. Vill du pröva lagligheten i detta så får du nog anlita jurist som i första läget kan påtala för grannen om vilka förehavanden du planerar. Du får troligtvis en ovän till granne men också bättre tillgång till din lilla markremsa, valet är ditt.

Att man inte vill ha den där slänten är väl väldigt begripligt, skulle inte jag heller vilja. Frågan är väl vem som skall betala muren. Jag vidhåller att i förhållandet mellan grannarna så kan inte TS kräva så mycket, men om kommunen kommer in och hotar med vite så kanske det går att få till en delning av kostnaden.

Jag misstänker att det kan bli segdraget. Kostnaden för muren kan ju lätt bli 50 - 100 000.

peternicklas
cecar33 skrev:
Hur skall det bevisas att grannen har gjort något som kan bedömas som svartbygge, och hur längesedan var det som denna slänt tillkom. Jag vill på det bestämdaste på peka att jag och förmodligen flertalet personer här känner med dig men det är väl inte empati du söker på detta forum utan åsikter. Vill du pröva lagligheten i detta så får du nog anlita jurist som i första läget kan påtala för grannen om vilka förehavanden du planerar. Du får troligtvis en ovän till granne men också bättre tillgång till din lilla markremsa, valet är ditt.
Som TS skrev innan, slänten finns inte med i detaljplanen, glasklart svartbygge.

P
Vad betyder TS? Vem är det?

• Gilla
esox71 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
hempularen skrev:
Att man inte vill ha den där slänten är väl väldigt begripligt, skulle inte jag heller vilja. Frågan är väl vem som skall betala muren. Jag vidhåller att i förhållandet mellan grannarna så kan inte TS kräva så mycket, men om kommunen kommer in och hotar med vite så kanske det går att få till en delning av kostnaden.

Jag misstänker att det kan bli segdraget. Kostnaden för muren kan ju lätt bli 50 - 100 000.
Grannens tomt är för hög, han borde betala muren. Så har det fungerat i vår kommun.

peternicklas
enginolo skrev:
Vad betyder TS? Vem är det?
TS= trådskaparen.

P
Alltså jag är beredd på en kompromiss, men det skall vara en rättvis uppdelning. Det här känns som en förolämpning.

Fråga är hur mycket slänt det blir kvar när väl tomten är tillrättad? Ska det vara gräsmatta där så blir det nog inte så farligt. Men visst hade det förmodligen varit bättre om det hade varit plant. Lite svårt att få en rättvis överblick när det är så pass mycket annat som växer.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det spelar någon större roll om slänten är där eller inte, kommer fortfarande att vara trångt. ( jag vet detta hjälper inte.TS och det är inte det han vill höra)

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.