cecar33 skrev:
Det var helt rätt, för det var något som DU skulle göra och skall du göra något så är det på din fastighet inte på grannens.
precis och troligtvis så har grannen jämnat till sin tomt och för att maximera sin egen yta så har han lagt slänten på grannes mark och detta kan verkligen inte vara tillåtet utan att ha lov av markägaren i detta fallet kommunen. bara att ta en titt i nybyggnadskartan om slänten finns upptagen finns den inte det så har grannen gjort en olaglig förändring av höjden på någons annans fastighet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Usch ett så dumt forum det här är. Man får ju inte de svar man vill höra, utan bara en massa annat negativt jidder ... :x

Jag har dock inget vettigt att tillföra (borde kanske inte ha skrivit) då jag tror att det är ungefär som majoriteten här skriver.
Vill du få ett mer initierat svar ska du kanske kontakta en jurist med fastighetsrätt som specialitet, för att verkligen försäkra dig om sanningen. Vi är ju bara en hop lekmän här.

• Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
sventable skrev:
så har grannen gjort en olaglig förändring av höjden på någons annans fastighet.
Ja så kan det mycket väl vara men om den som äger den andra fastigheten, i detta fall kommunen, inte bryr sig, är då inte det hela rätt överspelat när kommunen har sålt fastigheten till TS?

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Även om grannen tagit sig lite för stora friheter innan TS ägde sin tomt kan det nog vara svårt att få ett "case" av detta. Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. Tyvärr.
Själv har jag slänt mot grannen ovanför och stödmur mot grannen nedanför och allt skit ligger på min tomt om man ska hårddra det, tom hälften av grannens häck. Har även ett "ingenmansland" mot grannen på baksidan, ett meterbrett område där vi båda klipper gräset.*

sventable skrev:
precis och troligtvis så har grannen jämnat till sin tomt och för att maximera sin egen yta så har han lagt slänten på grannes mark och detta kan verkligen inte vara tillåtet utan att ha lov av markägaren i detta fallet kommunen. bara att ta en titt i nybyggnadskartan om slänten finns upptagen finns den inte det så har grannen gjort en olaglig förändring av höjden på någons annans fastighet.
Det är fullt möjligt att grannen har förbrutit sig mot kommunen, och bygglovet tidigare. Men det har inget (eller lite) med förhållandet mellan dagens markägare att göra.

Vore inte ett rimligt förslag att grannen flyttade in sin häck på egen bekostnad och du bekostade stödmuren? Grannen kanske kan inse att hans häck inte kommer att må bra av att beskäras längs med tomtgränsen om den går rakt genom stammen?

P
Det är inte det, som det är frågan om. Vänd på det och se det från min sits

P
MB77 skrev:
Menar du att 50cm är den stora stötesten här? Hur lång är sträckan?
25meter

Om inte annat kan det tyckas ganska respektlöst av först på plats att, slänta ut på annans mark och anlägga häck precis i tomtgräns. Borde knappast vara en överraskning att granne skulle tillkomma.
Sen kan man ha synpunkter på hur vida det är rimligt att ställa krav efter genomförd affär med givna förutsättningar.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
eran skrev:
Om inte annat kan det tyckas ganska respektlöst av först på plats att, slänta ut på annans mark och anlägga häck precis i tomtgräns.
Håller med, därför vore det ju åtminstone rimligt att grannen flyttade in häcken på sin tomt så att TS kan ordna med sin mur i lugn och ro. Som det ny är lär det ju ändå bli tjafs kring underhållet av häcken. Att tro att grannen skall bekosta hela rasket låter orimligt i mina öron.

P
Ok, jag har nu pratat med kommunen. De säger att de har inte gett något medgivande till att grannen lagt en slänt på kommunal mark. De har aldrig tagit ställning i frågan och skulle inte godkänna en sådan förfrågan. Slänten saknas dessutom i detaljplanen. De föreslår att grannen tar upp halva slänten och jag halva slänten och att vi gemensamt bekostar muren. Häcken får grannen flytta på egen bekostnad. Förslaget låter rimligt. Problemet är bara att grannen inte vill ha någon slänt på sin sida och dessutom vill att jag anlägger en ny likvärdig häck. Fullständigt orimligt.

Jag blir förvånad att några här ger grannen rätt, har ni ingen känsla för rättvisa?

• Gilla
Zz99 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Moraliskt sett har grannen kanske agerat tvivelaktigt (om han nu inte hört sig för och fått lov), men juridiskt vete katten ...

Jag tror det bästa vore att TS försöker göra någon slags halva-vägen-var-överenskommelse med grannen, typ det som Magnus_Andersson föreslog.
Det känns inte liksom värt att bråka sig till döds över en sån här grej.

edit:
Och där kom svaret att grannen ej inhämtat lov för åtgärden. :)

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut i detaljplanen då? Uppenbarligen lutar ju marken, hur ska lutningen hanteras? Hur såg tomten ut när du såg den första gången?

enginolo skrev:
Det är inte det, som det är frågan om. Vänd på det och se det från min sits
Din sits, som jag ser det, är att du köpte en tomt med en slänt på...

Hur såg du på saken när du köpte din tomt..? Att det var en tomt med en slänt på, som du kunde schakta bort oavsett vad som händer med grannens tomt/häck..?

Nu är ju inte jag jurist, så d kan säkert vara så att du har rätt, men min spontana uppfattning går att läsa i mitt tidigare inlägg...

Nej, min spontana uppfattning var kanske lite för spontan, och rentav otrevlig. Mao är den bortplockad, och då den ändå inte tillförde något i diskussionen så är d väl lika gott. Ber TS om ursäkt och önskar lycka till med slänten.

Redigerat:
P
Adolf skrev:
Din sits, som jag ser det, är att du köpte en tomt med en slänt på...

Hur såg du på saken när du köpte din tomt..? Att det var en tomt med en slänt på, som du kunde schakta bort oavsett vad som händer med grannens tomt/häck..?

Nu är ju inte jag jurist, så d kan säkert vara så att du har rätt, men min spontana uppfattning går att läsa i mitt tidigare inlägg...
När jag fick tomten, så noterade jag att den låg lågt, t.o.m under gatunivå, så jag tänkte "inga problem", jag höjer upp den på samma nivå som grannen, men det fick jag inte.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.