134 479 läst ·
629 svar
134k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Klar som korvspad att man vill ha kvällssol, men vem ska vara den smidige här? Ska grannen ta ner träden eller TS bygga en annan uteplats? Det rör sig inte om en trång radhusområde utan 3000 kvm och vad jag förstod så blir inte hela fastigheten skuggig p g a träden. Vilka är vi att bedöma för vem förlusten är störst för, trädägaren eller den som förlorar skugga...?Robert63 skrev:
Folk i allmänhet har en sjuk förkärlek för träd och med tanke på den hetsiga debatten är nog husägarnas träd att jämställa med tvättstugor i hyreshus. I det här fallet är det inget men för den som äger träden, speciellt inte om TS planterar något som inte växte så högt. Det går att lösa utan minsta förlust för trädägaren. Oavsett rätten till träden, som inte går att tvista om, så kan man ju vara lite smidig. Klart som korvspad att man vill ha kvällssol, det vill alla.
Redigerat:
Spelar väl ingen roll. Vill inte grannen ta ner träden så står de kvar. As simple as that.M MetteKson skrev:Klar som korvspad att man vill ha kvällssol, men vem ska vara den smidige här? Ska grannen ta ner träden eller TS bygga en annan uteplats? Det rör sig inte om en trång radhusområde utan 3000 kvm och vad jag förstod så blir inte hela fastigheten skuggig p g a träden. Vilka är vi att bedöma för vem förlusten är störst, trädägaren eller den som förlorar skugga...?
Jag håller med dig.Nissens skrev:
Det jag har retat mig på är skriften.M MetteKson skrev:
Att det inte påverkar grannen så mycket..
Men sedan vill man inte förklara hur detta påstående kan bevisas eller hur man genomfört kontroll på detta...