P
Apropå detta med häckar (och plank). Varför är det så impopulärt när någon vill ha avskildhet i svenska villaområden? Hur mycket man får skydda sig mot insyn från grannarna är ju t.o.m. lagreglerat.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är det så impopulärt när någon vill ha avskildhet i svenska villaområden?
Annan "kultur" och tradition i Sverige än i många andra länder? Allemansrätten är väl ett tydligt exempel på detta. Rätt eller fel ger jag mig inte in på...

P
Sen klagar folk när någon går omkring naken i sin trädgård …

• Haha
  • Gilla
l3ff3 och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken
P pmd skrev:
Sen klagar folk när någon går omkring naken i sin trädgård …
haha ja folk är känsliga ibland

M Markarbetaren skrev:
Ja...det..är..därför..jag..vill..ändra..på..lagen:thinking:
Kommunen får redan idag förbjuda höga skuggande träd i detaljplanen så du behöver ingen lagändring.

PBL 4 kap. 10 § skrev:
Markytan
10 § I en detaljplan får kommunen bestämma om vegetation och om markytans utformning och höjdläge.
Kommunerna förefaller inte vara särskilt intresserade av att med detta medel inskränka kommuninvånarnas äganderätt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Kommunen får redan idag förbjuda höga skuggande träd i detaljplanen så du behöver ingen lagändring.

Kommunerna förefaller inte vara särskilt intresserade av att med detta medel inskränka kommuninvånarnas äganderätt.
Det får vi vara ytterst tacksamma för

Alfredo Alfredo skrev:
Annan "kultur" och tradition i Sverige än i många andra länder? Allemansrätten är väl ett tydligt exempel på detta. Rätt eller fel ger jag mig inte in på...
Allemansrätten från innan Ladulås tid har inget med detta att göra eftersom det i princip var fritt att bygga vilka murar och plank man ville innan 1971.
Det är ett sossepåfund som ingen i andra länder begriper.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Allemansrätten från innan Ladulås tid har inget med detta att göra eftersom det i princip var fritt att bygga vilka murar och plank man ville innan 1971.
De högsta murarna lär väl vara i överklassområdena ex Djursholm o Lidingö inte mycket sosse där du

• Haha
  • Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
De högsta murarna lär väl vara i överklassområdena ex Djursholm o Lidingö inte mycket sosse där du
Härligt att läsa ditt svar!
Inte alla som förstår (så lite) som Du...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där stämmer inte. Tvärtom i Europa krävs nog tillstånd i de flesta länder. I Spanien t ex får du inte bygga en mur utan tillstånd. Det är t o m så att polisen stannar spontant och frågar efter tillstånd om de ser ett bygge. Inte som i snälla Sverige där det bara blir koll om någon granne anmäler. Det gör att svartbyggen blir mycket svåra att genomföra.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det där stämmer inte. Tvärtom i Europa krävs nog tillstånd i de flesta länder. I Spanien t ex får du inte bygga en mur utan tillstånd. Det är t o m så att polisen stannar spontant och frågar efter tillstånd om de ser ett bygge. Inte som i snälla Sverige där det bara blir koll om någon granne anmäler. Det gör att svartbyggen blir mycket svåra att genomföra.
Intressant! Det är många som hävdar att "vi i Sverige är de enda som..." Jag stod i en ganska lång kö för ett tag sen och mannen bakom hävdade att vi i Sverige är de enda som köar på det här viset. Fast han blev ganska tyst när jag påminde om köerna i gamla Sovjetunionen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Härligt att läsa ditt svar!
Inte alla som förstår (så lite) som Du...
Helt inmurad

Få länder som är så smidiga och obyråkratiskta som Sverige. Det gäller även kostnader. Vi är vana t ex att köpa ett hus i Sverige så betalar du 1.5% till myndigheterna (lagfart). För att ta Spanien igen, så betalar du ca 10% när du köper ett hus. Det är skillnad.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Där fanns inga sossar före 1971 kanske..

K karlmb skrev:
Där fanns inga sossar före 1971 kanske..
Har ingen aning skulle aldrig åka dit:oops:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.