P
P pmd skrev:
Den som likställer bråk om tvättstugan i ett flerfamiljshus med "bråk" om fällning av grannens träd äger nog ingen mark själv, skulle jag tro.
delar den tron eller åtminstone så har man ingen aning om vad det hela handlar om..

Jag tänker att tomtmarken mäts i m2 och inte i m3, då kanske man får vara lite kompromissvillig i Z-led

Staffans2000
H Hehehehehe skrev:
Tack, men jag är Så trött på alla dessa trädkramare som tjurar om nedskräpande, solhindrande träd.
det har ju ABSOLUT ingen betydelse för grannen om 4 av 30 träd tas bort
Ren tjurighet
Ursäkta att jag är rak och tydlig
Vilken kvalificerad smörja av okunskap och ohemult ego! Du kan utses till trådens stolpskott!
Ursäkta att jag är rak och tydlig.

Staffans

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
P
H Hehehehehe skrev:
HEJ

Jag håller med didstora träd skapar bara massa olägenheter
har ingen betydelse för grannen då han har träd så det räcker.
har själv varit i tvister om liknande och har bekanta som har.
Såga ner skiten men erkänn ALDIRG att du har gjort det, då kan det bli dyrt
de kommer aldrig att kunna döma dig då.
Skit i grannsämjan för han verkar ju gör det!
koll på det juridiska hör jag, eller inte..
Detta kan stå dig allt du äger och lite till.
Tänk om ägaren får en liten bit bevis emot dig stämmer dig civilt vinner, du förlorar allt och lite i så många år att du aldrig reser dig..

Du är så fel ute så det är skrämmande..

Min ena granne har dessa stora granar på sin tomt.
Stora granar på en tomt med mindre lövträd i förgrunden och ett väglandskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att han aldrig tar ner dem för de minskar vindarna från nordost. Det skulle antagligen bli lite blåsigare på både min och grannens tomter om granarna försvann.

Med det menar jag att det kan finnas anledning för TS granne att ha sina träd kvar.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P
Lengan Lengan skrev:
Heja dig!
Jag var i samma sits som du, ett snår varvat med vildvuxna träd stod på grannens sida av tomten i vårt nya och efterlängtade västerläge några få meter från altanen.

Jag var såå nervös för att fråga för man har ju läst sådana här historier på forumet men till slut tog jag mig mod!

Grannen sa: bara ta ner det ni vill, klart ni ska ha kvällssol, så strax därpå var svärfar på plats med sågen. Det blev så himla bra! Njuter varje solig kväll på altanen som hade legat i kompakt skugga annars. För att inte tala om myggen. Hälsar glatt på min kära granne såklart!

Så på att igen: bjud över dem som många säger en sen eftermiddag. Jag hade nog lindat in det med att ”ursäkta att jag frågar er igen men jag tittar på de där träden i hörnet varje kväll. Jag skulle bli så glad om jag kunde få lov att ta bort några enstaka.” Osv.

Kämpa, våga! Hoppas på medmänskligheten :)
länge leve äganderätten... :cool::cool:

P
utan_mark utan_mark skrev:
Jag tänker att tomtmarken mäts i m2 och inte i m3, då kanske man får vara lite kompromissvillig i Z-led
I princip äger man utrymmet ovanför sin fastighets horisontella utbredning utan begränsning, men det kommer förstås i konflikt med en del lagar som reglerar luftrummet för bl.a. flygtrafikändamål.

P
DennisCA DennisCA skrev:
Inte det heller. Barn som skriker är ju helt normalt, grannar som röker kött låter trevligt.
Ja, barn som skriker är helt normalt numera, men inte trevligt. Framförallt inte för barnen som ju är närmast oljudet och därför riskerar bestående hörselskador.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Med det menar jag att det kan finnas anledning för TS granne att ha sina träd kvar.
Så kan det vara. Men grannen behöver ingen anledning, eller förklaring, till varför träden skall vara kvar.

Rent oförskämt att ens ställa frågan: "varför?"

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Ett problem med sådana här trådar är att folk försöker uttala sig generellt om vad som kan vara vettigt, men varje situation är unik och speciell. Att det gått alldeles utmärkt i vissa fall är inget att generalisera från, inte alls.

Visst man kan fråga och lägga fram det man vill uppnå, men samtidigt måste man ha full respekt för att grannen vars träd man vill ha bort har sina skäl att vilja ha träden kvar. Och märk mäl, som markägare behöver du inte redogöra för varför även om det kanske kan finnas en pedagogisk idé att göra det, med förhoppning att öka ömsesidig förståelse och bidra till fortsatt grannsämja om det är av intresse.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T
K kortis skrev:
Fast då får man oxå acceptera ett rakt nej för alla vill inte ha en diskussion eller utläggning i det oändliga
Definitivt!

V videopac skrev:
Så kan det vara. Men grannen behöver ingen anledning, eller förklaring, till varför träden skall vara kvar.

Rent oförskämt att ens ställa frågan: "varför?"
Så är det. Mitt inlägg var mest för att få de i tråden som anser att TS granne är en hemsk person som inte vill fälla sina träd att kanske tänka ett varv till.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Så är det. Mitt inlägg var mest för att få de i tråden som anser att TS granne är en hemsk person som inte vill fälla sina träd att kanske tänka ett varv till.
Förstår inte hur man ens kan komma på tanken att en person som vill ha sina träd kvar, är en elak och girig person...

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
P
ena grannen kom idag..
Far hans och jag drog inte jämt.
Men sonen är trevlig.
Iallafall så ville han köpa lite mark sa han..
Jaha sa jag men du vet att du måste ha 2 ha isåfall, fastigheten måste vara bärande..

Nä det visste han inte, och då ville han inte ha någon mark mer för summan skulle bli för stor..
Så här enkelt kan det vara när folk väl inser att deras önskan är just en önskan och inte en tvingande lag...
rätten hade jag denna gång att neka, men det behövdes inte... Det gav sig själv...

Nissens
Maskintok skrev:
ena grannen kom idag..
Far hans och jag drog inte jämt.
Men sonen är trevlig.
Iallafall så ville han köpa lite mark sa han..
Jaha sa jag men du vet att du måste ha 2 ha isåfall, fastigheten måste vara bärande..

Nä det visste han inte, och då ville han inte ha någon mark mer för summan skulle bli för stor..
Så här enkelt kan det vara när folk väl inser att deras önskan är just en önskan och inte en tvingande lag...
rätten hade jag denna gång att neka, men det behövdes inte... Det gav sig själv...
2ha bär väl sig inte själv... 5 kanske...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.