33 321 läst ·
125 svar
33k läst
125 svar
Grannens stora tall lutar över min tomt
Då såg man att de var där när man köpte, så det kan inte komma som någon överraskning att där fanns träd!Alfredo skrev:
..och de flesta av oss vet vad ett träd är i ganska tidig ålder - vet att de växer, att det har löv.. rötter osv.
Det går att köpa ett annat hus (på annat ställe) om man nu tror att något kommer skapa problem för fastigheten (eller för vad man själv vill ha ut för fastigheten)
köper man en tomt (till exempel) med parkslide.. så kan man inte förvänta sig att den försvinner magiskt av sig själv.. troligen stannar den ju där den är, men det finns också en chans att den börjar sprida sig - så då måste man göra ett val, vill man fortfarande köpa en fastighet med parkslide på el nära.. el ej.
Vissa saker ser man ju inte med blotta ögat (när man är på visning/besiktigar).. men träd/växter är inte direkt osynliga (varken grannens el den ”egna” tomtens) och man kan då anpassa sig efter det när man planerar för ev köp.
Men man kan inte förutsätta att alla andra ska göra om på sina fastigheter … för att det ska bli som man själv vill på ens egna .. (man kan ju bara räkna med att kunna arbeta med ”det man har” / med de förutsättningar som redan finns)
MEN - man kan ju som sagt alltid prata med folk! De flesta är villiga att hjälpa/kompromissa lite! Allt behöver ju inte eskalera och bli stora problem grannarna imellan.
Finns mycket som inte är rimligt!Alfredo skrev:
Men det jag nämnde tidigare var nybygge (jag sa faktiskt nysatta solpaneler och nybyggd altan).. just på grund av att de då byggdes när "saker och ting stod och växte på plats redan".
Framtiden vet man ju inget om.. än!
Man får ju som sagt plantera träd, så har man otur planterar någon något nångonstans som efter "5-10 år" är riktigt stort (och DÅ är vägen för nått..).. och det var i den andan jag nämnde att jag skulle blivit lite putt om min sjöutsikt helt plötsligt försvann.. (menat att jag inte kan rå på vad folk gör 2 mil runt mig som KAN komma att störa mig i framtiden). Det är ju inte bara tomten närmast ens egna som kan vara ett problem (när det kommer till att skymma, blända osv)
Frågan är ointressant då mina solceller inte bländar grannen. Jag har däremot givit grannar medgivande att bygga närmare tomtgräns än detaljplanen medger och jag har sågat ner störande träd på min tomt för att en granne grämde sig över det.Snigla skrev:
Givetvis (om jag nu valt att köpa huset för att det hade sjöutsikt).
Man väljer sitt hus och läge (och med åren har jag lärt mig att huset är skitsamma, läget är allt - man kan renovera/förändra huset.. men inte läget/utsikten)
Det betyder ju inte att jag inte förstår grannen som vill skaffa solceller/ha sol till sin anläggning! Betyder heller inte att jag inte kan plocka ner nått träd/försöka kompromissa så att det funkar för alla.
Jag sänker inte värdet på min fastighet för att höja värdet på grannens. Riktigt så snäll är jag inte.
—-
Låt mig fråga såhär, om din solcellsanläggning (el växthus, el nya plåttak) bländar din granne och skapar olägenhet för dem .. tar du ner det / byter ut dem då bara av ren hänsyn ? Tar du ner hälften för att kompromissa? Eller vill du ha kvar dina solceller? Vad är viktigast för dig? (lite nyfiken bara)
man kan alltid kapa rötterna på ens egen sida, det är fullt lagligt och löser problem med obstinata grannar.Alfredo skrev:
Visste inte ens att du hade solceller haha, tog ju bara nått exempel på annat som kan "störa" i omgivningenF fsn skrev:Frågan är ointressant då mina solceller inte bländar grannen. Jag har däremot givit grannar medgivande att bygga närmare tomtgräns än detaljplanen medger och jag har sågat ner störande träd på min tomt för att en granne grämde sig över det.
man kan alltid kapa rötterna på ens egen sida, det är fullt lagligt och löser problem med obstinata grannar.
Alla svar säger något om en person, det är ju det som är så bra med frågor och gör människor så intressanta
Jag har tagit bort saker (!) och givit medgivande till saker som grannarna önskat också.. men jag har också tvärvägrar lyssna på "det örat" på andra saker!
En granne fick dåndimpen när de insåg att jag planerade att måla ytterdörren svart... de kom springande när jag började .. och talade om att man fick minsann inte ha en svart yttedörr! 😳 Kan ju tala om att alla fönster var ju redan svarta och träet på huset i övrigt (inkl garageporten) var ju svart.. men... nä man fick inte ha svart ytterdörr. Hade en lång diskussion om saken och personen var inte jätteglad när jag fortsatte måla!
Folk kan verkligen störa sig på allt.
Jag ville ha en svart dörr för det matchade huset, men grannen som då bodde snett emot .. ville definitivt inte se en svart ytterdörr! Det var något de skulle se varje gång de tittade ut genom fönstret, eller gick till bilen osv. Alla andra hade ju teakfärgad och så ska det vara punkt.. typ.. (vissa andra färger kunde kanske vara ok, men svart fick man bara inte.. det borde vara förbjudet ungefär)
Sa jag att dörren blev svart ändå *elaka jag*
Trädägaren blir kanske lite skadeglad när trädet som grannen dödat faller på grannens husClaes Sörmland skrev:
En sån sak som vilken färg man målar sin dörr i har inte nån jävla granne nåt att göra med. Vad är det för psykfall till granne?Snigla skrev:
Visste inte ens att du hade solceller haha, tog ju bara nått exempel på annat som kan "störa" i omgivningen
Alla svar säger något om en person, det är ju det som är så bra med frågor och gör människor så intressanta
Jag har tagit bort saker (!) och givit medgivande till saker som grannarna önskat också.. men jag har också tvärvägrar lyssna på "det örat" på andra saker!
En granne fick dåndimpen när de insåg att jag planerade att måla ytterdörren svart... de kom springande när jag började .. och talade om att man fick minsann inte ha en svart yttedörr! 😳 Kan ju tala om att alla fönster var ju redan svarta och träet på huset i övrigt (inkl garageporten) var ju svart.. men... nä man fick inte ha svart ytterdörr. Hade en lång diskussion om saken och personen var inte jätteglad när jag fortsatte måla!
Folk kan verkligen störa sig på allt.
Jag ville ha en svart dörr för det matchade huset, men grannen som då bodde snett emot .. ville definitivt inte se en svart ytterdörr! Det var något de skulle se varje gång de tittade ut genom fönstret, eller gick till bilen osv. Alla andra hade ju teakfärgad och så ska det vara punkt.. typ.. (vissa andra färger kunde kanske vara ok, men svart fick man bara inte.. det borde vara förbjudet ungefär)
Sa jag att dörren blev svart ändå *elaka jag*
Det tror jag inte trädägare alls blir. Som nämnts tidigare, påtalas det för trädägaren att trädet riskerar att ramla och utgör en risk för hälsa och egendom så kan trädägaren råka rätt illa ut om det händer.L lbgu skrev:
Fast om trädet ramlar på grund av att grannen skadat trädet så kan ju grannen anses skyldig till att trädet föll över hans hus.F fsn skrev:
Troligtvis inte. Grannen har sin lagliga rätt att ta bort sånt som inkräktar på sin tomt. Ägaren av trädet har en skyldighet att ta bort det när det uppenbart är en risk.L lbgu skrev:
Finns folk till allt, en annan granne på samma gata.. blev jättearg om man klippte gräset på kvällen för det störde middags-ron (dvs innan 20.00) eller använde andra ”låtande verktyg”.F fsn skrev:
Så vi försökte renovera och sköta trädgården när de var borta eller innan 18.00
Nån fick svar från ”Familjens Jurist” .. efter en fråga (där den innan bygget av förråd med solceller.. frågat grannen om denne kunde tänka sig att ta ner några träd vid tomtgränsen).. vilket denne hade sagt ok till.. men sen vägrade..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Onödigt tolerant, jag är nog en riktig buffel i sammanhanget. Hade aldrig brytt mig om en granne som konsekvent gnäller om låtande byggverktyg eller gräsklippare i ett villaområde om det inte hade handlat om ett enskilt tillfälle som nåt jämnt födelsedagskalas eller nåt liknande.Snigla skrev:
Hade en senil granne på våningen under mig för 25år sen när jag köpte en bostadsrättslägenhet som jag intensivt totalrenoverade. Grannen på 87 tog hissen en våning upp och talade mycket trevligt om för mig att det skulle vara tyst fram till 9 på morgonen, sen skulle det vara tyst mellan 10-11 för då drack han och hans fru (som tydligen varit dör i 10 år) förmiddagskaffe. Sen skulle det vara tyst kl 12 för då åt dom lunch, sen ville han ha tyst på eftermiddagen för då fick dom vanligtvis middagsgäster. Slutligen ville han ha det tyst från kl 20 för då förberedde han sig för natten. Sen skulle det naturligtvis var helt tyst på Söndagar.
En vecka senare (efter en hel del byggande under ej godkända timmar) så knackade föreningens ordförande på och meddelade torrt att jag hade blivit anmäld av en granne för att bedriva näringsverksamhet i lägenheten. När dom pratade med grannen så minns han inget om nån renovering. Styrelsens rekommendation var att renovera dygnet runt om det behövdes men så fort som möjligt istället, han hade tydligen ringt ordföranden över 20 gånger samma dag och fortsatt ringa flera gånger om dagen när nåt lät i huset.
Men säg att grannen t.ex. sågar av en rot som går in på hans tomt (eller skadar trädet på något annat sätt som gör det svagare). Trädet faller sedan mot hans hus nästa gång det blåser. I det läget skulle jag tycka att grannen får skylla sig själv. Skulle jag mot all förmodan åka på någon självrisk så får jag väl leva med det. Grannen lär förlora betydligt mer i åldersavdrag och annat som försäkringen inte gäller.F fsn skrev:
Du får tycka precis vad du vill. Sannolikheten är fö betydligt större att trädet faller åt andra håller om man sågar av rötterna.L lbgu skrev:Men säg att grannen t.ex. sågar av en rot som går in på hans tomt (eller skadar trädet på något annat sätt som gör det svagare). Trädet faller sedan mot hans hus nästa gång det blåser. I det läget skulle jag tycka att grannen får skylla sig själv. Skulle jag mot all förmodan åka på någon självrisk så får jag väl leva med det. Grannen lär förlora betydligt mer i åldersavdrag och annat som försäkringen inte gäller.