P perarne123 skrev:
Och det svaret sammanfattar ganska väl vad som gäller. Man är inte ansvarig för "sina" träd.
I vissa fall är man tydligen det.

Claes Sörmland
G Ganescha skrev:
Men med olägenhet menas? Räcker det att skylla på kottar och barr 😉
Vad som är en olägenhet för dig bedömer du som fastighetsägare. D v s det kan vara kottar och barr.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men med olägenhet menas? Räcker det att skylla på kottar och barr 😉
Du kommer med all sannolikhet att få ta bort en gren som sticker in på din tomt om du störs av skuggan från den, eller om barren och kottarna skapar olägenhet.

Kontakta trädets ägare och ge honom god tid att beskära trädet själv innan du börjar såga i grenarna som hänger över din tomt och skapar olägenhet för dig.

Om du @Ganescha tänker att även andra grenar på trädet har barr och kottar som kan trilla in på din tomt erbjuder du dej givetvis att ta ner hela trädet kostnadsfritt så ökar chansen att du slipper olägenhet i framtiden.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu sågade jag faktiskt ner allt överhängande på en 7-8m hög tall som står på grannfastigheten för bara 3 dagar sen och jag gjorde det med en bra stege, rep, talga, och diverse handsågar. Så mitt tips är att du kammar dig….
7-8 meter är en liten tall. Tallar kan med lätthet bli mer än tre gånger så höga,och då lär du inte längre klara att beskära grenar i kronan med hjälp av stege och såg.

För övrigt förstår jag inte vad jag skulle kamma mig för. Jag använder inte kam, bara hårborste.

F
H hhallen skrev:
7-8 meter är en liten tall. Tallar kan med lätthet bli mer än tre gånger så höga,och då lär du inte längre klara att beskära grenar i kronan med hjälp av stege och såg.

För övrigt förstår jag inte vad jag skulle kamma mig för. Jag använder inte kam, bara hårborste.
Nu var den tallen inte högre. Men jag hade utan bekymmer kvistat ytterligare 2 meter upp. Sen får man väl fundera på hur sugen man är på att ta toppen, och hur det skall göras. Allt går och det är med största sannolikhet inga problem.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Grannen har en riktigt stor tall som lutar betänkligt in över mitt hus. Det känns oroligt om den skulle falla i en kommande storm.
Kan jag kräva att han fäller den? Om han vägrar och olyckan är framme vems är ansvaret?
Man kan ju alltid prata med dem.. men tvinga dem går nog inte.. och du får nog erbjuda dig att betala för kalaset om de inte har något "behov" av att ta ner trädet.

(beroende på hur stort trädet är, så kan det vara jäkla dyrt o ta ner! Min mor tog ner 1 pil tidigare i år.. det kostade henne 14000. kr... och vi frågade hur mycket det skulle kosta och ta ner en bok här.. det skulle kosta minst 15 000 kr.. troligen mer pga otillgängligheten av trädet)

Du får dock ta bort delar som hänger in över din tomt.. så länge du gör det under "snälla former" (dvs inte medvetet skadar trädet så mycket att det dör). Samma gäller för rötter som tränger in på din mark/tomt (samma snällhetskrav där..)

Sen har du en granne som mig och ha i åtanke också.. ;) jag kan kompromissa med många saker och jag hjälper gärna mina grannar med det mesta - men mina träd och buskar/häckar.. dääääär är jag lite kinkig!

MEN jag tar hand om dem också.. har arborist på besök var 3-4 år som kontrollerar att de stora träden mår bra och att inget ser "dåligt" ut.

Grannarna får löven på köpet.. precis som jag får löven från skogen, kvarteret bakom osv in på min tomt. Jag kan inte kräva att grannarna inte får odla något som riskerar att blåsa in hos mig..

Heller inte kräva att de inte har utemöbler.. studsmattor.. leksaker.. parasoll eller annat som kan "flyga in" och ha sönder saker på min tomt..när det blåser mycket..

Man får hålla tummarna för att allt sköter sig bara... precis som livet i övrigt.

MEN som sagt.. alla är inte så "kinkiga" och bryr sig inte.. så prata lite med dem! De kanske funderat på det själva.. men har inte råd att göra det t ex..

Kommunikation är a och o.. och ett jättebra förstasteg :)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T A T A skrev:
Jag råkade ut för att grannens träd blåste ner staketet. Jag trodde att det skulle gå på grannens försäkring men det gick på min villaförsäkring och jag som fick bekosta självrisken. Dock kom han senare och betalade självrisken. Men om det är en uppenbar risk så skriv ett brev där du påtalar risken och att du har upplyst honom om detta samt hans underskrift eller på något sätt spela in samtalet/vittnen mm att du har upplyst honom om risken. Först då kommer han bli betalningsskyldig om trädet fälls pga storm etc.
Man skriver väl knappast under ett papper med total avsaknad av fördelar med den enda innebörden att man ska ta på sig en potentiell framtida skuld.

M Mitthem skrev:
Grannen har en riktigt stor tall som lutar betänkligt in över mitt hus. Det känns oroligt om den skulle falla i en kommande storm.
Kan jag kräva att han fäller den? Om han vägrar och olyckan är framme vems är ansvaret?
Vänd dig till kommunens
byggnadsnämnd. Gå vidare till tingsrätten for att få ett föreläggande om fällning. Men ptata med grannen först.

Om grannen vet eller borde ha vetat att
trädet var farligt, men inte agerade så kan
kan bli skadeståndsskyldig. Om trädet faller på grund av en helt oförutsägbar storm och grannen inte haft anledning att misstänka fara och han slipper troligen ansvar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ett träd som lutar innebär inte automatiskt en risk.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
G Gamle far skrev:
Gå vidare till tingsrätten for att få ett föreläggande om fällning
Utveckla gärna hur det går till.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F
Snigla Snigla skrev:
Man kan ju alltid prata med dem.. men tvinga dem går nog inte.. och du får nog erbjuda dig att betala för kalaset om de inte har något "behov" av att ta ner trädet.

(beroende på hur stort trädet är, så kan det vara jäkla dyrt o ta ner! Min mor tog ner 1 pil tidigare i år.. det kostade henne 14000. kr... och vi frågade hur mycket det skulle kosta och ta ner en bok här.. det skulle kosta minst 15 000 kr.. troligen mer pga otillgängligheten av trädet)

Du får dock ta bort delar som hänger in över din tomt.. så länge du gör det under "snälla former" (dvs inte medvetet skadar trädet så mycket att det dör). Samma gäller för rötter som tränger in på din mark/tomt (samma snällhetskrav där..)

Sen har du en granne som mig och ha i åtanke också.. ;) jag kan kompromissa med många saker och jag hjälper gärna mina grannar med det mesta - men mina träd och buskar/häckar.. dääääär är jag lite kinkig!

MEN jag tar hand om dem också.. har arborist på besök var 3-4 år som kontrollerar att de stora träden mår bra och att inget ser "dåligt" ut.

Grannarna får löven på köpet.. precis som jag får löven från skogen, kvarteret bakom osv in på min tomt. Jag kan inte kräva att grannarna inte får odla något som riskerar att blåsa in hos mig..

Heller inte kräva att de inte har utemöbler.. studsmattor.. leksaker.. parasoll eller annat som kan "flyga in" och ha sönder saker på min tomt..när det blåser mycket..

Man får hålla tummarna för att allt sköter sig bara... precis som livet i övrigt.

MEN som sagt.. alla är inte så "kinkiga" och bryr sig inte.. så prata lite med dem! De kanske funderat på det själva.. men har inte råd att göra det t ex..

Kommunikation är a och o.. och ett jättebra förstasteg :)
När du skriver ”snälla former” så är det en sanning med modifikation. Man har rätten till sin tomt, svårare än så är det inte. Vill man inte att grannen fredar den gränsen med sin slöa motorsåg så får man ta in en arborist på egen bekostnad.

En bekant till mig var precis som du jävligt glad i sin fina trädgård. Grannhuset såldes och nya grannen var inte lika nöjd över hans förlorade tomtyta. Det spillde över rätt ordentligt och träden (som hade blivit på tok för stora) växte bara nån halvmeter från tomtgräns.

En arborist togs in på min bekantas bekostnad och efter syning så konstaterades det att skulle det beskäras ner till tomtgräns så skulle det i princip bara bli stam kvar. Så arboristen vägrade och det gjorde den bekanta med. Det slutade med att min bekanta till slut fick kapa av alla grenar som hängde över till grannen trots att trädet i princip var förstört.

F fsn skrev:
När du skriver ”snälla former” så är det en sanning med modifikation. Man har rätten till sin tomt, svårare än så är det inte. Vill man inte att grannen fredar den gränsen med sin slöa motorsåg så får man ta in en arborist på egen bekostnad.

En bekant till mig var precis som du jävligt glad i sin fina trädgård. Grannhuset såldes och nya grannen var inte lika nöjd över hans förlorade tomtyta. Det spillde över rätt ordentligt och träden (som hade blivit på tok för stora) växte bara nån halvmeter från tomtgräns.

En arborist togs in på min bekantas bekostnad och efter syning så konstaterades det att skulle det beskäras ner till tomtgräns så skulle det i princip bara bli stam kvar. Så arboristen vägrade och det gjorde den bekanta med. Det slutade med att min bekanta till slut fick kapa av alla grenar som hängde över till grannen trots att trädet i princip var förstört.
Den stora frågan är ju om trädet dog el inte.. 🤔 (stora träd är ju oftast väldigt tåliga, även när de blir ”stympade”.. värre med unga träd, men de är ju sällan så stora att de ”tar upp mycket plats”)

Nyckelordet i reglerna där ..är ju just om trädet/buskarna dör pga vad man gjort - och OM det nu skulle hända, har någon faktiskt anmält grannen/klipparen/träddödaren ? och fått något beslut i frågan vid rättegång.. ? 🤔

Snigla Snigla skrev:
Den stora frågan är ju om trädet dog el inte.. 🤔 (stora träd är ju oftast väldigt tåliga, även när de blir ”stympade”.. värre med unga träd, men de är ju sällan så stora att de ”tar upp mycket plats”)

Nyckelordet i reglerna där ..är ju just om trädet/buskarna dör pga vad man gjort - och OM det nu skulle hända, har någon faktiskt anmält grannen/klipparen/träddödaren ? och fått något beslut i frågan vid rättegång.. ? 🤔
Ja, det kan räknas som skadegörelse och man kan dömas till skadestånd.

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
F
Snigla Snigla skrev:

Det drogs rätt långt av grannen och min bekanta fick ett föreläggande. Dock inte till rättegång. Men lika lite som du äger utsikten över andra människors tomter, lika lite äger du rätten att fulla deras tomt med dina trädkronor. Det hade blivit resultatet av rättegången.

Deras träd klipptes ner så hårt på ena sidan (det handlade fö om 3 eller 4 träd totalt) att hon var tvungen att klippa ner i princip motsvarande på sin sida. Två träd togs ner vet jag och ersattes av lägre buskar men om dom dog vet jag inte. Detta var säkert 15 år sen, kanske mer men lagarna har inte ändrats. Andemeningen är att man skall vara varsam men oavsett vilket, man äger fortfarande sin egen tomt.

Hade själv ett liknande problem med ett grannträd när vi byggde hus, ett träd från en granne hade stora rötter precis där vi skulle anlägga en infart och lägga avlopp. Det var inte mer än att vi gräver. Vad skulle granne göra åt det mer än att bli informerad?

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:

Du får döda grannens träd genom att beskära rot och gren som tränger in över din fastighetsgräns. Det står uttryckligen i jordabalken att man får skada grannens fastighet men då måste först grannen erbjudas möjlighet att själv utföra åtgärden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.