F fsn skrev:
Du får tycka precis vad du vill. Sannolikheten är fö betydligt större att trädet faller åt andra håller om man sågar av rötterna.
Beror på åt vilket håll det blåser. Din sannolikhet är ingen jag skulle förlita mig på. Den som gräver en grop ...

F
Intet Intet skrev:
Beror på åt vilket håll det blåser. Din sannolikhet är ingen jag skulle förlita mig på. Den som gräver en grop ...
Strax efter man kapat rötter så kan du ju med stor fördel fundera på sannolikhet.

F fsn skrev:
Strax efter man kapat rötter så kan du ju med stor fördel fundera på sannolikhet.
Då är det så dags😬

Tips. Slå upp "konsekvensanalys" innan du kapar😁.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Då är det så dags😬
Det var DU som skulle fundera på hur ett träd sannolikt faller, beroende på var rötter är kapade.

F fsn skrev:
Det var DU som skulle fundera på hur ett träd sannolikt faller, beroende på var rötter är kapade.
Nej.

F
Intet Intet skrev:
Nej.
Jo, det var det….

F fsn skrev:
Jo, det var det….
Öhhh. Nej!😁

F
Intet Intet skrev:
Öhhh. Nej!😁
Att ha en diskussion med dig är ungefär som att onanera med en osthyvel… smärtsamt. Jag tror nog att det är så att jag har tolkningsföreträde på vad jag avser när jag skriver nåt.

F fsn skrev:
Att ha en diskussion med dig är ungefär som att onanera med en osthyvel… smärtsamt. Jag tror nog att det är så att jag har tolkningsföreträde på vad jag avser när jag skriver nåt.
Nja. Om ja skriver -"ta en kaka till" och du istället börjar självbefläcka dig, är det din ensak. Inte min.😃

F
Intet Intet skrev:
Nja. Om ja skriver -"ta en kaka till" och du istället börjar självbefläcka dig, är det din ensak. Inte min.😃
Som sagt.. smärtsamt. Jobbar ni inte Söndagar på Samhall?

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den stora frågan är ju om trädet dog el inte.. 🤔 (stora träd är ju oftast väldigt tåliga, även när de blir ”stympade”.. värre med unga träd, men de är ju sällan så stora att de ”tar upp mycket plats”)

Nyckelordet i reglerna där ..är ju just om trädet/buskarna dör pga vad man gjort - och OM det nu skulle hända, har någon faktiskt anmält grannen/klipparen/träddödaren ? och fått något beslut i frågan vid rättegång.. ? 🤔

P
Grannens äppelträd lutar ner över vår altan och jag sitter här och väntar på att knallröda saftiga äpplen ska trilla ner i min famn *gnuggar händerna*

• Haha
Intet
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Grannens äppelträd lutar ner över vår altan och jag sitter här och väntar på att knallröda saftiga äpplen ska trilla ner i min famn *gnuggar händerna*
Varför vänta på att de trillar? Har du ingen sekatör? 😀

• Haha
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
L Loxxx skrev:
Bersätta inget om att du befarar att en tall kommer ramla till försäkringsbolaget bara...

Gör du det så blir det ingen olycka om/när den ramlar, eftersom du kände till det.
= Noll i ersättning.
Tvärtom:
Om man inget säger och den står på grannens tomt är det ditt försäkringsbolag som hanterar dina skador. Du kan aldrig få problem med ditt försäkringsbolag i detta läge eftersom trädet inte är ditt.

Om du påtalar problemet för grannen som äger trädet faller ansvaret över på grannen. Bra att meddela skriftligt, tex mail eller SMS så att det finns dokumenterat. Grannen får då ta diskussionen med sitt försäkringsbolag. Just detta att meddela markägaren om risken är särskilt viktigt om det är en större fastighet (tex en skogsägare elelr kommunen) och inte en vanlig villatomt.

Anna_H Anna_H skrev:
Tvärtom:
Om man inget säger och den står på grannens tomt är det ditt försäkringsbolag som hanterar dina skador. Du kan aldrig få problem med ditt försäkringsbolag i detta läge eftersom trädet inte är ditt.

Om du påtalar problemet för grannen som äger trädet faller ansvaret över på grannen. Bra att meddela skriftligt, tex mail eller SMS så att det finns dokumenterat. Grannen får då ta diskussionen med sitt försäkringsbolag. Just detta att meddela markägaren om risken är särskilt viktigt om det är en större fastighet (tex en skogsägare elelr kommunen) och inte en vanlig villatomt.
Att en novis till granne påpekar att trädet ser ut att falla snart är inte mycket till bevis.

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.