Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tall/furu är värdelöst att elda med så det är ett dåligt argument!
Du har fel! Tall innehåller ca 1750kWh per kubik och med dagens energipriser lär det innebära att eldning av tallen sparar kanske 3000kr om alternativet är elvärme.

• Gilla
JensDalarö och 8 till
  • Laddar…
Bersätta inget om att du befarar att en tall kommer ramla till försäkringsbolaget bara...

Gör du det så blir det ingen olycka om/när den ramlar, eftersom du kände till det.
= Noll i ersättning.

Enligt skadeståndslagen så är grannen ersättningsskyldig om den varit vårdslös. Detta innebär att grannen inte tagit normala försiktighetsåtgärder.

Att du påtalat risken för grannen väger in, grannen kan ju inte påstå sig varit helt ovetandes om det händer. Men det är fortfarande en bedömning i det enskilda fallet. mycket beror på hur trädet faktiskt ser ut. Även friska trädet kan luta och verkar det friskt men faller en dag är det helt enkelt en olycka.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Grannen har en riktigt stor tall som lutar betänkligt in över mitt hus. Det känns oroligt om den skulle falla i en kommande storm.
Kan jag kräva att han fäller den? Om han vägrar och olyckan är framme vems är ansvaret?
Sk "rot och gren" har du rätt att ta bort dock så kan du inte tvinga grannen att han gör det.
Annat fall: grammen hade två döda björkar som riskerade falla över mitt hus. Grannen var på långsemester i syrien så han gick inte att nå. Frågade då försäkringsbolaget vad som gäller och fick veta att de kommer att ersätta mina skador (minus åldersavdrag🤪) och att de kommer att utkräva kostnaderna av grannen eller hans försäkring ifall det visade sig att träden kunde förväntas att falla. Något proaktivit handlande var således ej aktuellt.
FYI: ett av träden knäcktes halvvägs men föll över en annan grannes staket så skadan blev inte så stor och den grannen skrev o postade ett rekommenderat brev som tydligen nådde trädgrannen och resterande träd plockades ner ca 3 mån senare.

M Mitthem skrev:
Grannen har en riktigt stor tall som lutar betänkligt in över mitt hus. Det känns oroligt om den skulle falla i en kommande storm.
Kan jag kräva att han fäller den? Om han vägrar och olyckan är framme vems är ansvaret?
Jag råkade ut för att grannens träd blåste ner staketet. Jag trodde att det skulle gå på grannens försäkring men det gick på min villaförsäkring och jag som fick bekosta självrisken. Dock kom han senare och betalade självrisken. Men om det är en uppenbar risk så skriv ett brev där du påtalar risken och att du har upplyst honom om detta samt hans underskrift eller på något sätt spela in samtalet/vittnen mm att du har upplyst honom om risken. Först då kommer han bli betalningsskyldig om trädet fälls pga storm etc.

• Gilla
byggpiraten och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Att ta bort det själv naturligtvis. Ägaren av trädet skall alltid få möjligheten att beskära det på ett proffesionellt sätt, vill inte ägaren göra det eller anlita nån för det så har man alla rättigheter att ta bort det som hänger över på ens tomt.
Om det nu gäller en tall är det inte helt enkelt att åtgärda själv. Om du ska klättra upp i tallen behöver du grannens tillstånd att gå in på hans fastighet. Om han vägrar återstår lösningen skylift. Tallar kan vara väldigt höga, och det kan vara svårt att få skyliften tillräckligt nära. Det beror naturligtvis på hur fastigheten ser ut om det över huvud taget är genomförbart.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Magnus E K
Hur mycket lutar den då? Fortfarande ingen bild... Ungefär hur stor är vinkeln alfa? Ritning av ett träd som lutar mellan ett hus och en byggnad. Frågan handlar om hur mycket trädet lutar och om vinkeln alfa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
GlennB och 9 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej.
Ditt.
Såvida det inte är fullkomligt uppenbart att den trillar vilken sekund som helst och du påtalat det för grannen. Då, kanske det blir andra bullar.
Du har fel, det är grannens ansvar i och med att det är hans trä. Om grannens vegetation, trä eller buskar lutar över min tomt så jag kan be grannen klippa ner allt som är på min sida, om grannen vägrar så har jag själv rätt att klippa ner skiten.

Jag hade ett case i mitt företag förra sommaren. Några träd på mitt företags tom blåste över på granntomten och gjorde mindre skador.
Jag trodde detta skulle gå på min försäkring men efter kontakt med försäkringsbolaget så meddelade dessa att det gjorde det inte såvida grannen inte hade påtalat detta innan och meddelat mig om att det fanns risk att träden skulle falla på deras mark. De fick stå för sina skador och jag för mina.

Så jag skulle säga att du meddelar/ påtalar din granne om risken med träden, kanske till och med skriftligt så kan du kanske få ersättning när de väl faller över din tomt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kartsu2024 skrev:
Du har fel, det är grannens ansvar i och med att det är hans trä. Om grannens vegetation, trä eller buskar lutar över min tomt så jag kan be grannen klippa ner allt som är på min sida, om grannen vägrar så har jag själv rätt att klippa ner skiten.
Man är inte på något sätt ansvarig för "sina" träd. Om ett träd på min tomt blåser omkull och faller över grannens hus så är det hans försäkring som täcker skadorna.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
I vanliga fall har markägaren ansvar över detta. Ta kontakt och se till det dokumenteras så du har bevis på att du gjort detta och din oro över situationen.
Jag skulle även kontakta försäkringsbolaget och påtala din oro. Du ska inte betala för att ta bort trädet då det inte är ditt ansvar

• Gilla
Kartsu2024
  • Laddar…
F
P perarne123 skrev:
Man är inte på något sätt ansvarig för "sina" träd. Om ett träd på min tomt blåser omkull och faller över grannens hus så är det hans försäkring som täcker skadorna.
Det gäller som sagt till en rimlig gräns. Är det ett träd som inte mår bra, är dött, skadade rötter eller vad fan det nu kan vara och man påtalar detta för trädets husse så kan det mycket väl vara DU som får betala för skadorna och det blir då istället en fråga mellan dig och ditt försäkringsbolag. Och det kan sluta med att ditt försäkringsbolag inte vill betala allt för att DU inte plockat ner det uppenbart lättvälta trädet trots påpekande.

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
F
H hhallen skrev:
Om det nu gäller en tall är det inte helt enkelt att åtgärda själv. Om du ska klättra upp i tallen behöver du grannens tillstånd att gå in på hans fastighet. Om han vägrar återstår lösningen skylift. Tallar kan vara väldigt höga, och det kan vara svårt att få skyliften tillräckligt nära. Det beror naturligtvis på hur fastigheten ser ut om det över huvud taget är genomförbart.
Om tallen hänger över på ens egen fastighet så löser man det rimligtvis därifrån, eller hur?

Stege tex, talga, rep, stångsåg mm.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tallen har en djup pålrot som ofta är 1m djup vilket gör den till ett av de mer stabila träden även om det lutar. Den är även väldigt seg i sitt träslag. Tillnad från granen där rötterna mer breder ut sig som en matta och man ofta ser vid rotvältor.

• Gilla
Jonis2
  • Laddar…
L Loxxx skrev:
Bersätta inget om att du befarar att en tall kommer ramla till försäkringsbolaget bara...

Gör du det så blir det ingen olycka om/när den ramlar, eftersom du kände till det.
= Noll i ersättning.
En gran från vår tomt föll på grannens hus och förstörde en del av taket, hans FB tog hela skadan då dom inte påpekat faran för oss, om dom gjort det hade vårat FB tagit skadan, det är något om att skogen fanns där långt innan huset byggdes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.