Grannens nybyggda garage går in på vår tomt

92k läst  255 svar

1. R
    Medlem Nivå 2

Det finns en mätosäkerhet som är ungefär lika stor. Den kommun jag är verksam i anger en tolerans i bästa fall om +/-4 cm i plan och 5 cm i höjd för mätningar likt denna. Om nu gränsmarkeringen och utstakningen är gjord vid två skilda tillfällen, är det inget konstigt alls med att garaget ligger någon cm över gräns, det är knappt någon som kan lastas för det när inga mätmetoder är bättre än så i praktiken.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I mitt bygglov angav jag alla mått med en decimal på metern.

Så rent tekniskt och matematiskt så var alla fel upp till 4,99 cm helt godkända.

Men då jag också är bekant med begreppet tolerans så förlade jag ena byggnaden på 4,6 meter från gräns (max 4,5 enligt DP) och den andra 1,3 meter (max 1.,0 enligt DP) för att mätfel skulle sväljas inom denna vingelmarginal. Ja de 3 dm extra var ju även för att kunna luta upp en t.ex. stege inom den egna tomten.

3. C
    Medlem Nivå 4
    Kan man kika mellan ett par gällande gränsmarkeringar kan man få betydligt lägre medelfel än 4 cm. Kan man inte kika precis längs marken kan man behöva några enkla hjälpmedel för att komma upp en bit. Ett par stakkäppar:
    och en stångriktare:

Antar att du har nya gränsrör. Då passar stakkäpparna i dem. När du har riktat käpparna försöker du kika mellan dem. Om garaget skymmer står det över gränsen.

• Laddar…
  4. T
    Självbyggare Nivå 5
    Om detaljplanen kräver grannes medgivande (vilket är det enda stället som direkt kan kräva detta) så måste du ha grannes medgivande skriftligt, det är inget snack om saken. Så jag vet inte vart du skulle fått det ifrån att det är felaktigt.

Mvh,
    En som just inhämtat grannes medgivande för byggnation på detaljplanerat område.

5. J
    Medlem Nivå 9
    Hur går det med allt?

6. D
    Medlem Nivå 1
    Tänk på att garageväggen kanske inte kommer att underhållas som den bör. Det kan ju bli en vägg som grannen inte bryr sig om så mycket eftersom den inte syns från deras sida.

7. D
    Medlem · Nivå 18
    Det är värre när det finns 2m bakom. Då tenderar det att bli det stället allt bös man inte vill se hamnar.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 10
    Jo men det är knappast hans problem! Stäng bygget omedelbart och hitta en lösning! Annars får man flytta garaget!

9. R
    Medlem Nivå 2
    Har jobbat som mätningsingenjör i 40 år. Det är mycket ovanligt att man flyttar eller river något som bara är någon cm över gräns. Mätningstekniken garanterar verkligen inte någon absolut position inom millimetern på Sveriges karta. Vi anger normalt toleranser om 4 cm i plan och 5 cm i höjd. Om utsättning av gränsmarkeringar och husutstakningen är gjord vid skilda tillfällen är det inget att käfta om någon cm hit eller dit enligt min uppfattning.

10. C
    Medlem Nivå 4
    Det handlar inte om position "på Sveriges karta" utan mellan gällande gränsmärken (förmodligen rör). Sätt en stakkäpp i varje rör, loda dem med en stångriktare och kika mellan dem så får man gränsen med lägre medelfel än 4 cm. Skiljer det mer än 2 cm mellan skilda tillfällen har man lodat dåligt eller så har något av rören rubbats mellan gångerna. Förmodligen finns det någon slags spets som tillbehör till stakkäppar, som man kan sätta i upptill för att underlätta kikandet. Dessutom borde det vara den som bygger som står för denna lilla felmarginal.

11. R
    Medlem Nivå 2
    Stakkäppar var det länge sedan vi använde! Det är en komplex fråga. Vet vi om något om hela arbetsgången? När gjordes gränsmarkeringarna och när gjordes utstakningen? I många fall är gränserna inte slutgiltig bestämda utan har bara preliminära koordinater när byggnationen sätter igång. Vi utgår då från de beräknade gränserna. I de fall gränserna är markerade är det tyvärr alldeles för vanligt att dessa rubbas eller ta bort vid byggnationen. I tät stadskärna görs ofta inga gränsmarkeringar någonsin.

• Laddar…
  12. D
    Medlem · Nivå 18
    Man bör kanske bygga med en marginal så att man klarar sådana toleranser.

• Laddar…
  13. R
    Medlem Nivå 2
    Den millimeterrättvisa ni tycks efterfråga finns knappast när det gäller gränsmarkeringar eller utstakningar.

14. H
    Medlem · Nivå 10
    Måste väl gå och mäta exakt! Man har väl kända punkter, som hus och garage mm, när vi lämnade in bygglov så ville de ha mått på 3st sidor, för att kunna mäta exakt vart det skulle stå.

15. D
    Medlem · Nivå 18
    Nej, alla mätningar har toleranser. När det gäller mark tycker jag att 4cm är bra.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: