Men folk verkar ju helt handlingsförlamade nu för tiden. Att flytta garaget nån cm (fast jag hade krävt hela takutsprånget) kräver några timmar av ens dyrbara fritid samt en domkraft för 269kr från biltema. Några hundringar till om man måste köpa bräder och skruv. Nån krona för sågblad att skära bultarna mellan syll och grund.
Detta har vi gruvat oss för i 150 inlägg i tråden!?! Varför?
Kostnad för utökande av grunden ej inräknat.
Men det kan inte kosta fruktansvärda pengar.
Och förresten kan grannen lösa det hur och när han vill. Garaget kan han spetta över på sin tomt ändå.

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bjober skrev:
Men folk verkar ju helt handlingsförlamade nu för tiden. Att flytta garaget nån cm (fast jag hade krävt hela takutsprånget) kräver några timmar av ens dyrbara fritid samt en domkraft för 269kr från biltema.
Det är väl inte så bra att flytta garaget en halvmeter om det efter det bryter mot bygglovet, i det verkar det ju stå att garaget får byggas i tomtgräns med takutsprång över gränsen.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Du har ju genom att inte överklaga bygglovet gett medgivande till att fasaden ska vara i tomtgräns?
Då är det självklart att takfot hänger över din tomt, och vad jag förstår är det ok för dig?
Tycker inte alls att det är en självklarhet att TS ska få 3-5dm taksprång ut på sin tomt.. Byggnader kan byggas i alla möjliga stilar där te.x. många moderna hus ofta inte har något taksprång alls.
Att kräva att TS ska begära ut bygglovs ritningar för att grannen eventuellt kommer inkräkta på dennes tomt tycker jag är ganska långsökt.
Jag skulle ta för givet att HELA byggnaden står på grannens tomt och då att den del av byggnaden som gränsar med min tomt kommer vara just eventuellt takutsprång med ränna etc.

• Gilla
MiTi och 4 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Men folk verkar ju helt handlingsförlamade nu för tiden. Att flytta garaget nån cm (fast jag hade krävt hela takutsprånget) kräver några timmar av ens dyrbara fritid samt en domkraft för 269kr från biltema. Några hundringar till om man måste köpa bräder och skruv. Nån krona för sågblad att skära bultarna mellan syll och grund.
Detta har vi gruvat oss för i 150 inlägg i tråden!?! Varför?
Kostnad för utökande av grunden ej inräknat.
Men det kan inte kosta fruktansvärda pengar.
Och förresten kan grannen lösa det hur och när han vill. Garaget kan han spetta över på sin tomt ändå.
Nu låter jag askorkad, men jag hade inte en aning om att det skulle vara så enkelt... Om så är fallet så är ju lösningen given. Inget snack om det.

Mitt förslag är att i dialog reda ut problemet där Kommunen och granne har ansvaret och ni lugnt sitter bredvid.

- Kommunen måste reda ut det uppkomna problemet
- Grannen - FÄ, och Kommunen äger problemet
- Boka möte med Kommunen och FÄ för att lösa det
- Detaljplanen är styrande dokumentet för förutsättningar och vad som gäller
- Det finns inget stöd någonstans för Kommunen att bevilja bygglov för att takfot, markbädd för dränering och avvattning får placeras på annan fastighet
- FÄ är ansvarig för utsättning och placering - Inte entreprenör/byggfirma
- Ställ krav på att all utrustning tillhörande byggnad skall avlägsnas från Er fastighet, Lantmäteriet bör kunna hjälpa Er med detta om lösning ej nås i dialogen

Acceptera inte en lösning som innefattar intrång på Er fastighet, finns ingen skyldighet att göra detta i nuläget. Kan bli kostsamt för både Kommun och granne men det tycker jag att de är värda när det har hanterats så illa och som ni blivit behandlade!

• Gilla
RJMS och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nu låter jag askorkad, men jag hade inte en aning om att det skulle vara så enkelt... Om så är fallet så är ju lösningen given. Inget snack om det.
Och jag kanske låter bara dryg och stöddig men det är inte min mening. Jag vill bara få folk att tänka till lite. Använda fantasin.
Bifogar en bild från mitt hus som tyvärr byggdes från fel håll. Fel men görbart om man vill och törs.
Med mycket små medel byttes hela grunden på huset medan vi fortarande bodde på övervåningen.
Nedre halvan av skorstenen murades om medan övre halvan fick stå kvar. Dvs vi hade flera ton sten över huvudet medan vi jobbade.
Det gick utmärkt utan vare sig pengar eller kranbil. Idag är det ett nytt fint kök där. Renovering inne i hus: person monterar stödstruktur runt halvmonterad skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ulfs01 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Och jag kanske låter bara dryg och stöddig men det är inte min mening. Jag vill bara få folk att tänka till lite. Använda fantasin.
Bifogar en bild från mitt hus som tyvärr byggdes från fel håll. Fel men görbart om man vill och törs.
Med mycket små medel byttes hela grunden på huset medan vi fortarande bodde på övervåningen.
Nedre halvan av skorstenen murades om medan övre halvan fick stå kvar. Dvs vi hade flera ton sten över huvudet medan vi jobbade.
Det gick utmärkt utan vare sig pengar eller kranbil. Idag är det ett nytt fint kök där.[bild]
Så uppfattade jag dig inte, så no worries. Jag blir bara glad när jag lär mig någonting nytt. Och ja, du har helt rätt; tänka till. Det är det som är grejen. Inte alltid så lätt, men det är det som skall göras :)
Tack för att du delar med dig.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Du har ju genom att inte överklaga bygglovet gett medgivande till att fasaden ska vara i tomtgräns?
Då är det självklart att takfot hänger över din tomt, och vad jag förstår är det ok för dig?
Staketet kan du ju då rimligtvis aldrig ha placerat på tomtgräns eftersom att där skulle ju alltid grannens garage ha vart bortsett från de cm som det blev fel.
Om nu en flytt skulle vara aktuell så är det ju ändå bara de 3-4cm som ska flyttas för att det ska bli exakt så som bygglovet säger. Det hjälper ju inte ditt staket oavsett, då behöver det flyttas säkert 50-60cm och det är ju inte vad bygglovet som du indirekt har accepterat säger.
Däremot så vore ett servitut på sin plats om framtida underhåll och färgsättning av den fasaden. Färg borde ni få välja som har den som "staket"
Håller inte med i att medgivande skett! Finns ingen laglig rätt att anlägga delar ev byggnad på annans fastighet, Kommunen kan heller inte bevilja det!

• Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
A Anh skrev:
Vi har byggt ett hus i ett nytt, detaljplanerat, område. Grannen bredvid har nu byggt ett garage, mellan våra hus, precis vid tomtgränsen. Jag har inget emot det, även om jag inte direkt blev tillfrågad. Vi fick hem ett papper från kommunen där det stod att grannen beviljats bygglov. Tyvärr minns jag inte om det stod något om möjlighet att överklaga, men vi har aldrig fått se några bygglovsritningar eller skrivit på något. Hur som helst har jag inget emot att de bygger ett garage.

När de satte upp grunden tyckte jag den såg ut att ligga lite väl nära vår tomt. Dock sa kommunens lantmäterienhet att grunden ligger ca 2 centimeter in på grannens tomt, vilket altså är helt okej.

Nu när garaget är uppe så ser vi dock att fasaden sticker in ca 5 centimeter på vår mark. De har även ett stuprör som är på vår tomt, som går ner i jorden på vår tomt. Totalt sett är stupröret 15 centimeter in på vår mark. De har dessutom lagt en rad med makadam/singel runt grunden, ca 50 centimeter, inne på vår tomt. Vi frågade byggfirman som byggde garaget och de verkade likgiltiga och sa att vi dessutom måste lämna plats så grannen kan underhålla sitt garage/fasad.

Detta låter helt uppåt väggarna enligt mig. Vi planerade att sätta ett stängsel längs med tomtgränsen (för djur/barn), och är verkligen inte sugen på att ge upp 15-50 centimeter av den bästa delen av tomten. Om vi sätter stängslet utanför makadamen, längs med hela vår tomtgräns, så blir det runt 15-20 kvadratmeter (av 600) som äts upp. Alla andra som byggt garage i området har lämnat iaf 50-100 cm till grannen.

Vad gäller egentligen? Hur är det med stupröret som går helt på vår tomt? Hur är det med fasaden (inget jätteproblem enligt mig). Hur är det med makadamen och möjligheten att underhålla garaget? Vi tänkte som sagt ha stängsel, och även en spalje för att slippa titta på garaget som är målat i en intressant färg, och jag kan inte bry mig mindre huruvida han kan måla om fasaden, den borde han tänkt på innan.
Mitt förslag är att i dialog reda ut problemet där Kommunen och granne har ansvaret och ni lugnt sitter bredvid.

- Kommunen måste reda ut det uppkomna problemet
- Grannen - FÄ, och Kommunen äger problemet
- Boka möte med Kommunen och FÄ för att lösa det
- Detaljplanen är styrande dokumentet för förutsättningar och vad som gäller
- Det finns inget stöd någonstans för Kommunen att bevilja bygglov för att takfot, markbädd för dränering och avvattning får placeras på annan fastighet
- FÄ är ansvarig för utsättning och placering - Inte entreprenör/byggfirma
- Ställ krav på att all utrustning tillhörande byggnad skall avlägsnas från Er fastighet, Lantmäteriet bör kunna hjälpa Er med detta om lösning ej nås i dialogen

Acceptera inte en lösning som innefattar intrång på Er fastighet, finns ingen skyldighet att göra detta i nuläget. Kan bli kostsamt för både Kommun och granne men det tycker jag att de är värda när det har hanterats så illa och som ni blivit behandlade!

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför menar du att man ska ge bort marken? Finns det inget mittimellan? Sker det ett misstag så lär man säkert kunna komma överens utan att ge bort nåt.
Som jag ser det så finns det två alternativ: Man lägger sig platt och ger bort sin mark, eller så flyttar grannen sitt garage. Det kan inte vara både ock, antingen står garaget där eller inte.

Grannen har gjort ett misstag. Ärligt misstag eller inte, så är ansvaret hans, och det är hans ansvar att korrigera det. Så långt är det hela glasklart.

Mot den bakgrunden, vad har OP att vinna på att ge med sig?

Staketet kan du ju då rimligtvis aldrig ha placerat på tomtgräns eftersom att där skulle ju alltid grannens garage ha vart bortsett från de cm som det blev fel.
Om nu en flytt skulle vara aktuell så är det ju ändå bara de 3-4cm som ska flyttas för att det ska bli exakt så som bygglovet säger. Det hjälper ju inte ditt staket oavsett, då behöver det flyttas säkert 50-60cm och det är ju inte vad bygglovet som du indirekt har accepterat säger.
Däremot så vore ett servitut på sin plats om framtida underhåll och färgsättning av den fasaden. Färg borde ni få välja som har den som "staket"
Vänta lite nu. Det går alldeles utmärkt att söka ett bygglov på en annans fastighet, men det innebär inte att man får bygga där om man inte kommit överens med markägaren. Att det är självklart att en takutsprång går in över en annans fastighet och att det skulle vara OK stämmer inte på något sätt om inte ägaren/ägarna till fastigheten som drabbas av intrånget gett sitt godkännande.
Bygglov är en sak. Markintrång en helt annan!

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att det smidigaste är att utnyttja den uppkomna situationen på bästa sätt genom att sätta ditt staket i tomtgräns och ansluta staketet till garaget. Eftersom grannen fått bygglov för bygge i tomtgräns är det ju bara några futtiga centimeter det handlar om och du bör därmed som kompensation få lov att ha ditt staket i tomtgräns istället för en halvmeter in på din tomt.
Rätt utnyttjat ger det en värdeökning då ju garaget är ett insynsskydd/vindskydd.

En kompis som byggde nytt ville ha sitt garage i tomtgräns men grannen accepterade inte, de skulle ha en uteplats där, de har en helglasad altandörr ut från köket (nordsidan, så vi ifrågasatte den tanken). Kompromissen blev 3 meter från tomtgräns, grannens hus ligger 6-7 meter från tomtgräns.

Kompisen ville ju utnyttja hela sin tomt, så han anlade ett bygglovsfritt vedförråd samt ställde dit ett litet cykelförråd (också bygglovsfritt, sånt där med låg takhöjd), där står även släpkärra och lite sådant. Hyfsat prydligt men välfyllt.

Grannen använder aldrig sin stenlagda uteplats, det har aldrig ens stått en enda stol där. Den helglasade dörren som aldrig används har fått ett draperi.

Om de hade accepterat garaget i tomtgräns hade de kunnat göra en värdehöjande altan i söderläge mot kompisens garagevägg istället.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Du kan ju ha fått värsta vinstlotten!

Tänk till hur du vill ha det? Vad är det för staket du skulle vilja ha? Typ "Gunnebo" då kan du sätta det på din sida av gränsen sätter du stolpen mitt i ett 200mm rör hamnar staketet ca 10 cm in på din tomt.

I praktiken inte utnyttja dina 4cm .... Eftersom grannen inte behöver aceptera att någon del av plint/gropp/gjutrör hanmar på hans sida..

Är det ett trästaket måste du lämna utrymme på utsidan av staketet så att du kan sköta det! i praktiken 40-50 cm in på din tomt.. Så det kanske är du som får "vinst" lotten Grannen lär ju inte neka dig att sätta ett staket mitt i grännsen eller kanske 4 cm in på hans sida på sidorna om garaget.

Sedan tror jag inte det blri bra med att grannen flyttar garaget 0,5 - 1 m för då kommer det garanterat bli "skräp" plats, för cyklar, skottkärra, Kompost :) ...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg att när du pratar med grannen så är det inte 4 cm utan 40-50 beroende på hur takfoten hängränna sticker ut..
Kan du få tillbaka dessa 3-4 m2 någon stans? kanske kan du få bygga ett förråd på gaveln av hans garage med öppning till dig för gräsklippare och dyligt.?

• Gilla
Fummel
  • Laddar…
Tycker det är dags för en bild så vi kan komma med lite konstruktiva idéer!

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.