Byggahus.se

Grannens nybyggda garage går in på vår tomt

96k läst  258 svar

1. S
    Medlem · Nivå 12
    Så alternativet att det faktiskt går att komma överens på andra sätt finns inte? Ekonomisk ersättning ? Servitut? Avstyckning? Annat? Allt beror ju på hur tomten ser ut och hur användbar den är för parten som "förlorar" på det.
    Om du skulle bygga och det blev samma misstag. Kanske inte exakt som i beskrivningen men säg att huset hamnar fel enligt plan och kommunen begär att du flyttar på det.Skulle du tycka det vore enda lösningen då eller skulle du försöka komma fram till nåt annat?

2. H
    Medlem Nivå 1
    Oavsett hur fel det blivit och vems fel det är så måste nog prata med varandra om hur det blivit så här. Min erfarenhet är att sådana här saker lätt eskalerar för att senare bli principsaker med mycket stridigheter och inte sällan så står inte ena parten ut med följden att huset säljs och den parten flyttar.
    Visst man kan lösa problemet med juridik och sen titta snett på varandra över staketet men livet är kort och roligare kan man ha!

3. 5
    Husspekulant · Nivå 8
    Ja jo, diskutera saker kan man alltid göra. Men man ska inte bli trampad på, då har man all sin rätt att säga vad man tycker om det.

4. T
    Medlem Nivå 10
    Man kan ju prova att förhandla, men det är upp till OP att välja om han accepterar andra lösningar eller inte, och han gör definitivt inget fel om han kräver en flytt istället för ersättning.

Hade jag byggt fel så skulle jag sett till att det blir tillrättat. Speciellt som i detta fall, när det är en entreprenör som gjort jobbet, för då skulle det inte ens kostat mig något, då är det deras ansvar att rätta. Det här glömmer folk: Det kostar inte grannen något att rätta till felet.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 3
    Beror ju på vilka instruktioner grannen givit till entreprenören..... har grannen stakat ut hörnen/godkänt plaseringen så hamnar det på grannen....

6. T
    Medlem Nivå 10
    Naturligtvis.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Mitt bästa råd är att samla fakta:geek:, vilket du redan börjat göra genom att låta mäta garagets placering i förhållande till tomgränsen. De hittillsvarande 186 posterna innehåller en del fakta, många tankar, lite gissningar och en hel del tyckande. Det är svårt att sålla, jag kan det i alla fall inte. Om du tittat på Postkodmiljonären så vet du att det inte är helt riskfritt att "fråga publiken".

Leta rätt på detaljplanen. Den brukar bestå av tre delar: plankarta, planbeskrivning och genomförandebeskrivning. När du har läst detaljplanen så bokar du en tid på kommunens bygglovsenhet och frågar om ditt specifika fall och ber dem referera till lagar och förordningar som grund för deras svar. Ifrågasätt inte, bara fråga.

Sen kan du återkomma hit till forumet med de fakta du har fått, för att få ytterligare ett par hundra svar ;)

Lycka till! Du verkar vara en trevlig person, som jag skulle vilja ha till granne!

Edit: Du kan lämna in ett preliminärt överklagande av bygglovet medan du samlar fakta.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 4
    Min tomt är också ungefär 600 kvm, det är ganska litet, jag skulle inte släppa en millimeter till grannarna. Dom får bygga vad dom vill, på sina tomter.

Tips: om man är i liknande situation, ställ upp något precis innanför tomtgränsen som blockerar och hindrar byggfirman att bygga på din tomt. Kanske en husvagn, eller en stor vedtrave?

9. M
    Medlem Nivå 1
    Om du vill irritera.

Plantera thujor 10 cm från grannens garage. Två år senare så kommer de klösa på fasaden och hen kommer inte kunna komma fram till fasaden. Hen får heller inte röra din thujor, de skulle du kunna anmäla.

10. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Tror ju det skulle sabba möjlighet till grannsämja som ts gärna har kvar

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 1
    Ja, det sabbar garanterat grannsämjan.

Kanske kan komma med ett dåligt förslag som inte är lika illa. ”Skänk bort” 1m runt garaget. Mät upp hur mycket yta du förlorat och sen får grannen ge motsvarande del av sin tomt som ”nyttjande rätt” till dig. Det är inte optimalt, fungerar inte garanterat om någon flyttar, men det löser kanske problemet som finns nu. Om nästa som flyttar till grannen hus vill ha tillbaka din nyttjanderätt då planterar du thujorna.

12. A
    Medlem Nivå 4
    Om grannen tycker att det är OK att bygga inne på min tomt är det inte en grannsämja som är värd att hålla.

• Laddar…
  13. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Fast det va nog ett misstag

14. A
    Medlem Nivå 4
    I så fall får väl grannen rätta till felet, dvs flytta byggnaden. Det är ju inte omöjligt.

Men, jag har ärligt talat svårt att fatta hur man kan vara så slarvig när man lägger ut en grund, det är grovt försumligt tycker jag och då borde man också få stå för kostnaden för att återställa, även om dett kostar multum.

• Laddar…
  15. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Ja det är ju en lösning men man vill ju inte starta ett krig med sin granne för tre cm

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: