144 673 läst · 283 svar
145k läst
283 svar
Grannens nybyggda garage går in på vår tomt
Har läst igenom allt. Kan inte förstå att vissa tycker detta är okej.
När jag byggde ut så va kommun stenhårda med måtten. Kommun kom ut och dubbel mätte för jag låg precis på gränsen..
Men att bygga precis på tomtgränsen verkar konstigt.
Jag skulle ringt upp kommun och bett de komma ut och kolla. Att man ens får bygga precis på linjen verkar konstigt.
När jag byggde ut så va kommun stenhårda med måtten. Kommun kom ut och dubbel mätte för jag låg precis på gränsen..
Jag skulle ringt upp kommun och bett de komma ut och kolla. Att man ens får bygga precis på linjen verkar konstigt.
Lämna in en rivningsanmälan av garage till kommunen sedan är det bara att sätta igång å riva det som står på din tomt
TS:
Men vad säger grannen då? När du pratat med denne person? Jag kan ha missat det i tråden om du redan nämnt det.
TS:
Men vad säger grannen då? När du pratat med denne person? Jag kan ha missat det i tråden om du redan nämnt det.
Men om det nu finns ett godkänt bygglov för det positionen är inte några centimeter så allvarliga som vissa vill få det till. Är det positionen eller att det ligger några centimeter fel som är problemet? Det verkar som att de sakerna blandas ihop.J jonaslatt skrev:Har läst igenom allt. Kan inte förstå att vissa tycker detta är okej.
Nu har jag visserligen bara läst till inlägg #90 men ingen hade då påpekat att TS tänkta staket behöver kunna underhållas även på sidan mot grannen. Om inte grannarna är överens om staketets utformning och placering på tomtgräns ska TS kunna underhålla staketet från sin egen tomt och alltså placera det 50-80 cm in på egen tomt. Det är inte bara TS tomtgräns utan även grannens.
Det kan kommunen faktiskt visst, om det är i form av bygglov du menar. Du kan söka och få bygglov på fastigheter du inte äger, ägandet prövas inte i bygglovsprocessen. (Okej, en liten brasklapp för att det är några år sedan jag höll på med just de frågorna men jag tror inte det kommit någon ändring.)
Ehrencrona skrev:
Men bygglovet är i det fallet inte ett tillstånd att bygga på någon annans fastighet. Så det stämmer att kommunen inte kan bevilja det.
Jodå, det har avhandlats. Man har ju förhandlingsutrymme där, nämligen föreslagits flera gånger att TS accepterar att garaget står kvar och grannen underhåller sin vägg mot att TS får sätta upp staket i tomtgräns, ansluta det till garaget och tillträda grannens tomt för underhåll. En rimlig kompromiss tycker jag, som ger minimalt med kostnader och besvär.J Jesca skrev:Nu har jag visserligen bara läst till inlägg #90 men ingen hade då påpekat att TS tänkta staket behöver kunna underhållas även på sidan mot grannen. Om inte grannarna är överens om staketets utformning och placering på tomtgräns ska TS kunna underhålla staketet från sin egen tomt och alltså placera det 50-80 cm in på egen tomt. Det är inte bara TS tomtgräns utan även grannens.
Så för att summera tråden så är det alltså helt OK att flukta mellan gränsrören, lägga till 4cm marginal in på grannens tomt och gjuta grunden där. Sen bygger man takutstick eller varför inte en rejäl balkong in över grannens tomt utan att han ska kunna klaga på det?R Roger_Gustavsson skrev:Har jobbat som mätningsingenjör i 40 år. Det är mycket ovanligt att man flyttar eller river något som bara är någon cm över gräns. Mätningstekniken garanterar verkligen inte någon absolut position inom millimetern på Sveriges karta. Vi anger normalt toleranser om 4 cm i plan och 5 cm i höjd. Om utsättning av gränsmarkeringar och husutstakningen är gjord vid skilda tillfällen är det inget att käfta om någon cm hit eller dit enligt min uppfattning.
I min värld känns ju inte det riktigt rimligt.
Grannar har alltid möjlighet att överklaga bygglov.
när jag byggde mitt garage i tomtgränsen 1980 så skulle allt vara på min sida även ev hängränna osvB Bjober skrev:Så för att summera tråden så är det alltså helt OK att flukta mellan gränsrören, lägga till 4cm marginal in på grannens tomt och gjuta grunden där. Sen bygger man takutstick eller varför inte en rejäl balkong in över grannens tomt utan att han ska kunna klaga på det?
I min värld känns ju inte det riktigt rimligt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Här i kommunen får man inte bygga på tomtgräns, här är det 2m åt sidorna, och mot vägen 4m, skulle absolut blåsa av bygger och prata med grannen och kommun/bygglov...J jonaslatt skrev:Har läst igenom allt. Kan inte förstå att vissa tycker detta är okej.
Verkligen onödigt. Det går utmärkt att sätta stolpar med jordankare mot tomtgräns och hänga staket emellan. För underhåll (om någon nu underhåller staket) kan man enkelt lyfta bort staket och måla på sin egen tomtJ Jesca skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Jönköping
· 105 inlägg
Det kan vara olika beroende på Detaljplanen. Kan tänka mig att det blir annorlunda i tätt bebyggda storstadsområden, där kan man vara tvungen att lägga garage i gräns. Centralt i stadskärnor är det nästan alltid i gräns vid nyproduktion. En del kommuner gör fortfarande lägeskontroller och även då finns det en tolerans angiven precis som när det gäller gränsmarkeringar.H Husqvarna220Ac skrev:
Rättelse: Kommunen kan inte bevilja BL utan att tillfrågat och fått godkänt av fastighetsägare!J Jesca skrev:Det kan kommunen faktiskt visst, om det är i form av bygglov du menar. Du kan söka och få bygglov på fastigheter du inte äger, ägandet prövas inte i bygglovsprocessen. (Okej, en liten brasklapp för att det är några år sedan jag höll på med just de frågorna men jag tror inte det kommit någon ändring.)
Jo, ur kommunens perspektiv är det faktiskt det, ett tillstånd att bygga. Sen att det inte är så smart att bygga utan tillstånd från markägaren är helt sant, men det är inte mellan kommunen och den som söker bygglov utan mellan den som sökt bygglov och markägaren. Men det här är hyfsat OT....
D Daniel 109 skrev: