Grannens nybyggda garage går in på vår tomt

76k läst  198 svar

1. T
    Medlem Nivå 10
    Jag skulle kontaktat kommunen, och ställt krav på grannen att garaget flyttas. Det är ett rimligt krav. Om han inte flyttar garaget, så blir det tid för advokaterna att göra sin dans.

2. S
    Medlem · Nivå 11
    Det borde vara bättre att komma överens utan advokater.............

3. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Absolut. Alltså skall den som tagit lagen i egna händer tyst och vackert flytta sin byggnation bort från mark som inte tillhör honom/henne. Det kan i rimlighetens namn inte vara "brottsoffrets" ansvar att se till så att en tvist löses fredligt.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Har du gett tillstånd till en sak och de gör en annan så får de stå sitt kast och flytta byggnaden om det blivit fel. Men det kan ju vara entreprenören som varit lite för snabb. Att prata med Entreprenören är helt meningslöst, de är i stort bara intresserade av att göra färdigt jobbet och åka vidare till nästa jobb. Enligt min erfarenhet är många vana att påstå att allt är som det ska oavsett hur märkligt det är. De vill framförallt inte behöva göra om en hel grund, där pratar vi stora pengar i både material och arbete.

Så diskussionen kring vad som är rätt och fel måste du ta med grannen (och kommunen). Sedan får din granne ta diskussionen med entreprenören om vem som gjort fel och vem som ska betala...

PS: Att du fått hem ett papper där kommunen säger att de beviljat ett bygglov är ju dock inte samma sak som att du gett ditt tillstånd. Så viktigt att stämma av detaljplan och att kommunens handläggare verkligen gjort rätt när man beviljade bygglovet. DS.

Redigerat 14 maj 10:46
  5. M
    Medlem Nivå 1
    På det glada 70-talet när alla i samhället skulle vara en enda stor familj var det ju rätt vanligt att man planerade för två garage sammanbyggda i tomtgräns. Typ som radhus.

6. A
    Medlem Nivå 1
    Då var det uppmätt på millimetern. De två yttersta brädorna vid fasadens hörn låg 4 cm över tomtgränsen, medparten av fasaden ligger nog på ~3 cm. Grannen fick reda på detta och bad direkt byggfirman att flytta makadamen och stupröret.

Så det är ju en lite knivig situation med fasaden :/ Jag har ingen aning om vad detta kan leda till för värdeminskning på min fastighet? Har byggfirman någon (laglig) skuld i detta? Svår avvägning, grannen är ju jättetrevlig och man vill ju ha grannsämja när man flyttar till ett nytt område. Är väldigt säker på att han bara har haft dålig koll på detta. Har någon nån aning om vad det skulle kunna kosta att bara gräva upp runt betongplattan och på något vis bogsera den någon decimeter?

För att svara på några av inläggen så kan vi inte ha vårt garge där, och vill absolut inte heller det. Att ta en del av grannens mark är inte heller någon bra idé då de har en (ej ännu uppvuxen) thujahäck, och det är vi rätt nöjda med.

Jag godkände även att de skulle få bygga garaget vid tomtgränsen, eller jag visste åtminstonde om det och försökte inte få det ändrat. Så här i efterhand när jag ser hur det ser ut ångrar jag mig kanske lite, det vore trevligt med ett större mellanrum, men tänker inte spela det här kortet för att få det precis som jag vill.

7. C
    Medlem · Nivå 12
    Att flytta garaget för att vinna 3-4cm känns ju meningslöst... se bara till att dom löser så du kan ha gräsmatta ända fram till garaget och försök hitta på något smart att använda den väggen till! Hade du laddat upp lite bilder kanske vi kan hjälpas åt att hitta ett vettigt ändamål?

Sedan får dom givetvis flytta stupröret till deras sida!

Värdeminskning lär det inte bli. Alla andra bygger väl likadant gissar jag? Förutom dom där 3-4cm då... ?

8. K
    Medlem Nivå 5
    Har de lagt tujahäcken i tomtgräns eller en bit in på sin tomt?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Om vi börjar med bygglovet. Har du kollat vad detaljplanen föreskriver?

Om vi antar att planen inte tillåter garage så nära tomtgränsen (men det kan vara OK). Då har grannen fått igenom detta som en mindre avvikelse från planen.

Vid en avvikelse, så måste bygglovmyndigheten skicka ut ett grannehörande till alla grannar, innan de fattar beslut. Det grannehörandet skall vara en information om det bygglov som de skall behandla. Som granne har man ingen vetorätt, men man skall ha en möjlighet att komma med synpunkter innan bygglovet behndlas. Synpunkterna är då en del av underlaget för myndighetens beslut.

När de sedan beviljat ett bygglov, oavsett om det följer plan eller inte, så skickas beslutet ut för kännedom till alla grannar. Detta för att man skall ha en möjlighet att överklaga inom överklagande tiden. När den tiden passerat, så har lovet vunnit laga kraft.

När de missar det inledande grannehörandet, så är det en solklar sak att påpeka om man vill överklaga. Bygglovet upphävs då direkt av nästa instans, utan någon djupare kontroll av lovet som sådant. Men när lovet har vunnit laga kraft, så tror jag det är försent att klaga på att man inte fått vara med om ett inledande grannehörande.

Här låter det som ni blivit delgivna lovet, efter att beslutet fattats, men inget grannehörande i förväg. Det kan vara en indikation på att detaljplanen tillåter placering vid tomtgränsen, att det alltså inte är någon avvikelse. Men handläggaren har gjort fel, för det verkar solklart att takfoten skulle gå in över tomtgränsen, vilket inte är OK.

En annan effekt man ibland ser i exploateringsområden, är att allt sker samtidigt, så om ni och grannen har hållit på med bygglovsansökan och köpt tomter ungefär samtidigt, så kan grannehörandet ha skett innan du var ägare till tomten.

• Laddar…
  10. ZNK
    Medlem Nivå 5
    Ja om han nu flyttar stuprännan och undantaget taket rör det sig om 0,16 kvm om väggen är 4 m.

Verkar vara en schyst granne. Anlägg gräsmatta över gruset och lev med ev takutsprång är mitt råd utan sett en bild.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Har du en trevlig granne går det kanske att hantera. En avvikelse på 3-4 cm på endast en del av fasaden får man rimligen acceptera, de ekonomiska konsekvenserna att tvinga någon att göra om en hel byggnad för detta är orimligt. Så även om du har rätt i sak kommer du sannolikt inte att *få* rätt om det prövas rättsligt.
    Huruvida det är möjligt att flytta hela garaget beror på hur grunden är gjord, men det känns som en dyr historia som du får betala och som få kommer lämna garantier på... Men en knuff av en grävskopa en mörk natt kanske ;-)

12. P
    Medlem Nivå 3
    eftersom väggen står på din mark undrar jag om det går att få till att du "bestämmer" över ytskicktet på väggen,
    Tänk om grannen målar garaget i en färg du inte alls tycker passar med ditt hus?

13. R
    Medlem · Nivå 11
    Men är det byggaren som placerat garaget fel. Måste det ju vara dennes ansvar ? Och där finns det väl inget att krypa för.

14. A
    Medlem Nivå 1
    Jag är rätt säker på att det är tillåtet enligt detaljplanen, har inte hittat den ännu men har för mig att jag läst det. En del grannar har sina garage mot varandra, om framsidan av tomten ligger i ett annat vädersträck. Vidare var det inte jättelänge sedan de skickade in bygglovet, så jag bodde definitivt här då.

Det skulle kunna vara en idé om jag får bestämma över fasaden, iaf vilken färg den ska ha osv. Just nu är den målad i en ful färg, hade den varit vit vore den lättare att bortse från. Själv vill jag fortfarande gärna ha stängslet längs med hela tomten. Vill inte att garaget ska kännas som en del av min tomt, även om den nu ordagrant är det. Vill inte heller att detta ska skapa för stora problem vid en eventuell framtida försäljning. Jag har aldrig bott i hus tidigare, så jag tänkte inte särskilt mycket på hur det här skulle se ut, eller att jag själv skulle kolla efter fel tidigare.

Ja altså, jag har inga problem som helst att vara hård mot byggaren. Om han kan bekosta (eller själv göra det mesta av arbetet) för att flytta garaget så vill jag det, vad som än krävs.

15. C
    Medlem · Nivå 12
    Går det inte att nyttja denna väggen till något som är praktiskt för dig då? :thinking:

Vedförvaring, utekök, hänga grejer typ stegar, spadar el dylikt? Använda som lä för vind och göra en uteplats i anslutning till? Ja vad som helst egentligen, så att den blir praktiskt användbar för dig och minskar känslan av att den är grannens...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: