Grannens nybyggda garage går in på vår tomt

76k läst  198 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    Ja ja ja här var det petigt... ;) och jag skojade... det är nog inte rimligt att kapa en takfot....

2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag tänkte skriva ett seriöst svar, men lät bli.
    Jag tror dock att @useless skämtade tillbaka, för det räcker inte att ge grannen tillfälle innan man gör själv :D

3. N
    Medlem Nivå 5
    Det är inget litet problem eftersom det är essential för byggnaden.
    Om dränering ska tas bort så kan inte byggnaden stå kvar.

Dvs. Antingen får de gå med på att byggnaden står kvar och så får väl grannen betala skadestånd/köpa tomtbiten. Eller så får byggnaden rivas.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Kräv grannen på att fimpa taksprånget efter vägglivet. Då får du endast uthäng av hängrännan där röret lätt med böjarna till stupröret kan dras runt knutbrädan in på hans egen tomt. Det kommer se estetiskt bedrövligt ut om det är ett sadeltak med gavel ut mot gatan men knappast en lösning som skulle vara för dyr eller omöjlig att utföra :p

Edit: Eller dra bara rörböjarna runt knutbrädan och ner med stupröret på hans sida om du inte stördes av taksprånget. dock tycker jag mitt första förslag är mycket roligare :thinking: //Plåtslagarn

5. PierreG
    Inredare Nivå 1
    Intressant fall, är det slutgodkänt får du nog leva med det, är det det inte så bör grannen tvingas flytta på det.

• Laddar…
  6. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Stupröret kan ju också dras invändigt och dräneringen på andra sidan plattan bör räcka.
    Det var inte ts som placerade garaget så att det inte finns plats för dränering på båda sidor

7. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Drar inte stupröret till dräneringen.
    Man ska Inte vattna marken.
    Troligt om det är rätt så går det i eget dagvatten rör.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Tjänstemän på kommuner gör lite som dom vill, dels för att dom inte kan bättre och dels för att dom tror att dom kan bestämma saker och ting. ;)

Länsstyrelsen är en bra myndighet att kontakta om man tycker att tjänstemän på kommunhuset är ute och cyklar.

9. D
    Medlem Nivå 3
    En bättre lösning på kompensation i ditt fall vore väl att du får sätta staketet 10 cm in på grannens tomt.

• Laddar…
  10. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Råd till TS är att spela in ALLA samtal (både telefon och irl) som sker i detta ärendet. Det är så vansinnigt mycket enklare att bevisa någonting som finns dokumenterat.

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar, det var en del :) Jag gillar idén med att kapa takfoten själv, eller att flytta hela byggnaden!

Jag pratade med kommunen idag, de sa det som sagts här, att det inte är okej att något är inne på vår tomt (utan vår tillåtelse), samt att det givetvis är fasaden man räknar ifrån och enligt bygglovet ska den vara i tomtgränsen. Jag påpekade detta för entrepenören, och han påstod att han hade frågat kommunen om detta innan bygget, och de sa att det gällde grunden. Försökte övertala honom i hur orimligt det vore av kommunen att tillåta grund precis på tomtgränsen.

Kommunens lantmäterienhet ska vara i området inom någon dag, ska be dem markera tomtgränsen ordentligt samt mäta hur mycket som faktiskt är på vår mark. Vad jag fick ut av kommunen så finns inget slutbesked än, jag tror inte garaget ens är helt färdigt. Uppenbarligen kommer jag ha en del anmärkningar.

Angående dränering osv så är jag rätt säker på att stupröret är anslutet till grannens dagvattensystem. Singeln/makadamen är, vad jag förstått, endast för att skydda fasaden. Hur grunden är dränerad vet jag inte.

Det stör mig enormt att jag var schysst och lät dem sätta garaget på tomtgränsen (för annars skulle de ej kunnat ha något garage alls), vilket såklart inte är det trevligaste för min del. Om man tillåter det tycker jag det är Väldigt viktigt att det blir rätt på centimetern.

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Inne i garaget? Vad gör det för nytta där? :thinking:

13. D
    Medlem · Nivå 18
    Det är inte orimligt att godkänna grund vid gräns, det går att bygga utan att byggnaden sticker ut utanför grunden.

14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Måttgränserna och andra regler finns av en anledning. Det är sällan det finns andra än egenvinstgivande orsaker för att vilja avvika från dessa regler. Det enklaste är att kategoriskt neka avvikelser. Reglerna finns som sagt av en anledning.

• Laddar…
  15. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Vore ju superkul att tvinga grannen att ha ett staket längs ena väggen inne i garaget. Som en ständig påminnelse, liksom;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: