Grannens nybyggda garage går in på vår tomt

76k läst  198 svar

1. E
    Byggveteran Nivå 1
    Detta stämmer väl ändå inte. Som jag tolkade honom blev han inte tillfrågad. Det är fullt möjligt att man får bygga i tomtgräns enl. detaljplanen. Då får grannen inte tycka till. Dock kan man såklart inte ha takutsprång, avvattning mm på grannens tomt

2. V
    Medlem Nivå 2
    Får jag komma med ett drastiskt förslag? TS, du har inget eget garage och tycker dig ha för liten tomt. Erbjud dig att köpa den delen av grannens tomt där han har sitt garage och uppfart, plus lite marginal.

Grannen lär tycka att det är en dålig idé - "jag vill ju inte bli av med min tomt!". "Nej just det", säger du.

• Laddar…
  3. N
    Medlem · Nivå 7
    Det var min fria tolkning av ”Vi fick hem ett papper från kommunen där det stod att grannen beviljats bygglov. Tyvärr minns jag inte om det stod något om möjlighet att överklaga”. Men nej, är det enligt detaljplan fick han inte möjlighet att yttra sig såklart. Så jag skrev lite förhastat.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Alla bygglov får överklagas av sakägare. Att man förlorar om lovet är enligt plan kan dock nämnas. :cool:

5. SKJB021
    Trädgårdsfixare · Nivå 7
    Så det gäller alltså att vara först att placera sitt garage med ditt resonemang, åtminstone om det önskas placeras på samma del av tomtgränsen av båda grannarna.

6. D
    Medlem · Nivå 18
    I vissa områden har alla 1,5m bakom garaget dör de gömmer all bråte de inte vill se. Det är bara grannen som tvingas se det. Det finns helt klart fördelar med att sätta byggnader i gräns. Men även nackdelar. Jag tycker att det är konstigt att grannen inte blev informerad tydligare med ritningar i det här fallet.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 1
    I många länder tillfaller marken som brukas av brukaren om den har använts som sin egen utan protester i 12-15 år. Hur det är i Sverige kommer jag inte ihåg men det kan vara en god ide att se till att staketet finns på gränsen även om man måste spika fast det i grannens garage. Förra året gjorde en familj anspråk på en villa i Melbourne, Australien efter att olovligt bott i en villa utan att betala hyra, De hade underhållit och betalt alla avgifter i tolv år med ägarens vetskap.Huset de fick var värt ca 20 Mkr I och med att de betalt fastighetsavgifter och underhållit huset kunde de visa att de brukat det som sitt eget. Domstolsbelut bekräftade detta -Inslag från TV nyheterna

8. L
    Medlem · Nivå 10
    Konstig kommentar. Jag bara skrev hur det är. Inte, mitt resonemang. Om alla garagen är till vänster så funkar det väldigt bra.
    Vill man bygga mot samma gräns som grannen så är det ett ypperligt tillfälle o bygga tillsammans.

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Så är det inte i Sverige. Så det här var fullständigt irrelevant.

10. K
    Medlem Nivå 2
    Jag är utbildad i lantmäteri och tar tillfället att komplettera några av svaren ovan!

Vad säger detaljplanen? Det kan finnas byggrätt för garage/uthus ut till fastighetsgränsen.

Bygglov kan man få på annans mark. Däremot brukar man anse att en ändamålsenlig placering är att en byggnad ska kunna underhållas utan att grannar påverkas. Det innebär ofta en 0,5-1,5 meter bred marginal till tomtgräns.

I ert fall är skadan redan skedd och ni bör yrka att Lantmäteriet inrättar ett officialservitut för underhåll av byggnad samt grannfastighetens rätt till att bibehålla byggnad på er tomt med den aktuella placeringen. Ersättningen bör vara en andel av grannfastighetens värdeökning. Eftersom de sannolikt inte (utifrån din beskrivning) har rätt att låta fasad, stuprör m.m. belasta er fastighet så är alternativet rivning. En alternativ ersättningsgrund är tex att basera ersättningen på kostnaden att bygga om uthuset så att det som helhet ligger på rätt sida

11. C
    Medlem Nivå 4
    Några som har svarat här förväxlar frågan om detaljplan/bygglov med frågan om rådighet över marken. För att få bygga måste man lösa båda frågorna.

Plan-/lovfrågan löser man genom att få detaljplan och bygglov av kommunen, som ej prövar rådighetsfrågan. Det går utmärkt att få bygglov på annans mark.

Rådighetsfrågan löser man genom att få äganderätt, servitut eller nyttjanderätt på marken. Någon av dessa rättigheter måste man ha för hela byggnaden, även lockläkt och takutsprång. Om det enligt detaljplanen är tänkt att fasad ska gå i tomtgräns är det en del av plangenomförandet att göra såväl fastighetsgränserna som servitut för takfötter, underhåll m.m..

Som nämnts finns vissa möjligheter att mot ersättning tvinga sig till grannens egendom, t.ex. vid fastighetsreglering eller JB 3:12. Men detta är vanliga lagar som är underordnade grundlagen, som föreskriver egendomsskydd. Det finns rättsfall som säger att lagregler som ger rätt till annans egendom inte automatiskt anses uppfylla egendomsskyddet utan att man i varje enskilt fall måste pröva proportionalitet enligt grundlagen.

12. J
    Medlem Nivå 3
    Tillåter du detta nu då kan du ju få problem senare om du ska sälja
    Vem vill ha sin nya grannes byggnation på sin nya tomt ?

• Laddar…
  13. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag hade gått så långt jag kunde för att få bort bygget från min tomt, och helst som lantmätaren här i tråden nämner; 1,5 meter från gränsen.
    Grannen har bevisligen köpt fel fastighet om han/hon inte får plats med de byggnationer han/hon vill ha på sin fastighet.
    Jag håller mig inom lagens ramar, och då har jag samma krav på de som finns i min omgivning. Enkel matematik.

14. K
    Medlem Nivå 5
    Är själv mitt uppe i byggnation av tomten och kan själv känna så här i efterhand att kravet i detaljplanen på 2 meter mot tomtgräns för komplementbyggnad (garage) är bra. Ger ju lite utrymme att röra sig runt om.
    Känner även nu att det är väldigt viktigt att allt blir rätt med tomtgränsen åt båda håll. Speciellt åt det hållet garaget skall vara. Lite bökigt då inga främre tomtpinnar finns och enbart vad jag fick muntligt sagt till mig. ( Mellan ett elskåp och en lyktstolpe som står intill varandra )

Innan vintern kom grannen tillsammans med sin grävfirma och ville prata om hur vi skulle göra mellan oss.
    De vill anlägga en häck mellan oss och har väldigt bråttom med att skall bli klart direkt.
    Dock fick de problem när de byggde då deras hus hamnade väldigt lågt jämfört med vårt och det andra gränsande huset. ( De stämde firman som grävde ut för mycket och gjorde plattan )
    Så för att få till häcken som de vill ha den så ville de slänta mot oss och placera den i slänten.
    Då sa jag det var okej så länge slänten börjar vid tomtgräns. Ville lägga över häckens ansvar på dom så man slipper framtida tjafs om vems ansvar den är etc. Samt vill vi planera klart resten och är oroliga att det kommer se ”roligt ut” pga höjdskillnaden. Har inte så bråttom och vet inte hur det blir bäst. Det vi vet är att vi vill ha hela tomten plan. Blir inget problem mot andra grannen som ligger i samma höjd och där eventuell häck i tomtgräns inte påverkar någons tomtyta negativt.
    Då vi har minst tomt (dyrast per kvm) i området vill vi inte ”ge bort” delar av den.
    Vi har väldigt tajt mot deras sida och skall få in ett garage. Samt få plats med förråd, studsmatta, sandlåda, grönsaksland etc.
    Nu ser jag att de placerat ett 2-3 meter högt stenparti vid tomtgräns. Tydligen planerat och ingår i deras tomtritning. Problemet är att det går över tomtgränsen med 3-4 decimeter.
    Märkte det nyligen då snön kom i vintras samma vecka de byggde den.
    Samt kommer grävfirman nu och pratar om att de ska slänta innan så häcken hamnar i tomtgräns. Dvs kommer vi i så fall tappa lite tomt för att tillfredsställa grannarna.
    Samma grannar som inte på 3 veckor förra året inte fick sin byggfirma att få bort virket från vår tomt. Detta ledde till att vi i samband med vår byggnation av grunden (samt utfyllnad av tomt) inte kunde fylla ut den sista biten. ( 4x30 meter) Så känns som många saker drabbar oss nu bara för att vi inte kunde fylla ut till tomtgränsen när vi hade vår firma här. Samt att de fick sitt hus placerat för lågt.
    Sen hjälper det väl inte att frun i det huset inte hälsat på de halvåret vi bott intill varandra :) Tittar alltid surt eller ned i backen och verkar grinig för att jag snällt ”tjatade” förra året att deras byggfirma skulle ta bort allt virke från vår tomt.
    Jag hade även knutit 3(!) olika färgade snören mellan lyktstolpen och bakre tomtpinne. Just så att vi skulle kunna planera och se vart gränsen gick.
    Efter ett par dagar låg det på backen och alla tre snören hade ett fint snitt längdmässigt på exakt samma ställa. (Troligtvis sax)

Så förstår dig att man själv inte vill bli drabbad negativt pga någon annans fel.
    Och som min mäklarvän säger så är varje del av marken värd pengar. Allt som kan ses som negativt till potentiella framtida köpare kan innebära stora förluster räknat i kronor.
    Vi har redan tappat 1 1/2 meter av hela bakre delen av tomten pga att markexploatören som sålde tomterna inte grävde ur området ordentligt. Vi har en 3 meter hög lutande sluttning där upp mot skogen. Så vill inte heller gräva ut mer så man skapar en vägg.

Redigerat 14 maj 03:04
  15. O
    Medlem Nivå 1
    Tycker hela historien låter lite sorglig du var schysst mot grannen och hade tanken om att det är väl okej om garaget ligger nära min tomtgräns och hade en idé om hur du kunde lösa " det kosmetiska" det slutade med en något slarvig garage entreprenad som summerade att garaget delvis hamna på din tomt. Jag tror tycker du verkar vara helt en ärlig och hygglig granne som bara vill få en sån bra lösning som möjligt utan ruinera granne och entreprenör . Jag tycker du ska se över dina rättigheter sen kräva utifrån vad kontentan är åtminstone att dom får lösa bort det som är på din tomt och godkänna hur du tänker med plank spaljé osv det är ju någonstans du som fått mest nackdelar av detta slarv ! Jag hejar på och ger verkligen tummen upp för din ödmjuka och trevliga ton den känns verkligen att du vill lösa detta fiasko till alla parters bästa. Hoppas nu granne och entreprenör kan se de samma och uppdatera gärna hur det går !

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: