51 250 läst ·
293 svar
51k läst
293 svar
Grannens mätarskåp på min tomt, problem?
Det måste till.Jonas Persson skrev:
Privatpersoner får inte förlägga kablar till höger och vänster på andra fastigheter.
Om du tänker efter inser du säkert att detta skulle leda till anarki.
Likadant bygger vi inte en stuga på er tomt.
Ja det är sant att privatpersoner inte får lägga kabel hur som helst på annans mark men här är det ju tomtgränsen som har flyttat och kabeln och mätarskåpet ligger kvar på tidigare placering.. inget att bry sig om och inget problem egentligen kabeln ligger där och ligger bra där och vill nya ägaren flytta den så får den bekosta det men det är ju helt meningslöst egentligen om den inte är ivägen för trådskaparen som ju är markägaren i detta fall. Inget dolt fel och alla lär ju ha sett att den stod där innan husköp så bara att klargöra vem som betalar om det ska göras om.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Upplever ingen anarki. Vad är det praktiska problemet? Jag talar inte om ett villaområde, utan på landet med avstånd mellan husen och skåp på stolpe.E El-Löken66 skrev:
Det är ett faktum att skåpen är utanför tomterna med någon meter. Några grannar har var sitt elskåp på samma stolpe. Orsakerna här hos oss är nog flera; att tomtgränsen uppmätt med GPS inte ligger där man antagit då el drogs fram på sextiotalet, eller att tomten inklusive stolpen med elskåpet styckats av då skogen sålts. Samtidigt är det praktisk då elbolaget kan besöka stolpen utan att gå in på tomten.
Att man skulle flytta på dem är vansinne då det skulle innebära mycket arbete att flytta dem några meter bara för att uppfylla detta krav. Hur vanligt är det?
Det händer att det missas med stora kostnader och tillståndssvårigheter som följd. Men i bästa fall får den ligga där ostörd och utan problem, men rätt är det inte och bör alltid tas med från början.https://www.ei.se/sv/for-energiforetag/el/Natkoncession/Jonas Persson skrev:
Upplever ingen anarki. Vad är det praktiska problemet? Jag talar inte om ett villaområde, utan på landet med avstånd mellan husen och skåp på stolpe.
Det är ett faktum att skåpen är utanför tomterna med någon meter. Några grannar har var sitt elskåp på samma stolpe. Orsakerna här hos oss är nog flera; att tomtgränsen uppmätt med GPS inte ligger där man antagit då el drogs fram på sextiotalet, eller att tomten inklusive stolpen med elskåpet styckats av då skogen sålts. Samtidigt är det praktisk då elbolaget kan besöka stolpen utan att gå in på tomten.
Att man skulle flytta på dem är vansinne då det skulle innebära mycket arbete att flytta dem några meter bara för att uppfylla detta krav. Hur vanligt är det?
detta är något man bör ta i beaktning när man styckar av tomten. Att en flytt av mätarskåpet ska göras så att det hamnar på rätt fastighet. Tyvärr missas det i nära 100% av fallen. Problemet som kan uppkomma framöver är att man av olika skäl blir osams, kan handla om att grannen behöver byta kabeln och därmed göra åverkan på tomten, att du vill nyttja ytan där mätarskåpet står för att bygga en friggebod osv. Tyvärr är det ofta här det slutar och man tycker i många fall det är nätägarens ansvar att bekosta flytten men det är kunderna som gjort avstyckningen och nu blivit osams inte nätägaren. Mitt råd till er och alla är att se till att alltid ha sitt mätarskåp så sin tomt så att man själv kan rå över det.P polaris78 skrev:Ja det är sant att privatpersoner inte får lägga kabel hur som helst på annans mark men här är det ju tomtgränsen som har flyttat och kabeln och mätarskåpet ligger kvar på tidigare placering.. inget att bry sig om och inget problem egentligen kabeln ligger där och ligger bra där och vill nya ägaren flytta den så får den bekosta det men det är ju helt meningslöst egentligen om den inte är ivägen för trådskaparen som ju är markägaren i detta fall. Inget dolt fel och alla lär ju ha sett att den stod där innan husköp så bara att klargöra vem som betalar om det ska göras om.
Är det grannens godtyckliga önskan att skåpet ska stå på hans tomt så får han väl bekosta det själv.
Svårt att hävda i efterhand.
Om det faktiskt är så att EON kräver detta för att grannens ska kunna ha el så tycker jag det är rimligt att säljaren åtgärdar denna brist. Tanken var nog att sälja fastigheten inklusive möjligheten till el. Sen att allt skett utan uppsåt spelar inte så stor roll.
Svårt att hävda i efterhand.
Om det faktiskt är så att EON kräver detta för att grannens ska kunna ha el så tycker jag det är rimligt att säljaren åtgärdar denna brist. Tanken var nog att sälja fastigheten inklusive möjligheten till el. Sen att allt skett utan uppsåt spelar inte så stor roll.
Jag kan inte se något stöd i tråden för att den skulle handla om att privatpersoner förlägger en massa kablar.E El-Löken66 skrev:
Det verkar inte vara någon annan än E.ON som ägnar sig åt elöverföring i detta fall. TS inblandning i själva elöverföringen verkar enbart vara att TS upplåter en liten del av sin fastighet för elmätarskåpet. Jag känner mig ganska säker på att E.ON har tillstånd för att bedriva elnätsverksamhet så nätkoncession är en icke-fråga i detta fall.E El-Löken66 skrev:
Som försäkringsbolaget redan har meddelat rör detta sig knappast om ett dolt fel, eftersom det lätt hade kunnat upptäckas vid en besiktning. Så den enda fråga som kvarstår är om någon särskild utfästelse har gjorts i samband med köpet om att elmätarskåpet skulle vara inom fastighetens gränser.
Problemet är inte nätägarens områdeskoncession utan att grannen inte har rätt att ha kablar (koncession) på annans fastighet. I teorin kan detta rapporteras till Energimarknadsinspektionen som i sin tur förelägger grannen att flytta mätarskåpet till sin fastighet, dock är det inte troligt att det dras så långt.
Och som jag skrev ovan, man borde ha ombesörjt detta i samband med avstyckningen för att undvika problem men missat det. Vem som nu ska betala en flytt blir alltid en massa tyckanden till höger och vänster men i slutändan kan jag tycka att ni båda har del i det. Du som missat det vid avstyckningen samt grannen som inte upptäckt det i samband med köpet av den avstyckade fastigheten.
Och som jag skrev ovan, man borde ha ombesörjt detta i samband med avstyckningen för att undvika problem men missat det. Vem som nu ska betala en flytt blir alltid en massa tyckanden till höger och vänster men i slutändan kan jag tycka att ni båda har del i det. Du som missat det vid avstyckningen samt grannen som inte upptäckt det i samband med köpet av den avstyckade fastigheten.
Hej, kolla gärna länken, där finns även undantagsmöjligheter men elkabel på annans fastighet tillåts i stora drag bara om kabeln behöver passera en kortare sträcka, har för mig att en väg får passeras ungefär inte mer.BeaumontX skrev:
Jag kan inte se något stöd i tråden för att den skulle handla om att privatpersoner förlägger en massa kablar.
Det verkar inte vara någon annan än E.ON som ägnar sig åt elöverföring i detta fall. TS inblandning i själva elöverföringen verkar enbart vara att TS upplåter en liten del av sin fastighet för elmätarskåpet. Jag känner mig ganska säker på att E.ON har tillstånd för att bedriva elnätsverksamhet så nätkoncession är en icke-fråga i detta fall.
Som försäkringsbolaget redan har meddelat rör detta sig knappast om ett dolt fel, eftersom det lätt hade kunnat upptäckas vid en besiktning. Så den enda fråga som kvarstår är om någon särskild utfästelse har gjorts i samband med köpet om att elmätarskåpet skulle vara inom fastighetens gränser.
Flytt kan komma att kosta tiotals tusenlappar men för att få reda på det så väcks frågan med tillhörande bekymmer,, men 30-40k kan du nog räkna med som minst.
Som sagt kanske det bästa är att låtsas som att det snöar, nu är kabeln där, marken lär inte bebyggas vad det verkar och problemet kan lika väl tas itu med om tio år som nu.
Kanske ändå är dags att uppgradera kabeln så det klarar 50A till elbilarna då det nalkas.
Pratade med eon igår och de sa att detta ska ni inte flytta på , bara onödigt och inget vi kräver. så vet inte varför grannen sa att eon sa annat
jag ringde växeln och bad att få prata med avdelningen eller personen som har hand om bestämmelserna kring mätarskåpen, fick denna person på tråden och vi tittade på våra fastigheter/ hon gick igenom dom i sitt register och kollade vart respektive skåp var och konstaterade att detta var onödigt och att dom inte kräver att detta ska flyttas.E El-Löken66 skrev:
Så nej det va inte växeln som sa detta
Så det behövs inte flytta kablar och mätare vid avstyckning längre. Det är ju fantastiska nyheter. Lagen om nätkoncession gäller inte längre detta kommer sparas många 100 miljoner de närmsta åren.T TobiasHermansson skrev:jag ringde växeln och bad att få prata med avdelningen eller personen som har hand om bestämmelserna kring mätarskåpen, fick denna person på tråden och vi tittade på våra fastigheter/ hon gick igenom dom i sitt register och kollade vart respektive skåp var och konstaterade att detta var onödigt och att dom inte kräver att detta ska flyttas.
Så nej det va inte växeln som sa detta
Synd du inte fick det på pränt bara, men tog du namnet så maila och få detta bekräftat, återkom gärna i tråden om det lyckas.
Sen är det som sagt inte nätägarens krav att det ska flyttas utan ett lagkrav, däremot har de en skyldighet att upplysa dig om vad som gäller, se tidigare länk.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Det är just detta jag pratar om. Skåpen står på granntomten eller hos skogsägaren intill Gick precis och hämtade posten 300 m bort och fann inte ett hus där skåpet placerats rätt. Helt klart har denna regel inte alltid funnits, annars skulle det inte se ut som det gör i min by.E El-Löken66 skrev:
Roligast har de som har byns 6kV transformator mitt på sitt gårdstun.