51 239 läst ·
293 svar
51k läst
293 svar
Grannens mätarskåp på min tomt, problem?
Vad är det som är fel? Väldigt många mätare i landet sitter på andras fastigheter/i gemensamma skåp. Du får någ be din granne förtydliga vilken regel skåpet bryter mot och varför vederbörande köpte fastigheten med detta allvarliga fel.T TobiasHermansson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Fast här verkar det ju ändå gjort enligt boken. Skåpet är satt på den fastighet det ska serva. Därefter har förvisso fastigheten delats, varvid skåpet hamnat på grannfastigheten, men det har ju inte satts upp på fel fastighet utifrån nuvarande regler. Och då är det ju bara att låta det vara, som alla andra oräkneliga skåp som sitter på en annan fastighet än den de servar.E elmont skrev:
I den mån det alls är ett nytt hus och nytt skåp. Jag läser det egentligen som att både hus och skåp är gamla, men oavsett har de ju hamnat på olika fastigheter genom delningen, inte för att det byggts fel.
Fastigheten saknar ju inte servis för att mätarskåpet sitter på grannfastigheten.
Detta inkräktar heller inte på nätkoncessionen då matningen sker genom nätägarens mätarskåp och ingen olovlig eldistribution sker från stamfastigheten.
Detta inkräktar heller inte på nätkoncessionen då matningen sker genom nätägarens mätarskåp och ingen olovlig eldistribution sker från stamfastigheten.
Känns som att det tekniskt/juridiska är den enkla delen. Det svåra är ju att ni så tidigt i grannsämjan skapat en tvist.
Är tvisten värd grannsämjan? Vilken av parterna är det som tydligast kommer att gå och älta det här framöver när beslutet går emot dem? Oavsett vilken som har rätt eller fel, kan man dela på problemet/lösningen på något sätt?
Det är ju bara en bortglömd sak. Om säljaren fått vetat om det innan styckning och försäljning, hade det påverkat priset som köpare hade betalat? Om jag var säljaren skulle jag bara säga att det där visste jag inte ens om, jag flyttar den. (För jag tror inte säljpriset hade varit 20.000 högre om detta redan varit fixat innan försäljning.)
Är tvisten värd grannsämjan? Vilken av parterna är det som tydligast kommer att gå och älta det här framöver när beslutet går emot dem? Oavsett vilken som har rätt eller fel, kan man dela på problemet/lösningen på något sätt?
Det är ju bara en bortglömd sak. Om säljaren fått vetat om det innan styckning och försäljning, hade det påverkat priset som köpare hade betalat? Om jag var säljaren skulle jag bara säga att det där visste jag inte ens om, jag flyttar den. (För jag tror inte säljpriset hade varit 20.000 högre om detta redan varit fixat innan försäljning.)
Vid nyinstallation skall mätarställning stå på fastighet. Finns en mängd fall där detta inte är fallet. E.ON bryr sig INTE! E.ON är ansvarig för serviskabeln. Från e.on skåp/låda till mätarskåp. Denna kabel passerar så gott somm Alltid minst en annan fastighet innan den når din- fastigheten som e.on s skåp står på. Sällan inne på en villatomt. Fastighetsägaren är ansvarig för mätarskåp och kabel från denna till fastigheten. Detta är INTE serviskabeln. Serviskabeln är från eon s skåp / låda till avlämningspunkt - mätarskåp.
Din grannes önskemål är för hans egna skull. Finns inget fel. Önskar han ändra får han ta diskussionen med E.ON, och kostnaden. Jag är gärna god granne. Men jag köper inte vänner, och inte grannar. En granne som kräver att du skall betala för något han har nytta av är ingen god granne.
Din grannes önskemål är för hans egna skull. Finns inget fel. Önskar han ändra får han ta diskussionen med E.ON, och kostnaden. Jag är gärna god granne. Men jag köper inte vänner, och inte grannar. En granne som kräver att du skall betala för något han har nytta av är ingen god granne.
Säg bara att det ingår i köparens undersökningsplikt och att saken för din del är utagerad, men att du inte emotsäger dig att eon eller någon firma fixar till det som finns på din fastighet om köparen bekostar det hela.
Den nybildade fastigheten saknar servis den slutar i mätarskåpet (och är nätbolagets egendom) från mätarskåpet går en huvudledning som ägs av grannen MEN är förlagd i TS mark. Och ska man vara noga så får man inte dra sin kabel på annans fastighet om man inte har koncession.F faf skrev:
Det finns några undantag men dit hör inte matningen till en bostadsfastighet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Men om vi presumerar att den nu avstyckade fastigheten hade egen mätare redan före avstyckningen så är den ju fortfarande lika laglig som alla de tusentals andra fastigheter som har mätaren utanför egen mark.
Det skulle ju kunna vara så att det har varit OK tidigare och eftersom regler inte gäller retroaktivt så händer inget med dom ga. Men här handlar det om en ny fastighetsbildning och då kan man tänka lite annorlunda.
Gör inte saken komplicerad. Koncession krävs INTE.
Oavsett - om grannen önskar fixa - betalar han. Inte TS problem. Som tidigare konstaterats - inget dolt fel. TS har redan fått svar. Varför kan vi inte lära oss stänga en tråd när den är besvarad?
Oavsett - om grannen önskar fixa - betalar han. Inte TS problem. Som tidigare konstaterats - inget dolt fel. TS har redan fått svar. Varför kan vi inte lära oss stänga en tråd när den är besvarad?
Det hr nog aldrig varit ok men man har genom åren sett mellan fingrarna på det men om nätägaren bygger om elnätet brukar de rätta till detta samt om någon vill byta sitt mätarskåp så ska det flyttas till rätt fastighet.
I grund och botten handlar det om nätkoncession där nätägaren har så kallad områdeskoncession, inom ett sådant område har nätägaren ensamrätt att bygga och äga elnät om inte något undan tag från kravet om nätkoncession i ellagen finns, dessa specificeras i en förordning. Där finns inget undantag som medger att man placerar sitt mätarskåp på grannens tomt och har sin huvudledning på annans fastighet. Därför är den ända lösningen att flytta mätaren till rätt fastigheten eller låta det vara som det är tillsvidare.
I grund och botten handlar det om nätkoncession där nätägaren har så kallad områdeskoncession, inom ett sådant område har nätägaren ensamrätt att bygga och äga elnät om inte något undan tag från kravet om nätkoncession i ellagen finns, dessa specificeras i en förordning. Där finns inget undantag som medger att man placerar sitt mätarskåp på grannens tomt och har sin huvudledning på annans fastighet. Därför är den ända lösningen att flytta mätaren till rätt fastigheten eller låta det vara som det är tillsvidare.
Tusen tack för alla svar !! Mkt uppskattat