51 246 läst ·
293 svar
51k läst
293 svar
Grannens mätarskåp på min tomt, problem?
Hej @useless, någon speciell adress du tänker på?useless skrev:
Jag håller med tidigare skribenter om att det inte alls är något ovanligt ute på landsbygden. Det förekommer även villakvarter där man har skåp med flera mätare på nån allmänning eller hörnfastighet.
Det vanliga är väl att det är någon rest från en avstyckning av en större fastighet, men det är inte heller ovanligt att elbolaget nån gång valde att sätta upp ett skåp för att man tyckte det var mest praktiskt. I vårat förra hus hade jag min och grannens elmätare långt in på min tomt på andra sidan huset i förhållande till granfastigheten...
Självklart finns det inget som helst samhällsekonomisk värde i att bygga om 10-tusentals anläggningar bara för att mätaren sitter någon meter fel oavsett vad lagparagaferna säger. Så sannolikheten att någon skulle driva en sån fråga är nog ganska liten.
Det är svårt att förbjuda någon att beträda din fastighet... Hemfridzonen är kanske lättare att skydda, men annars lär det behövas någon form av kontaktförbud.
Jag har sett tusentals mätare och aldrig sett att dessa skulle vara någon annanstans än i direkt anknytning till tomtgräns.
Det är såklart inget svårt att sätta ett staket runt sin tomt, inget ovanligt numera. Kan vara för att hindra djur att ta sig ut eller obehöriga in.
Få se om det kommer något svar nu eller @useless försvinner i cyberspace som sist hen kom med märkliga påståenden som synades.
Det handlar inte om kabeln utan om att leda ström från en fastighet till en annan.Alfredo skrev:
Och ska man vara noga så har såvitt jag förstår det ingen dragit någon kabel på en annans fastighet. När kabeln drogs var det som jag förstår det på "kabeldragarens" fastighet.
Frågan här är väl om det finns någon skyldighet att åtgärda "felet" att kabeln nu ligger på annans fastighet och vem som i så fall har den skyldigheten.
Och här finns undantagen från koncessionskravet https://ei.se/Documents/Linjekonces...tiv_icke_koncessionspliktiga_elnat_2007_1.pdf
Redigerat:
Du får tänka på vilken forumdel du är i, kamp mot möllarna i väderkvarnarna här ger inget vettigt. Att man inte kan skilja på särfall som kan uppkomma vid avstyckning likt TS och då eventuellt med olyckliga, dåliga konsekvenser och ordnade gemensamma mätningar av olika slag äldre och mer sentida säger det mesta.E El-Löken66 skrev:Hej @useless, någon speciell adress du tänker på?
Jag har sett tusentals mätare och aldrig sett att dessa skulle vara någon annanstans än i direkt anknytning till tomtgräns.
Det är såklart inget svårt att sätta ett staket runt sin tomt, inget ovanligt numera. Kan vara för att hindra djur att ta sig ut eller obehöriga in.
Få se om det kommer något svar nu eller @useless försvinner i cyberspace som sist hen kom med märkliga påståenden som synades.
Samma med att inte vad tex tpsoft som vad jag förstår handlägger ärenden dagligen tas ned mer tyngd än de som läser etiketten på spelbrädets baksida och sen maler på i sitt spår. Lika med dina försök som jag också förstår även är grundat i större erfarenhet och praktik inom distribution än läktarspelarnas.
Jag vet inte exakt vad en bild bevisar, men så här ser det ut iallafall. Mätarskåpet innehåller mätare för villafastigheten till vänster och jordbruket till höger om stora vägen. Det är olika fastigheter med olika ägare. Där det står 'Stolpe' ser man skuggan av stolparna till luftledningen som går till jordbruket.E El-Löken66 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag är helt enig med dig i det du skriver i #2 att det är grannens problem att se till att skåpet flyttas om grannen så önskar.E elmont skrev:
Hej, trevligt att du kom tillbaka. Var är detta någonstans?useless skrev:
Jag vet inte exakt vad en bild bevisar, men så här ser det ut iallafall. Mätarskåpet innehåller mätare för villafastigheten till vänster och jordbruket till höger om stora vägen. Det är olika fastigheter med olika ägare. Där det står 'Stolpe' ser man skuggan av stolparna till luftledningen som går till jordbruket.
[bild]
https://www.google.se/maps/@62.5964254,17.375575,149m/data=!3m1!1e3E El-Löken66 skrev:
Att det blir tvister om kablar som är svåra att få utmärkta via tex ledningskollen ja självklart så vill alla att nån annan betalar..E El-Löken66 skrev:Det handlar ju inte bara att gå på någon mark du behöver ju även gräva hos denna ifall kabeln går sönder. Verkar väldigt ogenomtänkt av nätbolaget att inte gå de extra tio metrarna i så fall.
Om jag gör allt som står i min makt för att ta reda på vilka kablar som ligger på min fastighet, där ledningskollen kan vara ett bra verktyg, och det visar sig att här finns inget, jag då är det ju bara att sätta igång borrandet. Görs titt som tätt vid geologiska undersökningar eller andra borrningar.
Tror inte dessa firmor bryr sig om en olaglig kabel, men visst kan de ju vara generösa.
Nu kanske det är känt att där går en kabel på fel fastighet men då är det i första hand ditt ansvar att visa var den går.
Som du skriver brukar dessa saker lösa sig enklare i obygden.
Dock inte ovanligt med tvister kring dessa kostnader, fibergrävaren bara plöjer och har inte marginaler för allt för många avgrävningar, helst inte sådana som inte går att få fram eller är logiska.
Det är ett ganska stort ansvar att ha kablar utanför sin fastighet, både ur ekonomisk aspekt men även elsäkerhetsmässig.
Är det nu 10m du pratar om blir det ju inga större bekymmer men först fick du det att låta ungefär som att du hade grannens mätare i ditt kök.
Det normala är i vilket fall tomtgräns som längst men ibland är ju dessa linjer lite oklara.
Men likaså kvarstår fakta att du får inte skada kablar och annat nedgrävt i marken och även om det saknas info hos ledningskollen.. Det är ett underlättande verktyg INTE en garanti att allt annat får skadas / grävas upp kapas osv
En kabel är inte per automatik olaglig för att den byter ägare eller för att aktuellt servitut hos lantmäteriet saknas och inte ens fast den saknas hos ledningskollen..
Att det sen är en förmildrande omständighet att kabeln var okänd och ingen visste att den låg där är nåt helt annat men du får det att låta som att alla kablar som inte ledningskollen kan visa är olovliga kablar och då inte får finnas och skadar man dom är det nån annans fel, vilket är rent felaktigt önsketänkande.
Fibergrävare brukar ha väldigt svårt att förstå dessa problem så dom ska vi inte ens prata om och det råder ju lynch stämning hos många nätbolag och kabel ägare efter vissa klåpare i fiberbranschen som skiter i allt och bara plöjer genom allt men det brukar bli väldigt dyrt också när elbolagen är ute och får laga detta. så att fiberbolagen gör så betyder dock inte att det är varken korrekt , lagligt eller lämpligt
Det finns hela fibernet och kabeltvnät som helt saknas hos ledningskollen än idag. och vissa av dom ligger till och med i städer. små lokala aktörer är ofta orsaken och avsaknad av kartor eller åtminstone korrekta kartor
Redigerat:
Nej att som privatperson leda ström från sin fastighet och ge bort eller sälja den till en annan fastighet är helt klart en helt annan fråga än det tråden handlar om. Det finns det tydliga lagar motE elmont skrev:
Dock blir det i den här tråden ett helt annat läge. strömmen leds från ett mätarskåp med en elmätare som är ansluten till nåt kraftnät (och dom får bedriva försäljning av ström) och då faller hela den biten av regelverket. Det är inte en fastighetsägare som leder ström till en annan utan en kraftnätleverantör som säljer ström till en fastighet.
Intressant och bra underbyggt dokument. Men kunde inte se att det är fastighetsgränsen som är det viktiga, snarare hur den används. Varför skulle det då vara fel att ett mätarskåp som är fastighetstillbehör till en fastighet (även om den står på andra sidan fastighetsgränsen) ingår i ett internt nät som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning?E elmont skrev:
Jag tittade också i ellagen och sökte på fastighet, för om fastighetsgränser nu är så viktiga i när nätkoncessionen gäller, då borde man få flera träff på söktermen "fastighet", men icke, det var noll träffar!
Nu får de mer insatta gärna förklara för mig hur det fungerar, framförallt eftersom inte ens nätägaren i detta fall ser ett problem med mätarskåpet.
Den Används av nätägaren för att ge fastighet ström inte att blanda ihop med att det "din" ledning när det blir fel på den efter mätaren och den ska lagas och nätägaren skyller över ansvaret att bekosta reparationen till fastighetsägaren.E elmont skrev:
Finns troligen hundratusentals fastigheter med mätarskåpet utanför sin egen tomt. att alla dessa lite äldre dragningar nu skulle vara olagliga för den där förordningen som är skriven 2007 med undantag som hänvisar till ellag från 1997 osv dom flesta lagar och regler gäller inte retroaktivt för nåt som kanske är byggt på 50-60 talet.. info framgår väl inte i tråden..
Som många lager regler och föreskrifter så måste man läsa och samtolka en massa olika delar för att ha en korrekt tolkning. rycker man bara ut en bit lagtext ur sitt sammanhang så är den ofta missvisande även om man citerar en bit lagtext..
Med tanke på att det är stor brist på rättsfall som stämmer överens med det aktuella fallet så blir det den tolkningen att man behöver inte följa dessa delar av regler som är skrivna troligen flera årtionden senare än dessa delar av näten byggdes.
Att tomtgränsen flyttades och därmed ändrade "ägande" av kabeln men användningsområdet kvarstår så kan inte jag se nåt lagstöd för att tvinga fram en förändring och det är troligen samma tolkning som elbolagen använder sig av..
Redigerat: