51 255 läst ·
293 svar
51k läst
293 svar
Grannens mätarskåp på min tomt, problem?
Diskussionen om riktning, växelström kontra likström och elektronernas rörelser tycker jag är ganska tramsig. Riktningen är naturligtvis från producenten (kraftverket) till förbrukaren, dvs spisen eller vad man nu driver med sin ström.harry73 skrev:
Har man en egen produktion via exempelvis solceller kan riktningen vara den motsatta om man faktiskt producerar el som levereras via elnätet till andra förbrukare.
Visst kan det kännas som en tramsig diskussion, men den uppstod eftersom formuleringen i undantag till nätkoncessionen ger intryck att elens riktning spelar roll. Och då är det ju relevant att diskutera i vilken riktning elen strömmar.
se också claes inlägg:
se också claes inlägg:
Claes Sörmland skrev:
Jag hänger upp mig på riktningen i den formuleringen, el ska överföras till anläggningar och byggnader men byggnaderna får inte vara bostadshus. Kanske är jag för mycket naturvetare och juristerna tänkte något annat med formuleringen?
Finns det några förarbeten att läsa till förordningar?
EDIT: Man kan ju googla. 2011 gjorde Energimarknadsinspektionen en utredning och de hade också problem med riktningen på överföreningen av elen i 6 §.
[bild]
[länk] 2011/EI_R2011_02.pdf
Hej igen, några exakta exempel kommer du inte få av mig av sekretess med mitt jobb, oavsett vad du tycker om det. De områden där det förekommer är vanligtvis gamla sommarstugeområden där avstyckningar och förändringar mot mer och mer permanentboenden t ex i ytterkanter av storstadsområdet, skärgårdsnära etc. Det är även vanligt ute i byar där fastigheter sålt enskilda hus som styckats av. Ger du dig ut i Stockholms skärgård kan du säkert hitta många exempelE El-Löken66 skrev:
Hej!M marieed2 skrev:Hej igen, några exakta exempel kommer du inte få av mig av sekretess med mitt jobb, oavsett vad du tycker om det. De områden där det förekommer är vanligtvis gamla sommarstugeområden där avstyckningar och förändringar mot mer och mer permanentboenden t ex i ytterkanter av storstadsområdet, skärgårdsnära etc. Det är även vanligt ute i byar där fastigheter sålt enskilda hus som styckats av. Ger du dig ut i Stockholms skärgård kan du säkert hitta många exempel
Så det är vanligt i Stockholms skärgård är vad du menade då kanske. Inte riktigt samma som resten av landet.
Och vid avstyckning, det var ju inte riktigt det vi syftade på utan exempel på då nätägare leverat el och satt mätare en bra bit utanför fastighetsgräns.
Jobbar någon med just dessa frågor kan det säkert kännas som att det är något vanligt förekommande men ändå har ingen lyckats presentera något exempel i tråden, men jag förstår att det finns en stor vilja hos vissa att det ska vara något vanligt.
Ändå så motsägs detta av de som varit ute och sett tusentals elmätare i verkligheten och tiotusentals i kartprogram, jag tror @GK100 beskrev det ganska bra längre bak i tråden.
Jag tror vi kan släppa den här frågan nu så får vi anse olika om saken helt enkelt och ett läger här på forumet får anse att elmätare orginalplanerade långt utanför fastighetsgräns är vanligt förekommande och övriga i Sverige inte.
Jag ska ta och studera skärgården lite för att se hur dess frågor lösts där då det är lite annorlunda förutsättningar så kan väl tråden lämna detta sidospår och återgå till det juridiska.
Det är väl EONs kabel som går över (under?) en fastighetsgräns?T tpsoft skrev:
Mitt elskåp sitter på en kraftledningsstolpe som står strax utanför tomtgränsen, på grannfastigheten, och har gjort så sen fastighetsbildningen för cirka 40 år sen. Det är sista stolpen i kraftledningen som förser området med elektricitet. Skåpet sitter bra där det sitter, tycker jag.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Precis som @elmont skriver så är överlämningspunkten från nätägaren i mätarskåpet så det innebär att kabeln från stolpen till din fastighet är din även utanför tomt, dock har du inte rätt att ha den där egentligen.P pmd skrev:Det är väl EONs kabel som går över (under?) en fastighetsgräns?
Mitt elskåp sitter på en kraftledningsstolpe som står strax utanför tomtgränsen, på grannfastigheten, och har gjort så sen fastighetsbildningen för cirka 40 år sen. Det är sista stolpen i kraftledningen som förser området med elektricitet. Skåpet sitter bra där det sitter, tycker jag.