Mikael_L
SEN, tror jag det inställer sig ett stort mått av pragmatism i verkligheten, när det händer sånt här, dvs att fastigheter styckas, gränser flyttas, eller saker hamnat lite fel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi reda ut det lagmässiga åtminstone.
I ellagen jag länkade till ovan så framgår det i 2kap 1§ att man måste ha nätkoncession för att anlägga och/eller använda starkströmsledning. Det gäller alltså t.o.m gruppledningarna i sitt egna hus. (Och så var det kanske 1887-1905 -isch, men sen funkade det inte längre)

Så då finns det undantag från kravet på nätkoncession, och de är upptagna i denna lagtext.
[länk]

Och det som inte finns som undantag, det får endast utföras av den lokala elnätsägaren.
Och sen har det varit lite fram och tillbaka genom tiderna, lagar och tolkningar har ändrats, det jag inte går med på är påståendet att detta skulle vara något vanligt förekommande. Det var någon som påstod sig jobba för ett nätbolag som påstod detta och det kan ju givetvis vara så att mindre bolag gjort andra tolkningar än de normala, vi har som exempel mätare i stadsmiljö på allmän mark, dessa skåp och kablar får så klart nätbolagen ansvara för och hur löses detta nu när skåpen börjar bli till åren, kan de tvinga kunden att avsätta en mätarplats, blir svårt va.

Små elbolag i skogarna som kanske gjort lite som de velat samt kommunägda som gjort likaså då marken kablarna legat i haft samma ägare.

Hur många exempel krävs för att du ska uppfatta det som vanligt, vart går den gränsen för dig?
Från början handlade det om att denna lösning inte finns alls, senare har ordet "vanligt" kommit.

Är det inte dags att arkivera det här och gå vidare snart

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hur många exempel krävs för att du ska uppfatta det som vanligt, vart går den gränsen för dig?
Från början handlade det om att denna lösning inte finns alls, senare har ordet "vanligt" kommit.

Är det inte dags att arkivera det här och gå vidare snart
Få se, hur många elmätare finns det i Sverige? Nu har jag här sett två exempel i tråden på ganska udda lösningar, en med nätägarens vetskap och gillande och det andra har nog blivit lite hur det blivit bara, väldigt opraktiskt förstås.

Har inte påstått att det inte kan finnas men jag har varit och jobbat på Ystads, Skurups, Sjöbos, Trelleborgs, Österlens, Staffanstorps, Brittedals, C4s Mellersta Skånes, E. Ons, Kraftringens, Öresundskrafts med fleras nät och jobbat under lång tid och vore det vanligt tycker jag att jag borde stött på det.

Och att det hamnar fel vid avstyckningar räknar jag inte med, det kan så klart hända, men just att nätägaren inte skulle leverera fram till rätt fastighet.

Är int ute efter att bråka, men det är lätt att slänga ur sig påståenden att saker och ting är vanliga för att någon sett någonting en gång.

Sätts det i perspektiv mot att nästkommande 99999 mätare sitter på rätt fastighet bör kanske uppfattningen revideras.

Men som sagt, någon som jobbar på nätbolag slängde även ur sig detta, men när det kom till kritan handlade det om Stockholms skärgård, och jobbar någon uteslutande med detta och stöter på det lite då och då kan det såklart upplevas som vanligt.

Men sett till Sverige som helhet, inte.

harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så då finns det undantag från kravet på nätkoncession, och de är upptagna i denna lagtext.
[länk]
Exakt, och inte ens där står det att fastighetsgränsen är en hård gräns.
Den skriver tomt och komplementbyggnader och anläggningar som hör till bostadshuset.
I vissa fall betyder det att man inte får dra elledningar från ena sidan fastigheten till den andra sidan och i andra fall att man får dra en ledning över fastighetsgränsen till en anläggning eller byggnad som utgör fastigherstillbehör. Och det är det vi diskuterar här med elskåp utanför fastigheten

Mikael_L
Exakt!
Egentligen står det att du får inte dra en endaste ledning, men sen finns undantagen.

Och ska man läsa lagtexten om undantagen bokstavstroget så får det inte ens dras en ledning från mätarskåpet ute på den egna, eller grannens, tomt, och till huset.
Det är bara tillåtet med ett privat nät från bostadshuset.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ska man läsa lagtexten om undantagen bokstavstroget så får det inte ens dras en ledning från mätarskåpet ute på den egna, eller grannens, tomt, och till huset.
Det är bara tillåtet med ett privat nät från bostadshuset.
Och då blir frågan åt vilket håll en ledning går, och där finns inget juridiskt svar på. Det finns däremot ett domslut som förklarar att riktningen av elledningar inte spelar någon roll.

harry73 harry73 skrev:
Och då blir frågan åt vilket håll en ledning går, och där finns inget juridiskt svar på. Det finns däremot ett domslut som förklarar att riktningen av elledningar inte spelar någon roll.
Varför ger du dig in på och framhärdar i något du helt klart inte fullt ut greppar? Jag förstår att tex du och en del andra gillar att vrida och vända på saker i denna forumdelen och inget fel i det men någon gång kanske det blir över kanten även här.

Mycket av vad som varit uppe här och kallats gamla synder är en västanfläkt mot de vansinnestolkningar som mest dykt upp de senaste tjugo åren. De som är intresserade av det tex Mikael nämnt om otillåtet mätarskåp annat än på bostadshuset, inga huvudledningar på pergolalika kontruktioner mellan garage och bostad, inga markskåp etc kan fördjupa sig hos EI. Dessa avarter har mattats av med tiden ungefär som alltid när det sker lite språng i regelverk likt CE95 mm men på samma sätt genererat mycket klirr i kassan vid kurser med kaffe.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
harry73
GK100 GK100 skrev:
Varför ger du dig in på och framhärdar i något du helt klart inte fullt ut greppar?
Då får gärna visa var jag har fel (med hänvisning till rätt lagtext såklart)

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi reda ut det lagmässiga åtminstone.
I ellagen jag länkade till ovan så framgår det i 2kap 1§ att man måste ha nätkoncession för att anlägga och/eller använda starkströmsledning. Det gäller alltså t.o.m gruppledningarna i sitt egna hus. (Och så var det kanske 1887-1905 -isch, men sen funkade det inte längre)

[länk]
$ 3 tycker jag passar in i den här frågan. Jag påstår då att jag har uppdragit åt Vattenfall att driva ett av mina interna elnät, nämligen det som består av de kablar som går från mätarskåpet till mina säkringsskåp. Övriga elnät på min fastighet driver jag själv. Jag påstår att jag har ett elnät per byggnad där det sitter ett säkringsskåp.

Vattenfall kanske har en annan åsikt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att 2 § och 4 § tydligt beskriver grundtanken med interna nät, dvs elen ska vara för egen räkning.

Sedan säger 5 § att man som undantag får anlägga och använda interna nät som är belägen i byggnader, men för att inte strida mot 2 § och 4 §, får elen bara användas för egen räkning.

Och 6 § säger till slut också att man får överföra el mellan bostadshuset och andra byggnader (som inte är bostadshus) och anläggningar som ligger i omedelbar närhet till bostadshuset. Även här gäller att det inte får strida mot 2 § och 4 §, så allt ska vara för egen räkning.

Vad är då andra byggnader? I alla fall garage, verkstad, friggebod, men kanske inte komplementbostadshus och i alla fall inte ett extra bostadshus med egen adress på samma fastighet.
Och vad är anläggningar? Det kan vara en laddstolpe eller uttag för motorvärmare eller trädgårdsbelysning eller spabadet. Men också elskåpet är en anläggning, så även om elskåpet inte är ett fasadskåp som befinner sig i en byggnad, får man ändå anlägga och använda en elkabel mellan hus och elskåpet.
För undantaget spelar det ingen roll om skåpet befinner sig på samma fastighet, men den ska vara i omedelbar närhet till bostadshuset och den överförda elen ska vara för eget bruk.

Ovanstående betyder såklart inte att vi nu allihopa ska sätta vårt elskåp på gatan, det finns säkert många bra anledningar att ha ett fasadskåp eller i alla fall ett elskåp på ens egen fastighet. Men det betyder att alla undantag som diskuteras i tråden inte är lagbrott som får finnas kvar för att alla blundar lite. De får finnas kvar eftersom det inte är ett lagbrott.

E
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att 2 § och 4 § tydligt beskriver grundtanken med interna nät, dvs elen ska vara för egen räkning.

Sedan säger 5 § att man som undantag får anlägga och använda interna nät som är belägen i byggnader, men för att inte strida mot 2 § och 4 §, får elen bara användas för egen räkning.

Och 6 § säger till slut också att man får överföra el mellan bostadshuset och andra byggnader (som inte är bostadshus) och anläggningar som ligger i omedelbar närhet till bostadshuset. Även här gäller att det inte får strida mot 2 § och 4 §, så allt ska vara för egen räkning.

Vad är då andra byggnader? I alla fall garage, verkstad, friggebod, men kanske inte komplementbostadshus och i alla fall inte ett extra bostadshus med egen adress på samma fastighet.
Och vad är anläggningar? Det kan vara en laddstolpe eller uttag för motorvärmare eller trädgårdsbelysning eller spabadet. Men också elskåpet är en anläggning, så även om elskåpet inte är ett fasadskåp som befinner sig i en byggnad, får man ändå anlägga och använda en elkabel mellan hus och elskåpet.
För undantaget spelar det ingen roll om skåpet befinner sig på samma fastighet, men den ska vara i omedelbar närhet till bostadshuset och den överförda elen ska vara för eget bruk.

Ovanstående betyder såklart inte att vi nu allihopa ska sätta vårt elskåp på gatan, det finns säkert många bra anledningar att ha ett fasadskåp eller i alla fall ett elskåp på ens egen fastighet. Men det betyder att alla undantag som diskuteras i tråden inte är lagbrott som får finnas kvar för att alla blundar lite. De får finnas kvar eftersom det inte är ett lagbrott.
Har du läst dina avtalsvillkor du har mot nätägaren?

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Observera att 2-4 §§ bara beskriver vad ett internt nät är. Det finns inget där som säger att man i största allmänhet får föra över någon el alls i ett sådant internt nät utan nätkoncession, inte ens för egen räkning. Den rätten ges bara för vissa specifika fall som beskrivs i efterföljande paragrafer.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då får gärna visa var jag har fel (med hänvisning till rätt lagtext såklart)
Tror du att det hjälper dig framåt? Varför ödsla något på död fågel. Du har fånat dig tillräckligt tidigare kring riktning osv det räcker för min del att bedöma din ingång i frågorna här.

Som sagt om du är intresserad begär ut handlingar i ärenden behandlade av EI. Det är både till delar skrämmande och roande läsning i tider av CBS och NPM.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det finns däremot ett domslut som förklarar att riktningen av elledningar inte spelar någon roll.
Var finns den domen att läsa? Jag är mycket intresserad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.