51 251 läst ·
293 svar
51k läst
293 svar
Grannens mätarskåp på min tomt, problem?
Var hittar du stöd för att TS har en jordbruksfastighet? Förstår att diskussionen blir förvirrad när du hittar på egna fakta.E El-Löken66 skrev:
Nu är vi tillbaka till att du påstår att fastighetsgränser påverkar situationen, utan att påvisa något som helst stöd för det. Du har fått flera exempel nu i tråden där en byggnad ligger på flera fastigheter. Jag vågar nog påstå att Ellagen pratar om byggnader, och inte fastigheter, just för att undvika strul med fastighetsgränser.E El-Löken66 skrev:
Vad är det du vill ha sagt med detta förvirrande stycket? Hur menar du att lagligheten i att dra diverse elkablar är applicerbart på frågan om att dra en elkabel från mätaren till den byggnad som den tjänar?E El-Löken66 skrev:
Redigerat:
Jag menar bara att jag skulle kunna dra en kabel genom alla fastigheter fram till dig, enligt någon här i tråden var det översiktligt så länge kabeln hade två ändar.BeaumontX skrev:
Var hittar du stöd för att TS har en jordbruksfastighet? Förstår att diskussionen blir förvirrad när du hittar på egna fakta.
Nu är vi tillbaka till att du påstår att fastighetsgränser påverkar situationen, utan att påvisa något som helst stöd för det. Du har fått flera exempel nu i tråden där en byggnad ligger på flera fastigheter. Jag vågar nog påstå att Ellagen pratar om byggnader, och inte fastigheter, just för att undvika strul med fastighetsgränser.
Vad är det du vill ha sagt med det det förvirrande stycket? Hur menar du att lagligheten i att dra diverse elkablar är applicerbart på frågan om att dra en elkabel från mätaren till den byggnad som den tjänar?
Har inte sett några vidare exempel ej tyvärr, hade fastighetsbeteckning eller adress uppgetts hade det varit lätt att kolla hur det lösts med el dragningen, kanske något missförstånd som i useless fall.
Vad gäller jordbruksfastighet så är det ju ett exempel på undantag där det faktiskt får dras kablar förbi gränsen så det är ett ganska talande exempel för att det inte går i andra fall. Sen kan undantag säkerligen alltid finnas.
Vad jag och många andra hävdar, är inte att man utan avståndsbegränsning får dra en ledning över halva landet, så länge det är för eget bruk. Så den långa ledning du föreslår, skulle troligtvis vara i strid med nätkoncessionen.E El-Löken66 skrev:
Inledande bestämmelser
2 § Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning.
Undantag från koncessionskravet
Interna nät inom vissa områden
5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
För mig är det solklart att det inte handlar om fastighetsgränser, men att det handlar om omedelbar närhet.
Om omedelbar närhet då handlar om 10, 50 eller 100 meter är något otydligt, men det blir svårt att hävda att 1 km eller en mil är omedelbar närhet.
Sedan kan man såklart hänga upp sig på att det står att elen ska överföras från bostadshuset till de andra anläggningar, men då kan man fråga sig åt vilket håll växelström strömmar. Och om en elbil, som som laddar nätet eller en solcellsanläggning på en komplementbyggnad skulle vara tillåten.
Och ett fristående mätarskåp borde väl vara en anläggning
Laddstolpar är som sagt undantagna men gällande solceller får man nog tänka en och två gånger ifall det finns något tag som hägrar på samma fastighet. Ofta är det då kanske jordbruksfastighet, kanske går att komma undan med något av undantagen där.harry73 skrev:
Vad jag och många andra hävdar, är inte att man utan avståndsbegränsning får dra en ledning över halva landet, så länge det är för eget bruk. Så den långa ledning du föreslår, skulle troligtvis vara i strid med nätkoncessionen.
Inledande bestämmelser
2 § Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning.
Undantag från koncessionskravet
Interna nät inom vissa områden
5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
För mig är det solklart att det inte handlar om fastighetsgränser, men att det handlar om omedelbar närhet.
Om omedelbar närhet då handlar om 10, 50 eller 100 meter är något otydligt, men det blir svårt att hävda att 1 km eller en mil är omedelbar närhet.
Sedan kan man såklart hänga upp sig på att det står att elen ska överföras från bostadshuset till de andra anläggningar, men då kan man fråga sig åt vilket håll växelström strömmar. Och om en elbil, som som laddar nätet eller en solcellsanläggning på en komplementbyggnad skulle vara tillåten.
Det borde finnas någon här med kunskap om detta då solceller installeras frekvent.
Som du vet var tolkningen väldigt sträng för några år sedan och det ifrågasattes ifall det var tillåtet med mätare i garage- eller förrådsdelen, denna tolkning reviderades sedermera vilket gav möjlighet det det behändiga markmätarskåpet att göra entré.
Att dra det till att en annan fastighet skulle vara i sin ordning tror jag blir väldigt svårt, som du ser finns ett undantag just för jordbruk, inget annat.
Men finns det underliga tomtindelningar som du beskriver ovan kan det ju säkert vara i sin ordning.
Detta betyder i min värld inte att det går att applicera på ordinära fastigheter.
Du blandar ihop olika begrepp tomt och fastighet betyder inte samma sak, även om de ofta syftar på samma markplätt.E El-Löken66 skrev:Att dra det till att en annan fastighet skulle vara i sin ordning tror jag blir väldigt svårt, som du ser finns ett undantag just för jordbruk, inget annat.
Men finns det underliga tomtindelningar som du beskriver ovan kan det ju säkert vara i sin ordning.
Detta betyder i min värld inte att det går att applicera på ordinära fastigheter.
Jag visade exempel på en underlig fastighetsindelning. Tomten var nog väldigt vanligt misstänker jag, även om den sträcker sig över flera fastigheter.
Ett internt elnät på eller i en byggnad är ett undantag, här finns inga krav för hur fastighetsindelningen är, men ett krav att den som äger mätarskåpet också använder elen dvs ägaren till bostaden (definition av internt nät)
Sedan finns det ett undantag att man även får dra elledningar till anläggningar och komplementbyggnader i direkt närhet till bostaden. Även här ska de vara till för samma användare. I andra trådar har det redan framkommit att det är OK att dra en elledning till grannens tomt ifall du har servitut för brunn med pumphus. Det eftersom brunn och pumphus är fastighetstillbehör till din fastighet. Mätarskåpet är också fastighetstillbehör på samma sätt.
Är man väldigt noggrant, ska det finnas ett servitut för mätarskåpet (om den står på en grannfastighet) för att det ska vara fastighetstillbehör, så ts kan behövas skriva ett enkelt avtalsservitut.
Men gör man det, ser jag inte hur man strider mot lagen.
Men har du några rättsfall som bevisar det motsatta, är det såklart intressant att läsa.
Och här ser du att det inte spelar någon roll om elen leds från komplementbyggnaden till bostadshuset eller tvärtom (om det nu finns en riktning för växelström). Därmed kan det inte heller vara ett problem med en solcellsanläggning på garagetaket.E El-Löken66 skrev:
Jag hänger upp mig på riktningen i den formuleringen, el ska överföras till anläggningar och byggnader men byggnaderna får inte vara bostadshus. Kanske är jag för mycket naturvetare och juristerna tänkte något annat med formuleringen?harry73 skrev:
Finns det några förarbeten att läsa till förordningar?
EDIT: Man kan ju googla. 2011 gjorde Energimarknadsinspektionen en utredning och de hade också problem med riktningen på överföreningen av elen i 6 §.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter 2011/EI_R2011_02.pdf
Redigerat:
Läs länk högre upp.Claes Sörmland skrev:
Nu räknas inte solceller som förbrukare.harry73 skrev:
Hej @marieed2 vi väntar spänt på dina exempel då vi har dåligt med diskussionsuppslag i tråden.M marieed2 skrev: